2024. május 23., Dezső

Eger ügye

#mirkóczki ádám #parkolóház #evat #spisák györgy

Bizottsági jelentés szerint Mirkóczki Ádám polgármester és Spisák György felelőssége megállapítható a Katona téri parkolóház ügyében

Csarnó Ákos 2024.04.11. 15:17

A bizottsági jelentésben foglaltak súlyos állításokat és következtetéseket tartalmaznak.

 

Ismét bizottság elé került a parkolóház ügyében lefolytatott vizsgálat eredménye.

 

 

A Katona téri parkolóház ügyében kijelölt Városgazdálkodási Bizottság több rendkívüli ülést tartott 2023. évben, azonban az elfogadott határozatok ellenére sem kapott információkat az ún. városvezetéstől. A korábban feltett kérdéseket ide kattintva olvashatják el.

 

A csütörtöki ülésre már olyan határozati javaslatok illetve jelentés érkezett, amik mögé nézve részletesen kirajzolódhat a parkolóház kálváriája felelőseinek alakja. A bizottság arra a következtetésre jutott, hogy több esetben is Mirkóczki Ádám polgármester valamint Spisák György aljegyző nem jártak el megfelelően.

 

Nem csoda, hogy a bizottsági ülésre meghívott, oda máskor – bár egyre ritkuló alkalommal de résztvevő – ún. városvezetők nem jelentek meg. Csütörtökön azonban sem Mirkóczki Ádám, sem Minczér Gábor, sem Spisák György nem jelent meg, egyedül a Vagyongazdálkodási Iroda vezetője, Juhász Éva (aki az egyik érintett időszakban az EVAT Zrt. korábbi vezetője volt), aki viszont az érintett napirendi pont tárgyalásának megkezdésekor távozott.

 

 

A bizottsági jelentésben foglaltak súlyos állításokat és következtetéseket tartalmaznak, a fontosabb megállapításokat összefoglaltuk:

 

A bizottság rendelkezésére álló nyilatkozatok alapján 2020. tavaszán valószínűsíthető volt, hogy ésszerű gazdálkodás, felelős előkészítés mellett az Önkormányzat vagy az EVAT (akár közösen is), akár hitel igénybevételével, vagy ezek valamilyen kombinációjával megteremthették volna a fedezetet arra, hogy az Önkormányzat éljen a vételi jogával, vagyis akkor még 426 millió forintért megszerezhette volna a parkolóházat a város.

 

A bizottság szerint mulasztás terheli az önkormányzat gazdálkodásáért felelős polgármestert, illetőleg a parkolóház ügyében a tárgyalásokat koordináló Spisák György (akkor még) kabinetvezetőt, hogy a szakirodák nem kerültek megfelelően bevonásra a döntések előkészítésében. 2020 tavaszán nem készült olyan elemzés, felmérés, amely konkrétan arra vonatkozott volna, hogy az Önkormányzat, vagy annak közvetlen vagy közvetett tulajdonában álló cégei rendelkeznek-e megfelelő forrással a vételi jog gyakorlására, a parkolóház megvételére 426 millió Ft összegért így az a költségvetésbe sem kerülhetett bele, még tervezés szintjén sem. A bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a polgármester veszélyhelyzeti jogkörét túllépve tett közgyűlési felhatalmazás nélküli nyilatkozatot 2020. májusában, mivel az a polgármester saját hatáskörben hozott, vételi jog gyakorlására irányuló döntés fedezet nélküli volt.

 

Mirkóczki Ádám és Spisák György megpróbálta tagadni a vételi jog gyakorlásának, a kijelölésnek a megtörténtét a bizottság előtt. A polgármester az ügyben tett levelezésének átadását megtagadta, sőt a levelezés létét is letagadta. Spisák György tagadta, hogy részt vett volna az egyeztetéseken, majd azt, hogy érdemi információi lettek volna. Ezzel szemben a parkolóház tulajdonosa a bizottság rendelkezésére bocsátotta a polgármesterrel folytatott levelezését, amely levelezésben Spisák György is részt vett, sőt vezette a polgármester és Saxinger Balázs (Agria Parkoló Kft. ügyvezetője, a parkolóház tulajdonosa) közötti személyes találkozókat. Legalább két ilyen találkozón részt vett a bizottság szerint.

