Skip to main content
2025. május 19., Hétfő, Ivó, Milán névnap

2025. ápr. 24. Csütörtök, 18:49 | Csarnó Ákos | Fejleszd lelkesen

Diszlexia és diszgráfia: megértés és kezelési lehetőségek

 

A tanulási zavarok közül a diszlexia és a diszgráfia az írás-olvasás területét érintik leginkább. Ezek a rendellenességek nem az intelligencia hiányára vezethetők vissza, hanem az agy információfeldolgozási módjának eltéréseire. Korai felismerésükkel és megfelelő fejlesztéssel a gyermekek és felnőttek is sikeres életet élhetnek. A téma szakértője, rovatunk rendszeres szereplője és partnerünk, Czeglédi Ildikó gyógypedagógus segít, hogy gyermeked iskolakezdése könnyebb legyen.

Diszlexia és diszgráfia: megértés és kezelési lehetőségek

Mi az a diszlexia?

A diszlexia olyan neurológiai eredetű tanulási zavar, amely az olvasási készséget érinti. A diszlexiás egyének nehezen ismerik fel az írott szavakat, problémáik vannak a hangok és a betűk összekapcsolásában, így az olvasásuk lassú és pontatlan lehet.

Tünetei lehetnek:

  • Betűk, szótagok felcserélése (pl. „kutya” helyett „kutyá” vagy „tukya”)
  • Nehézkes olvasási tempó
  • Gyenge szövegértés
  • Probléma a rímeléssel és a szavak hangokra bontásával

Mi az a diszgráfia?

A diszgráfia az íráskészség zavarát jelenti. Ez nem csupán csúnya kézírást takar, hanem az írás strukturálásának és kivitelezésének mélyebb nehézségeit. A diszgráfiás tanulóknak gondjaik lehetnek a helyesírással, a betűk formálásával és a gondolatok írott formában történő kifejezésével.

Jellemzői:

  • Betűk formájának, méretének, irányának eltérései
  • Szavak elválasztásának problémái
  • Gyenge helyesírás
  • Lassú, görcsös írás
  • Összefüggéstelen vagy rendezetlen írott szöveg

Okok és háttér

Mind a diszlexia, mind a diszgráfia örökletes is lehet, és az agy nyelvi feldolgozásáért felelős területeinek eltérő működéséből fakad. Ezek a zavarok gyakran együtt járnak figyelemzavarral, beszédfejlődési problémákkal vagy más tanulási nehézségekkel.

Kezelési lehetőségek

1. Korai diagnózis

A sikeres fejlesztés kulcsa a korai felismerés. Már óvodás korban felfigyelhetünk a problémák jeleire (pl. szókincs szegénysége, rímelési nehézségek, motoros gyengeség).

2. Speciális fejlesztés

  • Logopédia: egyéni vagy csoportos foglalkozások, amelyek a hangok felismerését, szavak bontását és összefűzését segítik.
  • Gyógypedagógiai fejlesztés: írás, olvasás, helyesírás gyakorlása személyre szabott módon.
  • Mozgásterápia: különösen a finommotorika fejlesztése hasznos a diszgráfiánál.

3. Tanórai támogatás

  • Egyéni tempó biztosítása
  • Felmentés az írásbeli számonkérés alól vagy annak könnyítése
  • Digitális eszközök (pl. szövegfelolvasó, beszédfelismerő szoftverek)

4. Szülői támogatás

  • Pozitív megerősítés és türelem
  • Otthoni gyakorlás játékos formában
  • Együttműködés a pedagógusokkal

A diszlexia és diszgráfia komoly kihívást jelenthet az iskolai életben, de megfelelő támogatással a nehézségek leküzdhetők. A kulcs a megértés, az elfogadás és a személyre szabott fejlesztés. Ezek a tanulási zavarok nem gátolják meg az egyént abban, hogy sikeres, boldog életet éljen – gondoljunk csak olyan híres diszlexiásokra, mint Albert Einstein vagy Agatha Christie.

Szülők szerepe és lehetőségei a támogatásban

A szülők kulcsszerepet játszanak abban, hogy a diszlexiával vagy diszgráfiával élő gyermek pozitív önképet alakítson ki, és megtanulja kezelni tanulási nehézségeit. A családi háttér biztonságot, megerősítést és motivációt nyújt a mindennapi kihívásokkal való szembenézéshez.

Mit tehet a szülő?

Tájékozódás
  • Ismerje meg a diszlexia és diszgráfia tüneteit, okait és fejlesztési módszereit.
  • Vegyen részt szülői fórumokon, konzultációkon, olvasson megbízható szakirodalmat.
Kommunikáció az iskolával
  • Tartson rendszeres kapcsolatot a pedagógusokkal, fejlesztő szakemberekkel.
  • Kérjen egyéni fejlesztési tervet (IFP) a gyermek számára, ha szükséges.
  • Jelezze az iskolában, ha a gyermek hivatalos szakértői véleménnyel rendelkezik.
Otthoni támogatás
  • Teremtsen nyugodt, biztonságos tanulási környezetet.
  • Dolgozzon együtt a gyermekkel rövid, rendszeres időtartamokban – inkább naponta 15-20 perc, mint ritkán és sokáig.
  • Használjon játékos fejlesztő eszközöket, például betűkirakót, rímkeresőt, memóriajátékokat.
  • Ne a hibákat emelje ki, hanem a fejlődést dicsérje.
Digitális eszközök bevonása
  • Próbáljon ki beszédfelismerő vagy szövegfelolvasó alkalmazásokat.
  • Keressen olyan edukációs játékokat, amelyek segítik a hang-betű kapcsolat megerősítését.
Érzelmi támogatás
  • Erősítse meg a gyermek önbizalmát, hangsúlyozza az erősségeit (pl. kreativitás, kézügyesség, jó memória).
  • Ne hasonlítsa a gyermekét másokhoz, inkább önmagához viszonyítva értékelje a haladását.
  • Bátorítsa a kudarcok után is, és tanítsa meg, hogy hibázni természetes dolog.
Családi közösség szerepe
  • A testvérek és a többi családtag is fontos szerepet játszik a támogató közeg kialakításában.
  • Segíthet, ha a család együtt olvas mesét, ír levelet a nagyszülőknek, vagy játszik olyan játékokat, amelyek elősegítik az írás-olvasás gyakorlását.


A legfontosabb, amit egy szülő adhat: a bizalom, a szeretet és a kitartó támogatás. A tanulási zavarok nem akadályok az életben, hanem egy másfajta út, amin a gyermek a segítségünkkel sikeresen haladhat.

További gyakorlókkal vár szeretettel Czeglédi Ildikó a honlapon, a facebook oldalaon és a youtube csatornán. Neked szólnak a fejleszdlelkesen.hu oldalon rendelhető, online foglalkozások és videó anyagok, ha nincs időd, hogy még egy külön órára vidd heti rendszerességgel a kislányodat vagy kisfiadat. De csatlakozhatsz a facebook csoporthoz is, ahol további információkat találhatsz a munkájámról, a programról valamint a Lelkes tagságról!

indexkép: Getty Images

Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!