Skip to main content
2025. január 21., Kedd, Ágnes névnap

2019. nov. 30. Szombat, 01:00 | Egri Ügyek | Eger ügye

Véget érhet a hosszú kálvária? Így korlátozná a város a belvárosi sétálóövezetek autós forgalmát

Eddig mintha semmibe vették volna a gyalogosokat azokon az egri közterületeken, ahol elvileg az ő érdekeiket kellene nézni. Úgy tűnik, az egri önkormányzatnál most tényleg elindult valami: gyalogos- és kerékpáros övezetet jelölnének ki, a taxisok és ételfutárok is csak engedéllyel hajthatnának be, illetve külső rakodó pontokat is kialakítanának.

Ha lassan, de reagál a város a belvárosi sétálóövezetek kapcsán már régóta felvetett problémákra: úgy tűnik, módosítják a forgalmi rendet ott, ahol a gyalogosok szinte alig közlekedhetnek a jogosan vagy jogosulatlanul behajtó autóktól. Portálunk hónapok óta foglalkozik a témával, számos olyan fotót is készítettünk, amelyen jól látható volt, hogy az elvileg a gyalogosoknak kialakított részeken átvették a hatalmat az autósok, akik egy része engedéllyel, egy másik része pedig önkényesen hajt be és parkol. Első cikkünket az Index.hu is átvette, majd nem sokkal utána a közterület-felügyelet és a rendőrség fokozott ellenőrzést indított az engedély nélküli behajtókkal szemben, de némi időszakos javuláson kívül nem sok minden változott. Pedig az egri önkormányzati képviselők – mind ellenzékiek, mind pedig kormánypártiak – is azt nyilatkozták portálunknak, hogy a helyzet tarthatatlan és változtatni kell a rendszeren.

Az egyik legnépszerűbb, korábban közölt fotónk. Fotó: Serfőző Péter 

Az önkormányzat most felülvizsgálja a fizető-várakozóhelyekkel és a belváros közlekedési rendjével kapcsolatos önkormányzati rendelet felülvizsgálata. Erre azért csak most kerül sor, mert nemrég ért véget a belvárosi rehabilitáció, kivitelezési munkálatok alatt többször ideiglenes forgalmi rendet kellett életbe léptetni, a közlekedés rendje gyakran változott. Az új irányokat nem egyszerű megszabni, mert az üzlettulajdonosoknak, az ingatlantulajdonosoknak és a kereskedelmi szálláshely szolgáltatóknak a zavartalan áruszállítás és egyszerű beközlekedés a fontos, míg a turisták, egyéb területeken élő lakosok és a vendéglátó-ipari előkerttel rendelkezők a belváros sétáló jellegét szeretnék élvezni a gyalogos és a kerékpáros közlekedés előtérbe helyezésével.

Pontokba szedtük, hogy milyen változtatásokra lehet számítani a közeljövőben:

– A korlátozott övezetet kibővíthetik: a zónába tartozna a Gárdonyi Géza tér egészen a Zalár utcai belépési ponttól, a Dobó utca a Harangöntő utcai belépési ponttól, illetve a Végvári vitézek tere is a Mecset utcai belépési ponttól. Megvizsgálják, hogy a Dr. Hibay K. utcánál a szálloda előtti terület is az övezet része legyen, így a felesleges tolatómozgások megakadályozhatóak.

– Több helyen beléptető pontokat hoznak létre, így nem hajthat be a korlátozott övezetbe az, aki akar. Mint ahogy most.

– „Gyalogos és kerékpáros övezet”-et jelölnek ki a Centrum Áruház keleti és nyugati oldalán. Megvizsgálják, hogy a Foglár utca 2-4 szám előtti útszakaszt lehet-e egyirányúsítani a Széchenyi utca felől.

– A napközben illegálisan parkoló autók kiszűrése és a zöldterület rongálások megszüntetése érdekében a tömbbelsőkben is elsősorban a gyalogosok és kerékpárosok élveznének előnyt. Az alkalmas burkolt területeken Gyalogos-kerékpáros zónát jelölnének ki.

– Az áruszállítási idő, amely engedélyhez nem kötött, a 04.00-10.00 óra közötti időszakra korlátozódna. Ezen túli áruszállítás indokolt esetben külön kérelem és engedély alapján történhetne, azonban az engedély díjköteles lenne mind konkrét, mind változó forgalmi rendszám esetén.

– A korlátozott forgalmú belváros belépési pontjainál rakodási pontokat jelölnének ki (Fellner J. u., Bajcsy-Zs. u., Zalár u.) a zavartalan árufeltöltés biztosítása érdekében. Ezen rakodási területek a behajtási engedélyhez nem kötött áruszállítási időn túl is igénybe vehetők lesznek majd.

– A felesleges behajtás és indokolatlan belvárosi közlekedés visszaszorítása érdekében a taxi, az ételszállító, a futárszolgálat ugyancsak díjfizetés mellett jogosult behajtási engedélyre, azonban ezen szervezetek csak a szolgáltatás végzéséhez elengedhetetlenül szükséges ideig tartózkodhatnak az övezeten belül.

– A rendezvények előkészítése, kiszolgálása során felesleges gépjárműmozgások tapasztalhatóak, ezért az áruszállítási időn túli behajtás ugyancsak engedély kiadásához kötött.

– A jelenleg hatályban lévő önkormányzati rendelet szerinti lakossági, intézményi, vállalkozási behajtási jogok nem lennének jelentősen szigorítva, azonban egy új intelligens rendszer bevezetése megakadályozná az illegális behajtásokat. A rendeleti szabályozás ellenőrzését, a Közterület-felügyelet munkáját a már most is működő, illetve a jövőben telepítendő térfigyelő kamerák segítenék. A kibővített területű, korlátozott forgalmú belvárosban járőrpárok jelenlétével szükséges az új rendeletben meghatározott forgalmi rend szigorú ellenőrzése.

Persze mindezek még csak irányelvek, így kíváncsian várjuk a fejleményeket. De reméljük, hogy a hasonló eseteket sikerül majd megakadályozni.

Így majd nem hajtanak be autók a Dobó térre:

Bízunk abban is, hogy a Kis Dobó tér mellett is könnyebb lesz a gyalogosoknak:

Talán nem hajt majd be ennyi autó a Széchenyi utcába:

A fotókat a Tahó autósok Egerben Facebook-oldalon találtuk.