Melyik a bal kezem? Előtte vagy mögötte? Iskolakezdés előtti problémák?

Egyszerű kérdések, melyek nagy hatással vannak a tanulási képességekre - rovatunk rendszeres szereplője és partnerünk, Czeglédi Ildikó gyógypedagógus segít, hogy gyermeked iskolakezdése könnyebb legyen.
A fejlesztő és iskolaelőkészítő foglalkozásokon a téri orientáció, azaz a térben és saját testen való tájékozódási képesség kiemelten fontos szerepet játszik. Ez a képesség az alapja sok más készség fejlődésének, mint például az olvasás, írás, matematika és problémamegoldás.
A téri orientáció a tájékozódás képességét foglalja magába. A gyerekeknek nagycsoport végére már tisztában kell lenniük a kint-bent, alatt-felett, jobbra-balra, előtt-mögött viszonyszavakkal. Ha a fejlődés elakad, akkor a gyermek testérzékelése, tájékozódási képessége bizonytalanná válik, ami kudarcokhoz vezethet majd az iskolában.
Ha keveri az irányokat, nem találja a megfelelő feladatot, összekeveri a sorokat, nem tud viszonyítani, akkor nem tudja követni az utasításokat, lemarad és nem, vagy csak nehezen tud felzárkózni. Ez a figyelmetlenség, a szétszórtság látszatát keltheti, holott olyan problémáról van szó, amelyen viszonylag könnyen és egyszerűen segíteni lehet és nem igényel különösebb eszközöket sem.
Mikor „használjuk” ezt a képességünket a tanulás során?
1. Írás-olvasás tanulása:
- a gyermeknek meg kell tudniuk különböztetni a betűket (pl. b és d, p és q), amihez fejlett téri irányérzékre van szükség
- meg kell érteniük, hogy a szöveget balról jobbra, fentről lefelé kell olvasni
2. Matematika:
- a számok helyes elhelyezése (pl. 48 nem ugyanaz, mint 84) szintén téri orientációt igényel
- műveletek elvégzésekor a számjegyek rendezése (pl. egymás alá írt számok összeadása) térbeli tudást igényel
3. Testnevelés és mozgásos feladatok:
- a gyerekeknek érzékelniük kell, merre van bal/jobb, előre/hátra, fent/lent, ha sportról, mozgásos tevékenységről vagy a saját testük koordinálásáról van szó
4. Rajzolás, technika, geometria:
- a formák felismerése, másolása, elforgatása és megszerkesztése mind a téri orientációra épül
Hogyan fejleszthető 4-7 éves korban ez a képesség? Néhány ötlet és eszköz a sok közül:
Játékok és foglalkozás ötletek csoportban:
1. Irányjáték: “Menj balra, ugorj előre!”
- Bal/jobb, előre/hátra, fent/lent fogalmak gyakorlása
A pedagógus utasításokat ad, pl. „Tedd a kezed a fejed fölé!”, „Ugorj kettőt hátra!”, „Fordulj jobbra!”
Használhatsz színes nyilakat a padlón
2. Kirakó- és formafelismerő játékok
- Alakfelismerés, formaillesztés, vizuális téri érzékelés
Eszköz: Klasszikus kirakók, tangram, mágneses formák
3. “Hol van a nyuszi?” – Téri viszonyok gyakorlása
- Téri relációk: alatt, fölött, mögött, előtt stb.
Helyezzetek el egy játékfigurát különböző pozíciókba. „A nyuszi a széken van.” „A nyuszi az asztal mögött van.” A gyerekek ismételnek vagy saját helyzetet találnak ki.
4. Térképes játék az óvodában
Egyszerű térkép- és útvonalhasználat
Rajzolj egy egyszerű “térképet” az óvodai szobáról vagy udvarról, és kérd meg a gyereket, hogy menjen végig az úton („Menj a szőnyegtől az ajtóig, onnan a kék polchoz”).
5. Építőjátékok (pl. LEGO, fakockák, Duplo)
Szerkezeti, téri elrendezés fejlesztése
Építsenek mintát utánzás alapján („Építsd meg úgy, mint én”)
Gyakoroljatok lelkesen!
További gyakorlókkal várlak szeretettel a honlapon, a facebook oldalamon és a youtube csatornámon. Neked szólnak a fejleszdlelkesen.hu oldalon rendelhető, online foglalkozások és videó anyagok, ha nincs időd, hogy még egy külön órára vidd heti rendszerességgel a kislányodat vagy kisfiadat. Örömmel értesítelek, hogy csatlakozhatsz a facebook csoportomhoz is, ahol további információkat találhatsz a munkámról, a programról valamint a Lelkes tagságról!
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!