Csütörtöktől az autó üzembentartóját is megbírságolhatják, ha valamelyik utas nincs bekötve
Július 5. óta az autó üzembentartója felel azért, hogy minden utas bekapcsolja a biztonsági övet. Csütörtöktől azonban életbe lép az a rendelet is, amely a bírság összegét is rögzíti – közölte a rendőrség.
Berzai Zsolt, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője egy sajtótájékoztatón hangsúlyozta: rekordgyorsasággal, mindössze kilenc hónap alatt lett a javaslatból törvény. Mint mondta, a hárompontos biztonsági öv az emberiség egyik legfontosabb biztonsági újítása, amely akár egymillió életet is megmenthetett.
A rendőrség 2023-ban indította el a Csat(t)lakozz kampányt az övhasználat népszerűsítésére. Az akció és a szigorúbb szankciók hatására a baleseti sérültek között az övet nem használók aránya 2022-ben még 9 százalék volt, mostanra viszont 6 százalék alá csökkent. A cél, hogy 2030-ig felére mérséklődjön a közúti halálos és súlyos sérüléses balesetek száma.
Mivel Magyarországon az övhasználat aránya még mindig elmarad az uniós átlagtól, a szabályszegést mostantól az objektív felelősség körébe sorolták. Ez azt jelenti, hogy a gépjármű üzemeltetője tartozik felelősséggel az övhasználat betartásáért. A szabálytalanságot a rendőrök és a VÉDA-kamerák is észlelhetik. Ha az utas nincs bekötve, a sofőr előéleti pontokat kaphat, a jármű üzembentartóját pedig bírságolják – kivéve, ha igazolja, hogy más használta az autót.
Tavaly 204 ezer esetben szabtak ki bírságot övhasználat elmulasztása miatt, és a baleseti sérültek 10 százaléka nem volt bekötve az ütközés pillanatában. Ez az arány 2022-ben még meghaladta a 17 százalékot.
indexkép: Getty Images
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!