Nem csak Egerben változott a buszközlekedés: így néz ki a történet más városokban
Januártól jelképes összegért vásárolhatnak éves helyi bérletet az egriek. Mirkóczki Ádám azt reméli, sokan ülnek majd át az autójukból a buszokra, így csökkentve a kezelhetetlen forgalmat. A megelőző tárgyalásoknak a polgármester szerint titokban kellett történniük, így a hír a semmiből érkezett – a döntést pedig sokan megkérdőjelezték, felvetve, vajon mibe fog ez kerülni a helyieknek. Megnéztük, más városokban hogy néz ki a tömegközlekedési szolgáltatás, és mik derülnek ki a megállapodásokból.
A közgyűlési határozat előtt a polgármester kicsit sarokba szorította a képviselőket, biztosítva magának a szavazatokat, ugyanis a nagy bejelentés két nappal hamarabb járta körbe az országos sajtót, mint maga a döntés. Aztán a december 8-án tartott rendkívüli ülésen megszavazták, így Eger az első megyeszékhely, ahol lényegében ingyenes a tömegközlekedés a helyi lakosok számára.
Természetesen a megfelelő szövegkörnyezettel az elhamarkodott, vagy éppen gyanús intézkedéseket is el lehet adni. Ezeket árnyalnák a száraz adatok, amelyekből sok minden kiderülhet. A városvezetés egyfajta szociális intézkedésként próbálta bemutatni a döntést, negligálták a hatástanulmányokat és elmaradt a társadalmasítás is, ami felkészíthette volna az érintetteket a változásra. A döntés legnagyobb vesztesei pedig a környező településekből érkező diákok és dolgozók.
A puding próbája az evés, elseje óta már kanalazhatjuk is. Sokan csak az ingyenes részig jutottak, pedig néha érdemes bekukkantani a színfalak mögé. Más városok szerződéseit, közgyűlési anyagait és cikkeket dolgoztuk fel és összehasonlítva az egri megállapodással mondhatni érdekes képet kapunk.
Szombathely
Vas megye székhelye egy magánvállalkozással kötött szerződést. Ez önmagában a legnagyobb eltérés az egri helyzettől. Több város is panaszkodik a helyi Volán szolgáltatásai miatt, a magáncégek pedig egyszerűen jobb feltételeket kínálnak és több felelősséget vállalnak hasonló összegű térítésért cserébe. Szombathely közgyűlése a 2020. évi helyi közösségi közlekedés költségtérítéseként 450.000.000 forintot ismert el ellentételezési igényként a Volán felé.
Még júniusban döntöttek arról, hogy a helyi, autóbusszal végzett személyszállítási feladatokat 2022. január 1-től a nyertes pályázat alapján a Blaguss Agora Hungary Kft. végzi majd. Volt egy kis balhé, a Volánbusz Zrt. a Szombathelyi Járásbíróság előtt kereseti kérelmet terjesztett elő az önkormányzat ellen annak megállapítására, hogy a pályázat eredményének megállapítása során az önkormányzat jogszabálysértő módon nyilvánította a Volánbusz Zrt. pályázatát érvénytelennek és a BLAGUSS Kft. pályázatát érvényesnek. A szombathelyi önkormányzat írásbeli ellenkérelmét nyújtott be. Az önkormányzat szerint a Volánbusz Zrt. pályázata több tekintetben (ellentételezés, esetleges plusz költségek, reklámelhelyezés…) sem felelt meg a pályázati kiírásoknak, viszont a Blaguss cég maradéktalanul teljesítette azokat. A pályázatban a Volán és a magántársaság hasonló összegért vállalta a szolgáltatást, de a jobb feltételek miatt a soproni székhelyű Blaguss Kft. számláz majd jövőre a városnak.
A szerződésben foglaltak szerint a szolgáltatást összesen 37 darab Mercedes busz beállításával végzik majd. 3 midi, 5 csuklós, 25 szóló és 2 szóló tartalék autóbusz lesz. A buszok 85 százaléka vadonatúj, a többi használt, de öt évnél fiatalabb járművek. A társaság vállalja azt is, hogy a jövőben ennél öregebb járművek nem lesznek. A járművek mindegyike klimatizált. Az autóbuszok tárolására új telephelyet is kialakítanak, illetve itt kap helyet a társaság irodája, műszaki funkciók és egy új autóbuszmosó is.
