Adót emelne az önkormányzat, de az egri óvodások részére már nem jut mikuláscsomagra
Elkészültek az egri elkerülő út tanulmánytervi nyomvonalváltozatai, közölte az Egri Ügyekkel a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szerda délután.
Eger elkerülő útjának szükségessége már régóta napirenden van, a megyeszékhely közlekedésében nagy előrelépést jelentő utat a városon áthaladó forgalom csökkentésére tervezik.
Mint ismert, a nyomvonalakat a NIF megrendelésére 2019-ben elkészült döntéselőkészítő tanulmány alapján a város keleti oldalán tervezik, 2×1 sávos, másodrendű főúti kialakítással, biztosítva az észak-déli irányú közúti kapcsolatot, valamint az M25 autóúthoz, a 25. és a 24. sz. főutakhoz való csatlakozást. A tanulmányterv és a környezetvédelmi hatástanulmány kidolgozása még tavaly megkezdődött.
Az út megvalósításához készülő tanulmányterv (környezeti hatástanulmánnyal, a környezetvédelmi engedély megszerzésével) célja a lehetséges nyomvonalváltozatok közül a továbbtervezésre javasolt optimális változat meghatározása. A tervezés különlegessége, hogy a folyamat a közösségi tervezés alapelvei mentén folyik, azaz az érintett hatóságok, szakmai-és civil szervezetek, valamint a lakosság bevonásával zajlik – írják a NIF honlapján.
A szerdai közleményből kiderül: mostanra elkészültek az elkerülő út tervezők által javasolt nyomvonalváltozatai, amit egy részletes ábrán, illetve egy néhány perces videón is bemutatnak. A tervezett út három szakaszra oszlik; a keleti elkerülőre, a nyugati átkötésre és a felnémeti szakaszra. A tervezők az eddigi vizsgálatok alapján mindhárom szakaszra két-két lehetséges nyomvonalváltozatot adtak meg.
"A tervezők által javasolt tanulmánytervi nyomvonalváltozatok kidolgozása a hatályos környezetvédelmi törvény, örökségvédelmi törvény és földtörvény figyelembevételével történt, valamint aprólékosan mérlegelték az épített környezeti, településfejlesztési és mezőgazdasági szempontokat és a lakosságtól és civil szervezetektől eddig beérkezett észrevételeket, véleményeket" – írják.
► Keleti elkerülő – M25 autóút és a 25. sz. főút közötti keleti elkerülő útszakasz
A keleti elkerülő esetében egy rövidebb belső, valamint egy hosszabb külső nyomvonalváltozatot határoztak meg.
A belső nyomvonalváltozat a Kistályai út – a szükséges fejlesztést követően – felhasználásával a városhoz közelebb halad és hét köztes pontban csatlakozik a város úthálózatához. Az előzetes mérések alapján a megfelelő védelmi intézkedések megvalósításával a zajterhelés határértéken belül tartható és elhelyezkedéséből adódóan Eger belső területeinek tehermentesítését, illetve az északi és déli városrészek gyorsabb elérhetőségét is jelentősen elősegíti.
A külső nyomvonalváltozat jobban elkerüli a lakott területeket, így zajvédelmi szempontból kedvezőbb, a várostól való távolabbi elhelyezkedéséből adódóan azonban az úthálózathoz mindösszesen négy köztes helyen csatlakozik, így tehermentesítő hatása korlátozottabb.
► Nyugati átkötés – 24. és 25. sz. főutak közötti nyugati összekötés
A nyugati átkötésnél a két vizsgált nyomvonalváltozat között a legnagyobb különbség, hogy míg a külső nyomvonalváltozat a keleti elkerülőt folytatva nagyobb ívben kerüli meg a várost, a belső nyomvonalváltozat a meglévő Liliom utcát felhasználva haladna, így a Cifrakapu utca magasságában is rá lehet hajtani.
► Eger-Felnémetet elkerülő szakasz
A felnémeti szakasz esetében a városhoz közelebb eső nyomvonalváltozat nagyobb tehermentesítő hatással bír, azonban a jelenleg itt húzódó vízműterületek kiváltása további egyeztetést és vizsgálatot igényel. A távolabbi változat a vízműterület érintettsége szempontjából kedvezőbb, de hossza miatt várhatóan kevesebben használnák.
A NIF magyarázó animációját itt lehet megnézni:
Ahogy korábban írtuk, az Egert elkerülő út nyomvonalának tervezésébe a lakosságot is bevonják. Mint írják, a NIF Zrt. célja, hogy a fejlesztés valóban a közösség szükségleteit tükrözze, ezért az előzetes nyomvonalváltozatokat a következőkben társadalmi véleményeztetésre bocsájtja.
A közösségi tervezés keretein belül az egrieknek lehetőségük van a nyomvonalak kapcsán a véleményük kifejtésére online kérdőívben, a város több pontján papíralapú és személyes formában, valamint szakmai-, civil, illetve lakossági fórum keretében is.
A végleges nyomvonalat a nyomvonalváltozatok lakossággal történő egyeztetése után 2022 őszén egy szakemberekből álló zsűri fogja kiválasztani.
A további hírekről, fejleményekről az egrielkerulo.hu honlapon és az Egri elkerülő út Facebook-oldalon lehet tájékozódni. És közben az Egrinapok blog "A tervezett elkerülőút néhány érdekessége" című bejegyzésében már el is kezdte elemezgetni a nyomvonalváltozatokat.