Megérkezett az idei első hó
Az egri elkerülő út eredeti terveiben két nyomvonal szerepelt. Miután kirobbant a vita, mert helyi civilek álltak bele az ügybe, mivel nekik a belső, a városhoz közeli nyomvonal nem volt megfelelő minden egri politikai szereplő beásta magát a neki kedvező álláspont árkába.
A civilek aláírásokat gyűjtöttek, most pedig helyi népszavazást kezdeményeztek, a polgármester sokáig nem akart megnyilvánulni, majd harmadik nyomvonalat javasolt, aztán népszavazást akart, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közvéleményt kutatott, a főispán páros lábbal szállt bele az ügybe, a fideszes országgyűlési képviselő végig a belső nyomvonal mellett állt ki, ekézte a civileket majd a népszavazás kezdeményezőit most pedig egy negyedik nyomvonalat javasol. Igaz, még az nem megismerhető, majd szombat reggeltől lesz elérhető a tervezet ezen az oldalon.
Nem nehéz belátni, hogy a negyedik nyomvonal terve a helyi népszavazási kezdeményezés ellenében született. Pajtók Gábor, mivel első perctől kezdve a belső nyomvonal támogatója volt elmérte az utat és belevezette magát egy zsákutcába. Eleve a civil kezdeményezés 2600 aláírása is intő jel lehetett volna, a városban lefolytatott közvélemény-kutatás eredményeit is figyelembe vehette volna, de a helyi népszavazás kérdéseinek átengedése és a támogató aláírások gyűjtése még komolyabb jelzés volt, hogy ideje meghallani az egriek hangját is és nem csak a kormányt kellene képviselni.
Csütörtökön Pajtók Gábor sajtótájékoztatón jelentette be, hogy egy negyedik nyomvonalat terveztek, de azt senki nem látta még, csak a szakértők. Emellett azt is kiemelte, hogy politikai kalandorságnak tartja, hogy az elkerülő út kérdésében egymásnak fordítják az egrieket, noha a legdemokratikusabb lépést, a helyi népszavazást egyáltalán nem támogatta tevőlegesen, sőt hosszú hónapokig kötötte az ebet a karóhoz.
Az országgyűlési képviselő azonban mondott egy fontosat, miszerint ő azt a véleményt fogja felelősen képviselni, amit az egriek többsége kinyilvánít, legyen az bármelyik nyomvonal. 16 nappal azután, hogy a helyi népszavazás kérdéseit átengedte a helyi választási bizottság, hirtelen szakmai érvekre hivatkozva támasztotta alá a legújabb nyomvonal-tervet, mert a népszavazásban részvevő választópolgároknak tudniuk kell a szakmai részleteket. Ezzel az érveléssel viszont az a probléma, hogy korábban a két nyomvonal ezek szerint nem volt szakmailag elfogadható, a korábban meghirdetett és lezajlott városi szintű véleményezés fabatkát sem ért Pajtók számára.
További kérdés, hogy mi alapján fogja eldönteni a képviselő, hogy mi számít az egriek többségének? Az új honlapon beérkezett válaszok alapján? Vagy az összegyűlt népszavazási kezdeményezésekre leadott aláírások mennyisége alapján? Korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy a 2600 civil aláírás nem volt elég meggyőző számára, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által megszervezett közvélemény kutatás sem volt megfelelő és feltételezhetően a többezres népszavazási kezdeményezés sem lesz elegendő számára.
És nyilván ezzel az új honlappal, ahova névvel, lakcímmel és e-mail címmel lehet regisztrálni, egyújabb adatbázist kezd el építeni a képviselő.
Az egri elkerülő úttal kapcsolatba született írásaink itt elérhetők.
indexkép: Pajtók Gábor facebook