Megérkezett az idei első hó
A legtöbb egrinek az elmúlt évek legnagyobb meglepetése, hogy jövőre ingyen utazhatnak a buszokon, remélve azt, hogy a városban eluralkodott közlekedési káosz enyhülni kezd majd. Akik kicsit közelebbről vizsgálják az egri közéletet, azoknak aligha lehetett ez a bejelentés egy atombomba: Mirkóczki Ádám hosszú hónapok óta kereste azt, hogy ütött-kopott hírneve vajon hogyan emelkedhet újra a magasba. Meg kell hagyni, ez az intézkedés már hasonlít a jóléti államok berendezkedéséhez, nyomokban valamiféle komplex látásmódot is tartalmaz. Sokak a csodájára jártak, sokan pedig a szemöldöküket ráncolták, ami nem csoda, nem is kaptunk még mindenre választ. A megfelelő kérdésekkel Komlósi Csaba bombázta a polgármestert, a közgyűlésen rávilágított az élet árnyoldalára.
Senki se tudja, mit hoz a jövő, legalábbis semmilyen hatástanulmány nem nyugtatja meg a kételkedőket. Az idő egyszer csak igazolja, hogy az új tömegközlekedési korszak boomja történt meg, vagy a teljes csőd elől rohanunk majd hosszú évekig.
Az önkormányzati választások óta számos balhét átélhettünk, a két politikai oldal előszeretettel tartja fent a cirkuszt az országgyűlési választásokig, és ebben a keretezésben értelmezni az ingyenes tömegközlekedést egy nagyon keserédes dolog. Ne áltassuk magunkat, mindent így kell értelmeznünk, a kampányidőszak már elindult. Lapozzunk néhányat előre ahhoz, hogy megértsük Pajtók Gábor kormánymegbízott, a Fidesz immár hivatalos jelöltjének a szerepét a történetben.
Ez kellett csak, és már nem hiányzott semmi más
Pajtók Gábor már rendszeresen járja a környező falvakat. Polgármesterekkel, papokkal, vállalkozókkal és gyerekes családokkal pózol. Semmi meglepő, tankönyvi példája a Fidesznek, azzal a kivétellel, hogy Eger városát látványosan elkerüli. Gondban lehet, hiszen mérések alapján népszerűsége nem áll jól. Helyi szövetségese sem lehet sok, ezt ő maga is megerősítette, ugyanis nem minden fideszessel fog együtt dolgozni. A Nyitrai-Pajtók féle törésvonalról a falusi emberek is csiripelnek: Pajtók arról biztosítja őket, hogy ő nem Nyitrai Zsolt, ő nem az a Fidesz. Áprilisban kiderül, hogy ez mennyire válik be, viszont Egerben – a látványos sárdobálás közepette, amit a helyi Fidesz és a ripityára tört összefogás művel – Pajtóknak muszáj tennie valalmit, hogy a népszerűsége emelkedjen. Kezdésként így robogott be nemrég hat elektromos busszal a városba, amelyekre az ígéretek szerint mi is felszállhatunk majd tavasszal.
A Zöld Busz Programot még a kormány jelentette be 2020 augusztusában, ami szerint 2022-től a 25 ezer főnél nagyobb városokban már csak emissziómentes autóbuszokat lehet üzembe helyezni. Ekkor még egy helyi politikus sem került a képbe egészen 2021 januárjáig. Minczér Gábor alpolgármester akkor azt nyilatkozta, hogy Egerben az elektromos buszok forgalomba állítása nem lenne feltétlenül ideális gazdasági szempontból a helyi domborzat miatt, ezért hatástanulmány kidolgozásába kezdtek. Ekkor a helyi Fidesz ütni kezdte a városvezetést, hogy még erre se képesek és nem ezt ígérték.