A jegyek értékesítésének modernizálása is folyamatban, több helyen jegykiadó automata kerül elhelyezésre és még a helyi Tourinform irodában is lehet majd bérleteket venni. Hamarosan elérhető lesz a társaság mobil applikációja is, ahol a jegyek és a bérletek vásárlása mellett folyamatos tájékoztatást ad majd a menetrendekről és egyéb információkról.
Kissé vicces pontja a változásoknak, hogy az utastájékoztatást szolgáló eszközöket a Volán se nem adja át, se nem adja el, így az új szolgáltatónak meg kellett indítani a szükséges mennyiségű menetrendtartók beszerzését. A személyi állomány biztosított, az elmúlt hónapokban közel 150 interjút bonyolítottak le, a felvett autóbuszvezetők 90 százaléka szombathelyi vagy Szombathely környéki lakos. Egy nagyon jó kezdeményezés a szerződésben, hogy a társaság a buszok oldalsó felületének térítésmentes használatát felajánlotta az önkormányzatnak városmarketing céljára és a témákról nem a polgármester(!), hanem a közgyűlés dönt. Végül ugyanúgy, ahogy Egerben is, január elsejétől már új menetrend szerint közlekednek a buszok.
Mindez túl szép, hogy igaz legyen, ugyanis díjmentes használatról itt nem beszélhetünk, viszont már vizsgálják ennek a lehetőségét. A jelenlegi jegyárak aligha térnek el az egritől. Látszik, hogy a szombathelyi önkormányzat nem szociális segélyként kommunikálja a változásokat, hanem innovációként, választ adva és megoldást kínálva az elmúlt évek kérdéseire és panaszaira a helyi Volánnal kapcsolatban.
Hódmezővásárhely
Márki-Zay Péter fellegvárában tavaly márciusban lettek ingyenesen használhatók a helyi buszjáratok a hódmezővásárhelyiek számára. Az összefogott ellenzék miniszterelnök-jelöltje ezt még polgármesterjelöltként ígérte meg a kampányában. Ezzel Hódmezővásárhely lett az első magyar város, ahol ingyenes az utazás. A szolgáltatást városkártyához kötik, azaz megegyezően Eger városával, a helyiek tudják csak használni.
Márki-Zay nem táplált hiú reményeket abban, hogy emiatt tennék le többen az autójukat, inkább szociális intézkedésként hivatkozott rá. Pontosabban úgy fogalmazott, hogy a döntés mögött józan közgazdasági logika áll. A vásárhelyi önkormányzat szintén egy magánvállalkozóval szerződött, és ha az anyagiakat nézzük, akkor annyiban szerencsések, hogy mindössze hét darab busz járja körbe a várost, illetve a város szerkezetéből kiindulva is ezek kevésbé kihasználtak.
Érdekes, hogy a Volán nem kívánt annak idején pályázni, így a Jovány Busz Kft. lett a nyertes. Az elektromos buszok kialakítását a jövőben tervezik, jelenleg a megfelelő infrastruktúra nem áll rendelkezésre. A legtöbb jármű viszonylag új, a helyi buszmenetrend pedig applikációból is elérhető.
Itt sem ment problémamentesen az átállás. A Volánbusz polgári pert indított az önkormányzat ellen, mivel 2023 végéig tartó közszolgáltatási jogviszonya van a Volánnak, a városnak viszont nincs tartozása az állami társaság felé. Március elsején a helyi kormányhivatal rögtönzött ellenőrzést tartott a magántársaságnál és két busz esetében nem talált személyszállításra vonatkozó engedélyt, ezért 90 napra megvonták a cég működését. Ez idő alatt a Volán járatai vitték az utasokat. Június elején a magáncég buszai újraindultak és azóta is ingyenes a közlekedés.
A helyi Fidesz egy rosszul sikerült korrupciós ügynek titulálta a magánvállalkozóval kötött szerződést, de a Hódmezővásárhelyi Vizilabda Sport Club is azonnal szerződést bontott a Jovány Busz Kft-vel. A Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ pedig nettó 42 millió forintért szerződött le erre a tanévre a vásárhelyi iskolabuszokat működtető Volánbusszal, holott két éve ez még csak 6 millió forint volt.
