Kigyulladt a szarvaskői lovastábor
Az utóbbi hetekben egyre több fórumon került ismét középpontba a belvárosi parkolás helyzete, illetve az, hogy az engedéllyel rendelkezőkön kívül láthatóan túl sok autó hajt be a Széchenyi utca elvileg forgalom elől lezárt részére és annak környékére. Indult egy Facebook-oldal is, ahol civilek próbálják meg szabálytalanul parkoló autók fotóival felhívni a figyelmet arra a problémás helyeztre, amely némileg most javulni látszik, ugyanis szerdán beszámoltunk arról, hogy a rendőrség és a közterület-felügyelet egy látványos akcióba kezdett. A rendvédelmi szervek fokozottan ellenőrzik az autósokat, így talán egy idő után leszoknak a behajtásról azok, akiknek erre nincs engedélyük.
Fotó: Serfőző Péter
Portálunk önkormányzati képviselőket is kérdezett arról, hogy mit gondolnak a sétálóutcába nem jogosan behajtók okozta helyzetről. Megkérdeztük azt is, hogy milyen megoldást tartanának jónak annak érdekében, hogy csökkenjen az indokolatlan autózás a sétáló belvárosban.
Gál Tibor és Csákvári Antal fokozottan érintett a kérdésben, hiszen mindkettejük választókörzete érinti a belváros azon részét, ahol indokolatlanul zavarhatják, és zavarják is az autósok a gyalogosokat, köztük a városba érkező turistákat.
Beléptető kapu is segíthet majd a helyzeten
Csákvári Antal (Fidesz) portálunknak elküldött válaszában hangsúlyozta: ő is tapasztalja, hogy "romlott a gyalogos belváros területén a biztonságos közlekedés feltétele. Vannak időszakok, amikor az utcákon sétálóknak a nagy számban egymást követő autósokra kell figyelniük. Ezt a problémát a közterület-felügyelet, illetve a városüzemeltetési iroda munkatársai is ismerik". Kiemelte, hogy tudomása szerint a rendőrség és a közterület-felügyelet szakemberei együttesen tartanak ellenőrzéseket a belvárosban, így talán csökkenteni lehet a gépjárműforgalmat és a balesetveszélyes helyzetek kialakulását.
A képviselő szerint az Érseki Palota és a belvárosi területek felújítása szintén hozzájárult ahhoz, hogy az utóbbi 1-2 évben megnőtt a belvárosban a gépjárműforgalom. "Bízom abban, hogy miután – ebben az évben – például ezek az említett nagyberuházások befejeződnek, akkor ez a járműforgalom csökkenését is fogja eredményezni" – említette.
Csákvári Antaltól megtudtuk azt is, hogy: a város költségvetésében 5 milliót különítettek el arra, hogy a Bajcsy-Zs. utcai beléptető kaput működőképessé tegyék. Erre az év második felében kerülhet sor. Így újra csak azok hajthatnak majd be az említett területre, akiknek engedélyük van: az állandó lakcímmel rendelkezők, az üzlettulajdonosok, az áruszállítás céljából de. 10-ig, stb.
Fotó: Serfőző Péter
Már dolgoznak a megoldáson
Gál Tibor (Fidesz) már nem volt ennyire részletező, tőle az alábbi választ kaptuk: "A problémát ismerjük, a mielőbbi megoldáson dolgozunk. Olyan javaslatot szeretnénk előterjeszteni a helyzet konszolidálására, ami figyelembe veszi, hogy egy turisztikai belvárosrol van szó, amely közkedvelt látogató helye az Egerbe látogatóknak, valamint a belvárosi lakosok mindennapjait sem lehetetleníti el."
Megkérdeztük Martonné Adler Ildikó (Fidesz) alpolgármestert is, aki ennyit közölt portálunkkal: "A Széchenyi utcán kialakult kedvezőtlen közlekedési helyzetet én is aggályosnak tartom. A belváros sétáló jellegének a biztosítását a lehető legrövidebb időn belül biztosítani kívánjuk."
