Skip to main content
2025. április 29., Kedd, Péter névnap

2025. márc. 21. Péntek, 16:10 | Csarnó Ákos | Fejleszd lelkesen

Agresszív reakciók gyermekkorban? Kezelhető a probléma!

Agresszív a gyermeked? Másokat bánt? Bántja a testvérét? Panasz érkezik a tanítók, tanárok részéről?- teszi fel a kérdéseket rovatunk rendszeres szereplője és támogatója, Czeglédi Ildikó gyógypedagógus. Hogy miért jó megoldás a Fejleszd lelkesen Iskolaelőkészítő és Felzárkóztató program és miben tud segíteni a Lelkes tagság ebben a fontos kérdésben? Czeglédi Ildikó színes, játékos feladatok heti rendszerességgel való megosztásával segíti a gyermeked fejlődését. A Lelkes tagság részképességek gyakorlásához és iskolára készüléshez ad hatalmas segítséget.

Értetlenül állunk sokszor az ehhez hasonló vélemények előtt. Megijedünk, aggódunk és nem értjük. Hogyan kezeljük? Lehet, hogy ADHD? Idegrendszeri probléma? Valami baj van vele?

Nem minden esetben ezek állnak a háttérben. Többször tapasztaltam már, hogy azok a gyermekek, akik nem találják a helyüket a közösségben, legyen az óvoda vagy iskola, bizonytalanok magukban és a képességeikben, úgy érzik, a másik -akár osztálytárs vagy testvér - jobb, ügyesebb, jobb jegyeket kap és több dicséretet, kudarcélményeket gyűjtenek. Úgy érzik (mivel még nem tudja pontosan megfogalmazni, hiszen 5-7 éves gyermek még), nekik is “védekezni” kell valahogyan, felhívni magára a figyelmet, de egyelőre eszköztelen.

Nincsenek tisztában a saját képességeikkel, vagy hiányzik valamilyen részképesség, kis tudás ahhoz, hogy magabiztos legyen a kortársai között, akkor sokszor kitör belőlük a tehetetlen düh. És a csalódottság megnyilvánul ebben a szülő által értelmezhetetlen cselekedetben.

Az okok között szerepelhet, ha nincsenek kialakulva bizonyos szociális képességek. Nem minden gyermek tanul mg könnyen kapcsolódni a társaihoz, felnőttekhez, ez sokszor még a családi kapcsolatokban is gondot okozhat. Vajon mi lehet az a kommunikációs csatorna, ami megfelelő ahhoz, hogy a gyermek ki tudja fejezni az érzelmeit. Vagy éppen lehet, hogy még ott tart ebben a nehéz fejlődési szakaszban, hogy felismerni sem tudja a saját érzéseit és ilyenkor tehetetlen, nem marad más, mint a kétségbe esett dühös kirohanás, egy ütés, dobálás, bántás.

Ha belegondolunk, ez még felnőttként is nehéz, azt gondoljuk a több élettapasztalattal ez is együtt jár. De keressük csak meg azt a legutóbbi alkalmat, amikor mi magunk is azt éreztük, hogy ez a szituáció, érzés egyszerűen kezelhetetlennek tűnik, vagy bárhogy is próbálkoztunk a társunk, a szüleink, a gyerekünk mintha nem is ugyanazt a nyelvet beszélné, mint mi. Nem értjük, mit is érzünk és „felcsattanunk”, kifakadunk.

Egy ilyen korú gyermek ebben teljesen tapasztalatlan. Vannak módszerek, amelyek arra tanítják a gyermeket, hogy megtanulja beazonosítani, mit érez. Megtanuljuk a düh következményeit és elkezdjük rávezetni őt, mi a helyes módja a harag levezetésének. Tanulunk olyan relaxációs és kommunikációs technikákat, amelyek megkönnyítik a kicsik beilleszkedését csoportba, közösségbe. Ezáltal magabiztossá válik és előbb-utóbb megszűnnek a dühkitörések.

Ehhez gyermekpszichológus segítségét kell igényelni, akik olyan, személyre szabottan foglalkoznak az adott problémával. Nem szabad halogatni a segítségkérést, hiszen ahogy telik az idő, később a kamaszkor beköszöntével erre a problémára, tünetre akár súlyosabb rétegek is rakódhatnak.

Továbbra is azt gondolom, hogy bizonyos tanulási- és viselkedészavarok megelőzhetőek lennének, ha igazán felkészülten érkeznének a gyermekek az iskolába. Magabiztosan, a tanuláshoz szükséges képességek és viselkedésformák birtokában. Megfelelő kommunikációs képességgel, motivációval. Mind-mind hozzájárulnak ahhoz, képes legyen döntést hozni a saját érdekeit szem előtt tartva, megítélni a helyes és helytelen viselkedés közötti különbséget és előre látni ezeknek a következményeit.

Egy jó képességű gyermek tanulási esélyeit teljesen leronthatja egy ki nem dolgozott viselkedési minta, egy SNI vagy BTMN-es gyermek esetében pedig a fejlesztést hátráltatja, súlyos mértékben visszaveti a kognitív képességek erősítésére irányuló próbálkozásainkat.

A gyermekpszichológusok, gyógypedagógusok olyan terápiákat tudnak javasolni, melyek elindíthatják a gyermeket egy önismereti úton, akár az egész család is részesülhet olyan terápiában amely a családi kapcsolatok rendezését és erősítését célozza. Ne féljetek segítséget kérni!

Kezdjétek el a felkészülést a sulira, nagycsoportra!

Neked szólnak a fejleszdlelkesen.hu oldalon rendelhető, online foglalkozások és videó anyagok, ha nincs időd, hogy még egy külön órára vidd heti rendszerességgel a kislányodat vagy kisfiadat. Örömmel értesítelek, hogy csatlakozhatsz a facebook csoportomhoz is, ahol további információkat találhatsz a munkámról, a programról valamint a Lelkes tagságról!

Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!