A vásárhelyi tömegközlekedésből az egri helyzetre vonatkozóan logikus következtetésnek tűnik, hogy ha már alapból fizetni kell a szolgáltatásért és soha nem is lesz rentábilis, akkor legalább legyen ingyen, illetve egy önkormányzatnak amúgy sincs semmilyen bevétele a tömegközlekedésből. Hasonlóan Egerhez, a buszokat javarészt itt is nyugdíjasok használják, dolgozni pedig autóval, helyközi járatokkal vagy vonattal járnak az emberek a környező településekre.
Baja
Frissen érkezett a hír, hogy Baján is ingyenes lesz a tömegközlekedés az újévtől. A város olyan szerződést kötött a Bács-Volánnal, amelyben a lakosságnak nem kell fizetnie a tömegközlekedésért, ugyanis az önkormányzat fogja fizetni a társaságot. Érdekesség, hogy ez a program az ellenzéki összefogás programjában szerepelt 2019 októbere előtt.
Az önkormányzat pontosan kiszámolta, hogy mindez a városnak bruttó 156.073.400 forintba fog kerülni, ezt az összeget a 2022-es évi költségvetésbe tervezték. A városvezetés reméli, hogy többen fogják használni a buszokat és egyfajta szemléletváltás is elkezdődik a tudatos közlekedésben és környezetük megóvásában. A jelenlegi menetrend megmarad, de járatbővítésre számítanak, a későbbiekben az útvonalakat is újra fogják gondolni.
Ami a legeltérőbb a bajaiak döntésében az egrihez képest, hogy mindenki számára díjmentes lesz a buszozás, azaz függetlenül az utas lakó-, vagy tartózkodási helyétől bárki felszállhat a járatokra. Ezzel ki is húzták a legnagyobb méregfogát a társadalmi megosztottságnak. Azt hozzá kell tennünk, hogy Baján 6-7 busz közlekedik naponta, ezért is lehet mindenki számára ingyenes.
Hatvan
Hasonló a helyzet a szomszéd városban is. Október elsejétől ingyenessé váltak a helyi járatok. A fenntartási költségeket teljes egészében az önkormányzat vállalta át. Kiderült, hogy egyes buszok kihasználtsága alacsony, néhány gyakorlatilag üresen járt. A forgalomszámlálási adatok után a Volán Zrt. október elsejétől új menetrendet is javasolt.
Horváth Richárd polgármester szintén szociális intézkedésként kommunikálta a döntést, azaz a város így is tudja segíti a családok anyagi helyzetét. A polgármester azzal magyarázta a döntését, hogy a veszteségeket a Volán a városra hárította, nem volt érdekelt abban, hogy a jegyeket, bérleteket eladják, nem voltak ellenőrök a buszokon, és szinte üresek a járatok. Mivel a város eddig is fizette és továbbra is fog – csakúgy, mint az egriek és a vásárhelyiek – ezért inkább ingyenessé tették. A döntésről azonban több információ aligha érhető el, de úgy tűnik, hogy az önkormányzat és a Volán viszonya kevésbé harmonikus. A hír korántsem durrant akkorát, mint Egerben, a hatvani önkormányzat a szeptemberi közgyűlésen vita nélkül döntött a változásról.
A Volánnak jelenleg is hatályos szerződése van 2020 óta, tehát itt az állami busztársaság megmentette magát, legalábbis egyelőre. A lakosok visszajelzése szerint a menetrendváltoztatás kevésbé volt sikeres, olyan járatok is eltűntek, amely reggelente tömve voltak utasokkal. Az önkormányzat szerint folyamatosan vizsgálják majd, hogy hol lesz szükség további változtatásokra.
Hatvan városára szintén jellemző a reggeli és a délutáni forgalmi dugó, viszont fele annyian élnek, mint Egerben. Itt is elmondható, hogy a tömegközlekedést leginkább a nyugdíjasok és iskolások használják.
Eger
Az egri önkormányzat szerződése a Volán társasággal 2028 utolsó napjáig hatályos. A szerződés melléklete alapból egy fizetési megállapodás az elmúlt évekre visszamenőleg. Ebben rögzítik, hogy a 2020-as évben keletkezett 440 000 000 forintot két részletben törleszti majd a város 2023 júniusáig, azaz ebben az évben és jövőre 220-220 millió forintot. Ha ez nem történik meg időre, akkor késedelmi kamatra számíthatunk. Mirkóczki Ádám szerint ezzel nem lesz gond, a fedezetet már tavaly elkülönítették a költségvetésben, így csak annyi kérdés maradt, hogy az összeg átutalása a Volán számlájára miért tart két évig és miért kell azt külön rögzíteni egy szerződésben, ami hatással lesz a 2022-es költségvetésre.