Van, aki a Dobó téren is áthajt?
Az általunk megkeresett ellenzéki képviselők már egy fokkal határozottabbak voltak. Mirkóczki Zita (MSZP) szerint a belvárosi autós közlekedés már évek óta alapvető probléma. A képviselő két dolgot emelt ki: az áruszállítással kapcsolatban úgy látja, hogy a belvárosi üzletek és éttermek tulajdonosai nem csak a reggeli órákban töltik fel üzleteiket. Véleménye szerint ki kell alakítani a közvetlen sétáló belváros szélén rakodópontokat, ahonnan kocsikkal,vagy egyéb más – már Európa több városában használt – eszközök segítségével lehetne feltölteni az üzleteket.
"A minap tapasztaltam éppen a Kis Dobó téren, hogy az egyik étterembe a Dobó téren keresztül, a felújított hídon át hozta az árut valaki úgy, hogy egészen az étterem ajtajáig tolatott az autó, ahol két karton árut pakolt ki. Azt gondolom, hogy ezt egy kis kézi kocsival is meg lehetett volna oldani, és nem kellett volna a Dobó téren, a hídon és a Kis Dobó téren autóval közlekedni, hogy egészen az étterem ajtajáig tolasson az illető. És ezt már többször tapasztaltam, hogy az itt álló autókból töltik fel az éttermeket. Szerintem a Dobó térre tilos a behajtás, vagy nem?" – vetette fel Mirkóczki Zita.
A másik probléma a képviselő szerint, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úti behajtási engedéllyel megközelíthető parkolóból szabályosan csak a Széchenyi utca–Érsek út–Bajcsy-Zsilinszky utca irányában lehet kihajtani. Ez azért sem túl előnyös, mert az autósok sem szeretnek a gyalogosok között szlalomozni, jobb megoldás lenne, ha a Líceum felé, vagy a parkolóból visszafelé szabályosan ki lehetne hajtani. "Más, oda nem való kocsik pedig a tiltó táblák szerint be sem hajthatnak. Úgy gondolom, hogy ezt a rendőrségnek és a közterület-felügyelőknek kell ellenőrizni" – világított rá a szocialista politikus.
Széles körű egyeztetésre lenne szükség
Az egri belvárosi közlekedési problémái már hosszú ideje megoldatlanok, az LMP már az előző ciklusban is tett javaslatot a gondok orvoslására – reagált Komlósi Csaba, aki idézett is a pártja által elkészített ajánlásból: "A belváros közlekedése, a parkolási helyzet problémáinak megoldása csak a belvárosi vállalkozókkal és az ott lakókkal együtt történhet meg. Kezdeményezzük széles körű egyeztetések beindítását a sokak által sérelmezett belvárosi közlekedési rend átalakítására"
Az LMP-s önkormányzati képviselő úgy véli: nincs a kezünkben a bölcsek köve, viszont azt is látják, számos városban sikeresen oldották meg az ehhez hasonló problémákat. Úgy véli, hogy valamennyi érintettet (lakókat, vállalkozókat és a városvezetést) le kell ültetni egy asztalhoz és számba véve a máshol már bevált jó gyakorlatokat, közösen kell megkeresni a megoldást, amire most jó alkalmat teremt, hogy az Érseki Palota felújítási munkálatai lezárulnak és megszűnik a Kossuth utcai behajtó.
"Általánosságban az a véleményem, hogy a város belső gépkocsiforgalmát csökkenteni kellene és a belvárostól távol tartani, így a tereket és az utcákat a gyalogosok és a kerékpárosok vehetnék birtokba. Persze ehhez szükséges lenne egyrészt a közösségi közlekedés feltételeinek javítása, másrészt a forgalomszervezés újragondolása" – hangsúlyozta Komlósi Csaba, aki így összegzett: mindenképpen indokolt lenne a napközbeni gépkocsiforgalom csökkentése megfelelően kialakított, átgondolt szabályozással, amelynek aztán maradéktalanul érvényt kellene szerezni.