A gyújtáselektronika folyamatosan fejlődik (X)

A különböző modern robogók, motorok esetében az egyik legfontosabb berendezés a gyújtáselektronika. Ez a gyakorlatban a jármű szívének is tekinthető. Általában 1980 után gyártott robogókban és motorokban találkozhatunk vele, amit röviden CDI-nek nevezünk. Ez a kondenzátor-kisütéses gyújtáselektronikát jelenti.
Melyik lesz a legjobb választás?
Ha megnézzük az alkatreszekrobogohoz.hu webáruház elektromos alkatrészek kínálatát, akkor láthatjuk, hogy bizony többféle megoldás közül lehet válogatni. Első ránézésre sokszor még nehéz is különbséget tenni a termékek között. Természetesen a legfontosabb szempont minden esetben az, hogy a kiválasztott gyújtáselektronika kompatibilis legyen a saját robogónkkal, motorunkkal.
A jármű élete során nagyon ritkán kell hozzányúlni a CDI-hez, sokszor nem is akad vele probléma, de olykor előfordulhat. Ha azonban bekövetkezik a baj, akkor az esetek többségében szinte biztosan cserélni kell a gyújtáselektronikát, mivel egyben romlik el az egész.
Bizonyos tekintetben hasonlítanak az akkumulátorokra, mivel képesek arra, hogy későbbi felhasználásra energiát tároljanak. A legnagyobb különbség az, hogy a tárolt energiát szinte azonnal le tudják adni, ami pont elegendő a gyújtáshoz. A folyamat lényege, hogy ad egy bizonyos ideig, és a fordulatszámot is szabályozza.
Elég csak teljesen meghúzni a gázbowdent már hallani is fogjuk a recsegő hangot a kipufogóból, ezzel kész is a művelet. Természetesen bizonyos tuning változtatások elvégzése során a CDI-t is cserélni kell. Ezzel növelik a szabályozás mértékét, így a robogó teljesítménye emelkedni fog korlátozott szinten.
Az egyik legjobb választás a piacon jelenleg a Kymco Super 9 CDI. Általában egyenáramú és váltóáramú gyújtáselektronika is elérhető. Utóbbi a generátorról üzemel közvetlenül, kisebb motoroknál rendszerint ezzel találkozhatunk.
Nincs probléma, ha rosszat rendelünk
Ideális esetben, ha nem egy kompatibilis CDI-t sikerült beszerezni, akkor nem is fogjuk berakni a járműbe a kábelezés kialakítása miatt. Lehetetlen egy egyenáramú gyújtáselektronika helyére váltóáramú CDI-t helyezni. Fordított esetben még talán lehetséges is valamennyire az összeköttetés kialakítása, de az a 30-60V, amire képes egy ilyen eszköz, biztosan nem lesz elegendő a motor beindításához. A legrosszabb, ami történhet, hogy újat kell rendelni, és a jelenlegit visszaküldeni, más kockázattal nem jár.
Általában egyből látszik a meghibásodás
Mivel a CDI felel a gyújtásért, azonnal érezni fogjuk, ha valami probléma adódik vele. A motor, robogó el sem fog indulni, az egész gyújtás folyamata nem fog megtörténni. Természetesen érdemes biztosra menni és kizárni minden más lehetséges hibát. Ha nem indul a motor, akkor a többi berendezést is ellenőrizzük le, ne pedig egyből egy új CDI beszerzésével próbálkozzunk, hiszen a jó hír az, hogy a legtöbb hibás modul egyszerűen cserélhető.
(Szponzorált tartalom)