Egy kicsit aggódhatunk azért is, hogy a közszolgáltatási szerződésben az ellentételezés mindaddig áfa-mentes, ameddig a NAV vagy más illetékes szerv meg nem állapít áfa-fizetési kötelezettséget. A kormányunk ugye bármikor gondolhat egyet csakúgy, mint a polgármesterek fizetésének megemelésénél, aminek költségeit az önkormányzatoknak kell kigazdálkodnia ettől az évtől.
A Volán 2020-as (az előterjesztés mellékletei között elérhető) beszámolója szerint a bevételekkel nem fedezett költségei majdnem 1,1 milliárd forint, amelyben már benne van a nyereségigény is, ami a teljes költség 3%-a, azaz majdnem 33 millió forint. Ezt a nyereségigényt a Volán ettől az évtől is fenntartja, ami azt jelenti, hogyha esetleg Kína gyarmata is leszünk áprilistól és Egert lebombázzák, de a Volán irodája túléli, akkor fizetnünk kell. A társaság bevétele 450 millió körül volt, ez levonható az 1 milliárdból, így majdnem 670 millió forint maradt, amire nincs fedezet. Az állam bértámogatásként kb. 230 millió forintot ad, egyéb támogatás nincs, a többi az önkormányzatra marad, ez pedig a fentebb említett 440 millió forint. Arról ne feledkezzünk meg, hogy 2018-ból még van egy 100 millió, illetve 2019-ből közel 360 millió forintos tartozásunk. Ezeknek az kifizetéseknek az egyeztetése a beszámoló alapján folyamatban van, a polgármester szerint állítólag erre is biztosított az összeg.
Az adatokból nem tudjuk meg pontosan, hogy Egerben mennyien buszoznak, az viszont kiderül, hogy 2020-ban az előző évhez képest közel 166 millió forinttal csökkent a bevétel. Persze, járvány volt, sokan váltottak autóra, de a személygépjárművek száma nem tavaly kezdett el rohamosan emelkedni, hanem jóval előtte. A 2019-2020 bevételei a következő képpen alakultak:
Nem könnyű megmondani, hogy mennyien buszoznak rendszeresen, és azt sem, hogy mennyi az egri és mennyi a környező településekről érkező nyugdíjas vagy iskolás. A pontos utasszám meghatározása alapból nehéz. A beszámoló közel 9 millió főt ír. Egy kis józan ésszel gondolhatjuk azt, hogy több bejárós vesz bérletet, mint helyi lakos, hiszen ők jobban rászorulnak.
A megállapodásban az a félelmetes rész, hogy arra a költségre, amire a Volán nem talál fedezetet vagy támogatást, azt az önkormányzatra hárítja. Magyarán, ha növekszik az utasszám, a gázolaj ára, a járatok száma vagy történjen bármi változás, az a plusz költség már az önkormányzat számlájára íródik, hiszen több bevétel az utasoktól nem fog keletkezni. A jövőbeni statisztikák is csalókák lehetnek, mert az látszik, hogy a bérletvevők száma mondjuk 5000 fővel növekszik, de ha az évben csak néhányszor ülnek fel a buszra, akkor a remélt változás a közlekedési káoszban nem fog bekövetkezni. De legalább nem kell fizetnünk azért, amiért a legtöbben eddig se fizettünk.
Voltaképpen a (szintén az előterjesztéshez mellékelt) szerződés – ha ezt annak lehet mondani – ennyiben ki is merül. A menetrendek megújítása ténylegesen bekövetkezik és néhány új járat, illetve újragondolt menetrend is tárgyát képezi a megállapodásnak. Ez tényleg a puding próbája, másképpen nem is nagyon lehet. Néhány sofőr elmondása szerint a legnagyobb gond azzal van, hogy évekkel ezelőtti forgalomhoz képest szabták át a menetrendet, amikor még nem volt ennyi autó az utakon és mindhiába, ha a dugók miatt ők sem tudnak haladni a menetidő szerint. Szerintük az utasok 90%-a nyugdíjas, eddig sem fizetett, az ingyenes szó szépen hangzik, de igazából ennyi. Kérdés számukra, hogy mi lesz a túlórákkal és a munkaidejük hogyan alakul. Az átszervezés sem végleges, a humánerőforrás is véges, néhányan pedig jövőre nyugdíjba mennek.