A járvány tombolása közepette és a követhetetlen intézkedések tengerében ez a balhé is gyorsan elillant, de nyáron mégiscsak sikerült ez a pályázat és immár kettő helyett hat új buszt ígértek a városba. Se polgármesterünk, se helyi politikusaink nem verték nagy dobra, aztán jött Pajtók és úgy döntött, megvan az első ígérete a kampányban, december másodikán magáévá tette a Zöld Busz Programot úgy, hogy igazából halvány gőzünk sincs a mai napig, hogy a városnak kellett erre pályázni, vagy ez most hogyan is történt igazából? Áhh, kit érdekel a szakmai része, komolyan…Pár napra rá Mirkóczki Ádám pedig egy sejtelmes marketingbe kezdett, arcát a négysávos elé photoshoppolta, mindenki tippmixelhetett, hogy a nagy bejelentés vajon mit takarhat. Volt már itt nagy ötletek: jégcsarnok, nemzetközi repülőtér, laktanya, autók kitiltása a belvárosból. Polgármesterünktől sohasem állt távol a populizmus művészete, az ingyenes tömegközlekedés bejelentésével mintha Excalibur kardját rántotta volna ki, hátha az elmúlt két év viszontagságait elhesegeti vele. Eger életében új korszak következik, csakhogy…
Tudom, hogy engem vádol, mindig én lehetek csak hibás
Végig kutatva a különböző csatornákat, néhány képviselőn kívül a mezei lakosoknak is eszébe jutott az a kérdés, hogy egyáltalán miből történik mindez. Badarság lenne azt gondolni, hogy ebben az életben bármi is ingyen van. A tömegközlekedés finanszírozását, illetve a többszáz milliós tartozásokat 2018 óta toljuk magunk előtt.
2020-ig bezárólag majdnem 900 millió forint veszteségtérítést halmoztunk fel.
A 2021-es évről még nem tudunk semmit, de hasonlóan az előző évekhez, prognosztizálhatunk egy fél milliárd körüli számlát, amit a városnak ki kell majd egyenlítenie.
A december 8-i közgyűlésen aláírták azt a megállapodást, hogy a 2020-as évi 440 millió forint tartozást a város 2023-ig több részletben téríti meg. Magyarán,
négy év alatt, közel másfél milliárddal tartozunk a Volánnak és akkor belekezdünk egy olyan projektbe, ahol 2022 január elsejével kezdve a többszöröse hárul ránk és a megállapodás nem tér ki arra, hogy miből finanszírozza majd a város az esetleges járatsűrítéseket, az új buszsofőröket és a megnövekedett szolgáltatások igényeit.
Ugyanis ezekről nem szól a megállapodás, beleugrunk a mélyvízbe. A megállapodás részletei elérhetők itt, de röviden összefoglalva: Eger városának kifejezetten előnytelen, a Volánnak tuti üzlet. Aláírtunk egy gyalázatos szerződést (rosszabbat, mint a színház ügyében), ami kimondja, a Volán adósai lettünk minimum 2028-ig. Mirkóczki Ádám elmondása szerint ezekre az összegekre a fedezetünk adott, az előző évek százmilliós tartozásait már régen elkülönítették a költségvetésben és a bejövő iparűzési adónkat kizárólag tömegközlekedés fejlesztésére költhetjük. Állítólag jövőre ez hárommilliárd körül lesz, amit a kormány jövőre is lefelez, tehát nagyjából ez annyit jelent, hogy tényleg csak az ingyenes buszoztatásra költünk majd. Még mindig papírfecnikről olvassuk a tájékoztatást, a buszok minősége gyötrelmes, a menetidejük irreálisan megnyúlt, persze ez köszönhetően a megnövekedett forgalomnak is. Ezekre megoldást, eshetőségeket vagy terveket a megállapodás nem kínál. Egyetlen dolog történik, a járatok és a menetrendek átalakulnak. Időszerű volt, de ez nem hatástanulmány, ennek nem feltétele, hogy vállunkra vegyünk egy több milliárdos – mondjuk ki – hitelt a következő évekre.
Sokakban felmerült az is, hogy a várt reményeket nem fogja meghozni, nagyon minimálisan fog csökkeni a forgalom és igazából ez lehet megnyugtató a polgármesternek, mert hát ha eddig is fizettünk érte, fizessünk érte kicsivel többet. Örök adósság mellett lehetne ingyen is, legalább ez az intézkedés átmenti a következő polgármesteri ciklusba.
A csalóka statisztika az lehet, hogy minden egri megveszi a bérletet – ki ne venné meg ugye – de igazából nem fogják használni a buszokat és nem történik a városi forgalomban változás.
Ekkor lehet majd a népet ütni, hogy mi nem éltünk a lehetőséggel, holott a polgármester megteremtette azt. Igazából azt teremtette meg, hogy Eger lakosainak többsége ne fizessen azért, amit eddig sem használt túlságosan. Nem azért vagyunk autós nép, mert annyira szeretünk dugóban ülni, hanem mert így is gyorsabban átszeljük a várost autóval, mintsem 40-50 perc alatt egy busszal. A kényelemről nem is beszélve. Az ingázó tanulók, dolgozók többsége pedig arra kényszerül, hogy buszokkal közlekedjen. Na, ők most nem fognak jól járni.
Akivel együtt jártam, sajnos tegnap óta nem köszön
Megint lapozzunk előre egy picit. Ami leginkább hitelteleníti ezt az egészet, hogy két évig csak azt hallgattuk, hogy egy zebra felfestésére sincs pénze az önkormányzatnak, a 2022-es költségvetés így is a határokat súrolja. A Fidesz folyamatosan a polgármester kisstílű pénzszerzési akcióin élcelődött (Almagyar-dombi telkek, Senator-ház, Laktanya stb…), aztán a semmiből jön egy meggondolatlan, kockázatos pénzügyi manőver, aminek valószínűleg nagy nyertesi a Volán emberein kívül nem lesznek. Mirkóczki Ádám szerint a legjobb hatástanulmány, ha valaki megnézi, hogy mi történik a városban az utakon. Persze, lehet így is várost vezetni, mert sokakat elvakít most az a tény, hogy olcsóbban buszozhatunk majd egy doboz cigi áránál és persze aki fel meri tenni a kritikus kérdéseket, megkérdőjelezni a polgármester intézkedéseit, az halál fia.
Dörzsöljük meg a szemünket és egy pillanatra felejtsük el az ingyen bérleteket. Képzeljük el, hogy Eger képviselői vagyunk. Mivel már többször hangot adtunk annak, hogy a polgármester alig oszt meg információkat a többi képviselővel, nem is meglepő, hogy performanszként adja elő a nagy bejelentését, de nem tudjuk pontosan mi az. Kiderül, hogy a polgármester egyedül úgy döntött, jövőre ingyenessé teszi a tömegközlekedést, persze csak akkor, ha erre a közgyűlés rábólint. Mivel sikerült kikönyörgnie néhány országos médium megjelenését, pontosan tudjuk, hogy sarokba vagyunk szorítva, mert ha nem szavazzuk meg, akkor irtózatos karaktergyilkosság következik a városvezetés részéről és talán Eger lakossága is ellenünk fordul, ahogy azt kicsiben sikerült is elérni az Érsekkerti játszótér ügyében is. A bejelentés után 48 óránk van átgondolni azt, hogy mindenféle információ és hatástanulmány nélkül részt vegyünk az elmúlt évek egyik legnagyobb hazárdjátékában, ezzel vállalva a kockázatot, hogyha mégsem sikeres, akkor egyike leszünk azoknak, akik a csődhöz hozzájárultak. Ugye még mindig nyögjük a Katona téri parkolóház bérleti díját, de az már zsebpénznek tűnik emellett. Igaz, a közgyűlés előtt másfél órával megérkezik néhány dokumentum, amelyet polgári állásunk és egyéb teendőink mellett nem tudunk alaposan megvizsgálni, tehát két lehetőség adott: vagy most tesszük oda a homlokunkat a puskacső elé, vagy állandó gyomorgörccsel élünk tovább úgy, hogy minden nap azért imádkozunk, hogy ne legyen hatalmas káosz ez a "történelmi siker". Van egy harmadik út is, mégpedig az, hogy nem megyünk el a közgyűlésre és vállaljuk annak ódiumát, hogy az alpolgármester írkál valami csúnyát rólunk a propagandablogjukon, illetve a polgármester ócsárol majd minket az országos sajtóban.
Hozzá kell tenni, hogy az oltáselleneseket hergelő Pócs Alfréd és a Fidesz frakcióvezetője, Oroján Sándor sem jelent meg a közgyűlésen, de őt legalább megdícsérte a polgármester, mert előre jelezte a hiányzását. Ha visszaemlékszünk Mirkóczki Ádám azon nyilatkozatára, mely szerint ő már nem az ellenzék része, onnantól kezdve folyamatosan annak lehetünk szemtanúi, hogy a Fidesz helyi bunkósbotja formálódik meg a szemünk előtt, amelynek szerepét ez az igazán jól csengő, végtelen populista intézkedés bebetonozta. Emlékezzünk, Pajtók Gábor nem a "megszokott fideszes", nem fog habzó szájjal támadni, ő nem Nyitrai Zsolt.
Ne gondolkodjunk kicsiben: Mirkóczki Ádám nem a Fidesz része, csupán az eszköze, a NER haszonélvezője, amelyben szintén semmi sincs ingyen.
Berecz Mátyás nyilatkozata óta azt is tudjuk, hogy Mirkóczki Ádám felettébb élvezi Pajtók Gábor társaságát. Érdekes azt is megfigyelni, hogy a városvezetés rendszeresen csak és kizárólag Oroján Sándort üti, aki kifejezetten a Nyitrai térfélhez tartozik, ezért őt szabad, a többi fideszes képviselő viszont alig kerül előtérbe. Jut eszembe, vajon feltette már valaki azt a kérdést, hogy a Fidesz állandó baloldalazását miért nem kéri ki magának a polgármester? Miért baloldali polgármester egy exjobbikos, akiről tudjuk, hogy az autoriter attitűd a személyes kedvence és szerinte azt kellene eltanulni a Fidesztől, hogy amit mond a főnök, az úgy is van?
A polgármester a Fidesz kampányában egy időzített bomba, amely csak arra vár, hogy felrobbantsa az amúgy sem fényes ellenzéki összefogás működését. Talán nem is kell sokat tennie, néha ráerősít, de elég ha fenntartja a jelenlegi viszonyokat. Ami rossz, az természetesen baloldali (vagy Gyurcsány) és a polgármester térítés ellenében könnyen felvállalja ezt a szerepet, Pajtók Gábor nyugodtan kampányolhat, ameddig az ellenzék önmagát falja fel. Sokan Mirkóczki Ádám orra alá dörgölik, hogy elfogyott körülötte a levegő. Ki hitte volna, hogy a Fidesz teszi lélegeztetőgépre a polgármesterünket?
Igen, gyönyörű szociális intézkedés, sokat spórolnak azok, akik eddig fizettek érte. Azoknak is jó, akik csak egyszer szállnak majd fel egy évben. Igen, szuper jó ingyen közlekedni. Nem, nem fog fájni 100 forint plusz parkolási díj. De nincs ingyenebéd. És sajnálom, hogy nem kenyerem a populizmus.
Ahogy a Fidesz is szórja a prémium nyugdíjakat, a béremeléseket, az szja-mentességet, valahol valakinek valamikor ezt vissza kell fizetnie. Vajon Mirkóczki Ádám még itt lesz, ha beüt a krach? Ha pedig ennyire tele van a város pénzzel, miért nem tudunk mi magunk fenntartani egy színházat? Miért nem tudjuk rendbe tenni a köztereinket? Miért nem bírtunk felújítani egymagunk azt a rohadt játszóteret? Miért nem szervezzük már meg azt a világra szóló Grill és BBQ partit a várban, hogy ne parizert kelljen csócsálnunk proli módjára? Egyet tudunk, sikerült egy éket verni az egri és a nem egri közé.
Aztán megeshet, hogy ezekkel a gondolatokkal csak én vagyok egyedül.
Mirkóczi Ádámnak kellett egy nagy bumm, hogy megmentse a városvezetői karrierjét, mert erre 2024-ben is lehet majd emlékezni, erre lehet kampányt építeni. Addig csak nem dől össze a költségvetés, meg amúgyis a kormány bármikor kihúzhatja a bajból.
Nem mindig jut eszünkbe az, hogy ennyi mocskot lenyelni városvezetőként, közéleti szereplőként másfél milliós fizetésért nem annyira menő, viszont az emögött rejlő lehetőségek már kecsegtetőbbek.
Érdemes azon eltöprengeni, hogy a Volánba befektetett százmilliók, vagy milliárdok után a tömegközlekedés színvonala valahol megállt a 2000-es évek elején, néha akad egy-egy új busz, amelyek lecsöpögnek a mézesbödönből és ennyi. A presztízsnél mindig is fontosabb volt a pénz. Mi maradt egy olyan embernek, aki az egyetem elvégzése óta "újságíróként" körbetáncolta a Jobbikot, majd politikus lett és soha az életben nem volt polgári foglalkozása? Csakúgy, mint azok az álellenzékiek, akik az elmúlt tíz évben semmit se tettek az Orbán rendszer ellen, a fröcsögő orbánozáson kívül. Így 2022 áprilisa igencsak izgalmas lesz, de Mirkóczki Ádám nem ennek ágyazott meg. Ő már 2024-re rendezkedett be és a két alpolgármesterén kívül nem sok hely maradt mellette. Terveiben egyetlen egy akadály lehet és egyvalamiben reménykedhet csak: hogy nem jut Völner sorsára.