2024. július 14., Örs Stella

Promóció

A gyújtáselektronika folyamatosan fejlődik (X)

X 2024.06.24. 07:13

 

A különböző modern robogók, motorok esetében az egyik legfontosabb berendezés a gyújtáselektronika. Ez a gyakorlatban a jármű szívének is tekinthető. Általában 1980 után gyártott robogókban és motorokban találkozhatunk vele, amit röviden CDI-nek nevezünk. Ez a kondenzátor-kisütéses gyújtáselektronikát jelenti.

 

 

Melyik lesz a legjobb választás?

 

Ha megnézzük az alkatreszekrobogohoz.hu webáruház elektromos alkatrészek kínálatát, akkor láthatjuk, hogy bizony többféle megoldás közül lehet válogatni. Első ránézésre sokszor még nehéz is különbséget tenni a termékek között. Természetesen a legfontosabb szempont minden esetben az, hogy a kiválasztott gyújtáselektronika kompatibilis legyen a saját robogónkkal, motorunkkal.

 

A jármű élete során nagyon ritkán kell hozzányúlni a CDI-hez, sokszor nem is akad vele probléma, de olykor előfordulhat. Ha azonban bekövetkezik a baj, akkor az esetek többségében szinte biztosan cserélni kell a gyújtáselektronikát, mivel egyben romlik el az egész.

 

Bizonyos tekintetben hasonlítanak az akkumulátorokra, mivel képesek arra, hogy későbbi felhasználásra energiát tároljanak. A legnagyobb különbség az, hogy a tárolt energiát szinte azonnal le tudják adni, ami pont elegendő a gyújtáshoz. A folyamat lényege, hogy ad egy bizonyos ideig, és a fordulatszámot is szabályozza.

 

Elég csak teljesen meghúzni a gázbowdent már hallani is fogjuk a recsegő hangot a kipufogóból, ezzel kész is a művelet. Természetesen bizonyos tuning változtatások elvégzése során a CDI-t is cserélni kell. Ezzel növelik a szabályozás mértékét, így a robogó teljesítménye emelkedni fog korlátozott szinten.

 

Az egyik legjobb választás a piacon jelenleg a Kymco Super 9 CDI. Általában egyenáramú és váltóáramú gyújtáselektronika is elérhető. Utóbbi a generátorról üzemel közvetlenül, kisebb motoroknál rendszerint ezzel találkozhatunk.

 

Nincs probléma, ha rosszat rendelünk

 

Ideális esetben, ha nem egy kompatibilis CDI-t sikerült beszerezni, akkor nem is fogjuk berakni a járműbe a kábelezés kialakítása miatt. Lehetetlen egy egyenáramú gyújtáselektronika helyére váltóáramú CDI-t helyezni. Fordított esetben még talán lehetséges is valamennyire az összeköttetés kialakítása, de az a 30-60V, amire képes egy ilyen eszköz, biztosan nem lesz elegendő a motor beindításához. A legrosszabb, ami történhet, hogy újat kell rendelni, és a jelenlegit visszaküldeni, más kockázattal nem jár.

 

Általában egyből látszik a meghibásodás

 

Mivel a CDI felel a gyújtásért, azonnal érezni fogjuk, ha valami probléma adódik vele. A motor, robogó el sem fog indulni, az egész gyújtás folyamata nem fog megtörténni. Természetesen érdemes biztosra menni és kizárni minden más lehetséges hibát. Ha nem indul a motor, akkor a többi berendezést is ellenőrizzük le, ne pedig egyből egy új CDI beszerzésével próbálkozzunk, hiszen a jó hír az, hogy a legtöbb hibás modul egyszerűen cserélhető.

 

(Szponzorált tartalom)

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló