Adót emelne az önkormányzat, de az egri óvodások részére már nem jut mikuláscsomagra
Ahogy arról portálunk is beszámolt, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter tavaly nyáron bejelentette: a következő tíz év alatt a városi buszállomány fele cserélhető le kormányzati és európai uniós források felhasználásával minimális karbonkibocsátású elektromos autóbuszokra. A kabinet ennek érdekében 10 év alatt 36 milliárd forint támogatást biztosít elektromos meghajtású autóbuszok vásárlására.
Tavaly már el is kezdődött az ebből a célból meghirdetett Zöld Busz Program tesztüzeme, idén január elején pedig megjelent az önkormányzatoknak és közszolgáltatóknak kiírt pályázati felhívás. Mint arról a Portfolio beszámolt, 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást kiöregedett, magas károsanyag-kibocsátású autóbuszaik elektromos meghajtásúra cseréléséhez.
A támogatási intenzitás mértéke a kiváltani tervezett autóbuszok kibocsátási normájához igazodik 50 százalékos maximális támogatási szintig. A támogatás elektromos buszok mellett önjáró trolibuszok beszerzésére, a kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítésére is fordítható. 2021. január 4. és február 4. között várják a pályázatokat.
A pályázati felhívás azt az elvet követi, hogy minél öregebb a cserélni kívánt busz, annál nagyobb legyen a támogatás mértéke. A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében elindított program célja a leginkább szennyező buszok mielőbbi kivonása a forgalomból, ezzel a városi életminőség javítása.
Portálunk megkereste az egri önkormányzatot a Zöld Busz Program kiírása kapcsán, és rákérdeztünk, hogy a város szeretne-e pályázni. Minczér Gábor alpolgármester elmondta az Egri Ügyeknek, hogy korábban egyeztettek a Volánbusz helyi közszolgáltatásért felelős vezetőjével, Németh Tamással. Tőle azt a tájékoztatást kapták, hogy Egerben az elektromos buszok forgalomba állítása nem lenne feltétlenül ideális gazdasági szempontból a helyi domborzat miatt. Ugyanis a dombos környéken közlekedő járműveket többet kell tölteni.
Éppen ezért először egy hatástanulmányra van szükség, amely megvizsgálja, hogy az elektromos járművek működtetése mivel járna a város számára, mit jelentene gazdaságilag és az üzemeltetésben – ez a komlpex hatástanulmány pedig hamarosan elkészül.
Minczér Gábor elmondta azt is, hogy Mirkóczki Ádám polgármester tárgyalt Palkovics Lászlóval és a Volánbusszal is arról, hogy a város kaphatna-e az önerős rész kifizetéséhez. Egy-egy jármű ugyanis 100 millió forintba kerül, vagyis ha csak a felét fizeti a város, az is 50 milliós költséget jelentene. A busztársaság ebben úgy tudná segíteni Egert, hogy most kifizetnék ezt az 50 milliót, a városnak pedig 10 éve lenne ezt törleszteni. A hevesi megyeszékhely egyébként először két elektromos autóbuszra pályázn, de a későbbiekben több környezetkímélő járművet is beszerezne a város.