A buszállomány tényleg leharcolt, néhány újszerű jármű azért akad. Ezzel kapcsolatban a Volán semmilyen garanciát nem adott, nem ígérnek új buszokat azonkívül, hogy idén valamikor érkezik hat darab elektromos busz, amelyekre még 2020-ban valamilyen formában vagy önkormányzat, vagy a Volán pályázott és jelenleg dr. Pajtók Gábor – a kormányhivatal vezetője és a Fidesz választókerületi elnöke, illetve országgyűlési képviselőjelöltje – próbál politikai hasznot kovácsolni. A közlekedési és a mérnöki szakma sincs teljes egyetértésben az elektromos buszok használatával, hiszen zöld fejlesztésnek aligha könyvelhető el, de valamivel jobb, mint a 20-30 éves buszok állapota.
Nyilvánvaló, hogy az új buszok elosztásáról felsőbb körökben döntenek politikai és néha szakmai alapon is, ezért a Volán – bár állami cég – nem ígérhet akármit és nem is tette. Azonban a kivételesen csak számukra előnyös megállapodásban pozitív értéke lehetett volna valamilyen vállalás a minőségi fejlesztésekkel kapcsolatban. Ezt egy piacon működő magántársaság megteheti, Eger esetében azonban erről nem volt szó, és valószínűleg azért nem is merülhetett fel, mert egyrészt majdnem másfél milliárddal tartozunk, másrészt itt a Fidesz könnyen tudja az orránál fogva vezetni a polgármestert és nem engedte volna, hogy egy magántársaság váltsa az állami cégét.
A polgármester az előterjesztésben kitér a parkolási díjak megemelésére, ugyanis a díjmentes tömegközlekedést valamivel kompenzálni kell. Ez igazából nem ördögtől való, egy önkormányzat aranyszabálya, hogy ha ösztönöz, akkor szigorít is. Sokaknak ez nem lesz rokonszenves intézkedés, főleg azért, mert így is sokan haverság miatt tudnak parkolni a belvárosban, illetve az idelátogató turistáknak más esélyük nincs is. Az új divathullámban megfigyelhetjük azt is, hogy sokan a parkolójegyet kiváltják az elakadásjelzővel, vagy addig ülnek az autóban az út mellett, amíg útitársuk elvégzi az adott feladatát és visszaül. Az egriek különösen leleményesek, ha parkolásról van szó, zöldfelület, padkák, utcasarkok, az útburkolati jelek már nem számítanak. Mindez arra mutat rá, hogy irtózatosan nagy problémák vannak városunk közlekedésével és a felelősségben osztozkodnunk kell az önkormányzattal.
Egerben a buszozás egy fokkal barátságosabb lett és a díjmentes utazás üdvözlendő, a komplex probléma megoldásának viszont csak az első, vagy csak az egyik lépése és félő, hogy az önkormányzat egyedül ennyire képes. A felelősségben viszont egy harmadik félnek is osztoznia kell. A kormány jelenlegi szenvedélyprojektje, hogy anyagiakban és eszközeiben is erőteljesen korlátozza az önkormányzatokat, amit nekünk úgy kell értenünk, hogy ha egy P+R parkolóra vagy egy mélygarázsra szeretnénk beruházni mondjuk a piac épülete alá, akkor az saját forrásból szinte lehetetlen, a pályázati források elérése pedig kizárólag politikai lobbi kérdése. A város tervezésének vagy annak fejlesztésének ügye viszont nem néhány politikai szereplő tárgyalása, hanem egy társadalmi konszenzuson alapuló intézkedések sora egy olyan stratégia szerint, amelyet hozzáértő szakemberek dolgoztak ki beleszámítva a jövő kihívásait és a társadalmi igényeket is. Igaz, ez macerás, a kelleténél több idő és az RTL híradója se számolna be róla.
(Indexkép: Domán Dániel)