A kormánypártiak döntő többsége sem támogatja a sztrádakoncessziót
Szerintük sem jó ötlet, hogy 35 évig magánkézben legyenek az autópályák.
A kormánypártiak és az ellenzékiek körében is egyaránt nagyon magas az elutasítottsága annak a kormányzati tervnek, hogy 35 évre koncesszióba adják az autópályákat – közölte a Népszava a Publicus Intézet felmérésének eredményét.
A megkérdezettek 82 százaléka gondolja azt, hogy jobb lenne, ha továbbra is az állam üzemeltetné a gyorsforgalmi utakat, amiket egy központi tarifarendszer alapján lehet használni. Ha a politikai szimpátia bontásában nézzük, akkor az derül ki a felmérésből, hogy:
- az ellenzéki összefogás híveinek 80 százaléka
- a kormánypártiak 85 százaléka tartaná az államnál ezeket az utak.
Miközben a kormány egészen mást tervez: a magyar kormány egy 35 évre szóló tenderrel adna koncesszióba kétezer kilométernyi gyorsforgalmi útszakaszt.
Mutyigyanú: már az idén odaadhatja a magyar utakat egy általa kiválasztott cégnek a kormány, rögtön 35 évre
A HVG azt írja, hogy Rogán Antal tájékoztatása szerint a teljes gyorsforgalmi úthálózat koncesszióba adását célzó kétfordulós közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, sőt: még idén sor kerülhet a szerződéskötésre.
Bár a terv szembemegy az elmúlt évek szuverenitási, reprivatizációs és a magyar vállalkozásokat helyzetbe hozó folyamataival, a gigantikus koncesszió ugyanakkor beleillik az elmúlt hónapok hatalom- és vagyonkimentési folyamatába.
A Publicus felmérése szerint egyébként nemcsak hogy elutasítja az ötletet a fideszes szavazók többsége, de sokan azt sem zárják ki, hogy irányított eljárásról lenne szó. A gyanús feltételeket, a rövid határidőt a kormánypártiak 44 százaléka magyarázta azzal, hogy így akarják a NER-közeli cégeket helyzetbe hozni.
De a felmérésből az is kiderült, hogy a fideszes szavazók nagy részéhez el sem jutott az alaphír:
míg az ellenzékiek 84 százaléka hallott a sztrádakoncesszió tervéről, addig a kormánypártiaknak csak 32 százaléka tudott erről.
Címlapfotó: MTI/Máthé Zoltán