Megérkezett az idei első hó
Nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy tudjuk, a városba rengetegen járnak be dolgozni, tanulni vagy élnek hosszú évek óta albérletben. Eger egyik legnagyobb előnye egyben a hátránya is: a környező kis településeken élő ingázók adják városunk vérkeringését, azonban ők jelentik a legnagyobb terhelést a környezetünkre, ráadásul az ingatlanárak elszabadulása miatt sokan költöztek ki az elővárosokba is. Ma már nem kezelhetünk egy várost önmagában, maximum csak közigazgatási határok léteznek.
Az elmúlt félévben nem csak Eger városa nyúlt hozzá a tömegközlekedéshez, több város is tett valamilyen lépést annak érdekében, hogy mérsékelje a megnövekedett gépjárműforgalmat. Nem beszélhetünk tehát egyedi esetről, a probléma országos szintű, egy csapásra azonban semmi sem oldódik meg.
Az ingyenes közösségi közlekedés intézménye alapvetően jó irány, viszont számos további kérdést vet fel, pláne, ha csak politikai célokra használják azokat.
Az életben semmi sincs ingyen, így az egyik legnagyobb kérdés a fedezet, hogy mégis miből finanszírozná ezt a város. A másik kérdés, hogyan tovább, hiszen az már nagyjából prognosztizálható: több ezres tömeg nem fogja lecserélni az autóját csak amiatt, mert 1000 forint az éves bérlet.
Az ellenzék programjává vált
Úgy látszik, a hogyan tovább kérdéssel az ellenzék közös jelöltje, Berecz Mátyás is foglalkozott: programja egyik legfontosabb pontjának tekinti, hogy a megkülönböztetés megszűnjön, és a kedvezmény kiterjedjen azokra is, akik ideiglenes egri lakcímmel rendelkeznek, a munkahelyük a városban van vagy évekig ide járnak iskolába. Ezzel indult el a kampánya is, jelenleg a környező települések polgármestereivel tárgyal arról, hogyan lehetne ezt a legoptimálisabban megoldani.
Berecz elárulta, hogy néhány polgármesterrel már találkozott, illetve a települések lakóival is beszélgetnek, akik kivétel nélkül örömmel fogadnák, ha a program megvalósulna. A kérdés megint ugyanaz, hogy mégis miből, ezzel viszont nem ő, hanem az érintett szakemberek foglalkoznának.
Az ingyenes tömegközlekedés kibővítése az agglomerációban élőkre nem feltétlenül jelenti azt, hogy Eger városa fizetne mindent.
Berecz azt is elmondta, hogy nem csak a munkába járást segítené a program, hanem annak az alapjait fektetik le, hogy a tömegközlekedés infrastruktúrája és minősége érdemben változzon. Jelenleg hibrid a helyzet, ugyanis a helyközi járatokat – amelyek kvázi helyi busszá változnak, ahogy beérnek a városba – az egriek ingyen használhatják, a nem egri lakosnak továbbra is fizetni kell.
Korábban is felmerültek kérdések
A decemberi rendkívüli közgyűlésen Komlósi Csaba (EVE) olyan fontos kérdéseket tett fel, amelyekre mi is kerestük a választ. A polgármester szerint minőségi javulás is várható április-május környékén, amikor hat darab elektromos busz áll majd csatasorba, (ezzel kampányolt a Fidesz képviselőjelöltje, dr. Pajtók Gábor is). Az iparűzési adó mértékét – amely a fedezetet biztosítaná – Mirkóczki Ádám azt mondta, hogy nem tudja pontosan megmondani, de 2021-ben 3,5 milliárd bevételt jelenthet – a kormány kompenzációival kiegészítve –, és nagyjából másfél milliárd forint lenne a 2022-es évre a tömegközlekedés fenntartása, az eddigi tartozásokkal együtt. Komlósi Csaba kérdésére, miszerint a kedvezmény kibővítése nem egri lakosokra milyen költségekkel járna, a polgármester azt válaszolta:
Igaza van [Komlósi] képviselő úrnak. Lehet, hogy az még nagyobb gépjárműforgalom csökkenést okozna, hogy ha az ingázók is letennék a város szélén az autójukat és helyi járattal közlekednének, de azt szerintem anyagilag nagyon meredek lenne bevállalni. Így is ki lesz feszítve a költségvetésünk. Nem azért, mert Eger ezt békeidőben nem bírnál el, hanem mert a 2021-ben kiesett adó 2022-ben fog fájni.
Elentmondások
Próbáltunk utána járni, hogy milyen anyagi vonzata lenne annak, ha nem csak egri lakcímkártyával rendelkezők használhatnánk a térítésmentes tömegközlekedést. Kérdésünkre, miszerint elérhető-e bármilyen statisztika vagy adat arra vonatkozóan, hogy az előző években mennyien vásároltak bérletet azok, akik nem egri lakosok, a Volán a következőt válaszolta:
Mivel a korábbi időszakokban nem volt feltétele a helyi díjtermékek megvásárlásának a lakhely megadása, ezért az elmúlt években helyi bérletet váltó utasok lakhelyére vonatkozó statisztikával nem rendelkezünk.
Ennek következtében nem tudják megmondani azt sem, hogy a kedvezményes kör bővítése hozzávetőlegesen mekkora költségeket vonna maga után. Így merül fel az, hogy egyáltalán a titkos tárgyalások alatt szó esett-e arról, hogy ne csak az egriek élhessenek a kedvezménnyel, hanem mindenki más is, aki ugyanúgy Egerben életvitelszerűen tartózkodik, dolgozik vagy jár iskolába. Erre a kérdésünkre a Volán nem adott választ, csupán ennyit közölt:
A menetrendi és szolgáltatási paraméterek meghatározója az Önkormányzat, mint megrendelő és finanszírozó. A Volánbusz a megrendelő által meghatározott menetrend és szolgáltatási paraméterek alapján köteles közlekedtetni autóbuszjáratait. Ennek megfelelően a menetrendről és a díjszabási kérdésekről az Önkormányzat dönt.
Ebben a témában a HEOL is érdeklődött a szerződő feleknél. Mirkóczki Ádám a lapnak akkor úgy nyilatkozott, hogy éppen a busztársaság részéről nem tartották szerencsésnek azt, hogy az Egerben ideiglenes lakcímmel rendelkezők, illetve az itt tanuló diákok vagy a városban dolgozó munkavállalók részesüljenek a kedvezményből, ugyanis lehetőséget teremtene a visszaélésekhez.
Politikai fegyverré vált
Mirkóczki Ádám külön kiemelte, hogy titokban tárgyalt a felekkel, így a díjszabásra, a menetrendváltoztatásra és arra is egyedül bólintott rá, hogy az egrieken kívül más ne tudjon élni a térítésmentes közösségi közlekedés lehetőségével. Kérdés, hogy ha megelőzően érdemben tárgyalt volna a képviselőtársaival, akkor milyen javaslatokkal éltek volna, amelyek esetleg még jobban szépíthették volna az összképet, amivel a polgármester is javíthatott volna a saját megítélésén.
…az egyeztetés szinte titokban, vagyis csak a legszűkebb városvezetés bevonásával zajlott. – Vannak Egerben olyan közéleti szereplők, akik bár látszólag Egerért dolgoznak, valójában mindent megtesznek, hogy akadályozzák a fejlődést – fogalmazott annak megindoklására, miért nem vont be többeket. Kérdésünkre, hogy ezalatt ellenzéki vagy pedig kormánypárti szereplőkre gondol-e, csak annyit mondott, hogy sajnos mindenhonnan vannak jóakarói.
– részlet a Magyar Hang interjújából, 2021. december 11.
Bár még csak másfél hónap telt a döntés óta, különböző nyilatkozatokból és megszólalásokból érezni lehetett, hogy a polgármester bármikor előránthatja ezt a fegyvert és negatív színben tűntetheti fel azokat a képviselőket, akik a rendkívüli közgyűlésen munkájuk vagy más elfoglaltságuk miatt nem tudtak jelen lenni. Ezen a közgyűlésen többek közt Mirkóczki Zita, Berecz Mátyás és Oroján Sándor sem voltak jelen.
Többször megírtuk, hogy 2020 év eleje óta már nem felhőtlen a viszony a képviselők és a polgármester közt.
A városvezetés az ingyenes tömegközlekedést népszerűsítő kampányt ígért, helyette az önkormányzat háziportálja, illetve Mirkóczki Ádám is fizetett hirdetésekben próbálja lejáratni az említett képviselőket, köztük kifejezetten Berecz Mátyást, az egyesült ellenzék közös képviselőjelöltjét.
A legutóbbi közgyűlésen Mirkóczki Zitának egy olyan előterjesztéséről döntött a testület, amely arra kötelezi a polgármestert, hogy havi szinten számoljon be a fejlesztések állapotáról. Ugyanis pártállástól függetlenül a képviselők szerint a probléma mindig is az volt, hogy legtöbbször csak a sajtóból vagy másoktól kapnak információt utólag úgy, hogy már a polgármester döntött valamiről. Ez a folyamat semmibe veszi a képviselő-testület munkáját, amely testületben éppen azok ülnek, akiket az egriek megszavaztak.
Furcsa módon Mirkóczki Ádám erre úgy reagált, hogy Berecz Mátyás, Mirkóczki Zita (EVE, MSZP) és Oroján Sándor (FIDESZ-KDNP) mostantól szövetségben állnak a polgármester ellen. Bejegyzésében úgy jellemzi a képviselők egy részét, hogy gonoszak, nem érdekli őket az egri polgárok érdeke és egyetlen céljük, hogy megakadályozzák Eger fejlődését.