 

 

       A "nem létező" kijelölésről szóló levél nyilvánvaló léte

 

2020. májusában a polgármester közgyűlési felhatalmazás nélkül az Estosus Kft.-t (ami csak két hónappal korábban alakult) jelölte ki a parkolóház megvételére az Önkormányzat helyett, amit a bizottság aggályosnak talált, főleg azért, mert pályázat nem került lefolytatásra, nem ismert, hogy milyen alapon került a cég kiválasztásra. A cég kijelölésére a bizottság rendelkezésére álló adatok alapján ellenérték nélkül került sor. Miközben a polgármester tudomása szerint a parkolóház becsült piaci értéke 780 millió forint körül volt, ingyenesen került átadásra a vételi jog, mint vagyoni értékű jog gyakorlásának lehetősége egy kft-nek, szerződés nélkül, egy egyoldalú polgármesteri nyilatkozattal. Sem a polgármester, sem Spisák György nem adott magyarázatot arra sem, hogy pontosan mi lett a vételi jog gyakorlásának és a kijelölésnek a sorsa, hogyan akadt el a folyamat.

 

A bizottság azt is megállapította, hogy 2023-ban, Mirkóczki Ádám polgármester a város költségvetési rendeletét sértő módon, a Közgyűlés jóváhagyása nélkül döntött a PwC megbízásáról és a szakvélemény költségeire vonatkozó kötelezettségvállalásról. (Ez a megbízás a parkolóház értékét lett volna hivatott megállapítani.) A PwC-vel formálisan 3 szerződés került megkötésre, látszólag értékhatár alatt. Ténylegesen azonban ezek egybeszámítandóak a bizottság szerint, ugyanis a megbízás olyan befektetési érték meghatározása volt, amelyhez a néhány nap leforgása alatt elkészített mindhárom szakvéleményre szükség volt, és ezen 3 megbízási szerződés együttes értéke meghaladta a Költségvetési rendelet szerinti 1 millió forintos értékhatárt, ráadásul használhatatlan szakvélemény került elkészítésre több millió forintból.

Mirkóczki Ádám, a 2023. június 22-i közgyűlésen, a PwC szakvélemény előterjesztésekor arról tájékoztatta a közgyűlést, hogy „Tehát még egyszer mondom, a Pricewaterhouse kifejezetten egy erre szakosodott, Kelet Magyarország legtekintélyesebb cége. Amit ők ebben leírtak, ez minden bíróság előtt megáll, bizonyítani és védeni tudják”. Később, már a bizottság 2023. július 04. napján tartott első rendkívüli ülésén Mirkóczki Ádám polgármester elismerte, hogy az értékelés bírósági eljárásban nem használható fel, ott más paraméterek, más tartalmi elemek szükségesek.

A bizottsági ülésen lehetőség lett volna magyarázatot, válaszokat adni, de mivel nem jelentek meg a jelentés e tekintetben került véglegesítésre.

 

A bizottság úgy döntött, hogy az eredetileg 2023. márciusában megtett EVAT feljelentés mellé e jelentés, a bizottsági jegyzőkönyvek (tanú nyilatkozatok) és beszerzett okirati bizonyítékok a Nógrád Vármenyei Rendőr-főkapitányság előtt a Btk. 376. § (1) bekezdésébe ütköző és az (5) bekezdés a) pontja szerint minősülő különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének gyanúja miatt folyamatban lévő nyomozati eljárásba kerüljenek továbbításra.

 

A parkolóházakról szóló írásainkat ide kattintva olvashatják.

 

 

Támogasd adód 1%-val a hatalomtól független újságírást!

Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogast a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét.

Adószám: 19294571-1-18.

Köszönjük!

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló