Mégis meddig kell gyakorolni és hogyan, iskolakezdés előtt?

Honnan tudhatod, hogy milyen feladatokat alkalmazz? És hogyan ellenőrizd? - teszi fel a kérdést rovatunk rendszeres szereplője és támogatója, Czeglédi Ildikó gyógypedagógus. Hogy miért jó megoldás a Fejleszd lelkesen Iskolaelőkészítő és Felzárkóztató program és miben tud segíteni a Lelkes tagság ebben a fontos kérdésben? Czeglédi Ildikó színes, játékos feladatok heti rendszerességgel való megosztásával segíti a gyermeked fejlődését. A Lelkes tagság részképességek gyakorlásához és iskolára készüléshez ad hatalmas segítséget.
Az iskolára készülést sokszor félreértjük. Elhangzik, hogy legyen még gyerek, játsszanak szabadon. Igen, ez pontosan így van és egy magára valamit is adó tanító vagy gyógypedagógus nem fosztaná meg a gyermeket a gyermekkor adta felhőtlenségtől. DE!
Van egy pont, egy életkor, nem hiába ez az iskolakezdés ideje, amikor a gyermekek tudata nyílik, igényli a tudást, hogy minél több olyan képesség birtokában legyen, ami miatt úgy érezheti, hogy magabiztos. Figyeljétek meg, mennyire nyitottak tudnak lenni a gyerekek olyan játékokra, amelyek figyelmet és logikát igényelnek például. Öröm látni, mikor felragyog a szemük, hogy tudja, megtanulja, képes rá és örömét leli benne.
A játék kell, lételeme a gyermekkornak – teszem hozzá, a felnőttnek is – de nem lehet egy bizonyos pont után visszafogni a gyermeket abban, hogy magáévá tegye a korának megfelelő tudást, hogy birtokában legyen általános ismereteknek, melyek mentén a világot és önmagát ismerheti meg. Nem engedhető meg, hogy ne tanuljon meg nyitottnak, befogadónak lenni új ismeretekre, mert akadályozza egy hibás viselkedési forma, ami abból addódik, hogy nem tudja szabályozni az érzelmeit, kifejezni az akaratát megfelelően vagy nincs kudarctűrési képessége.
Melyek azok a jelek és okok, amire érdemes figyelnünk -nagycsoportos, első osztályos gyermekeknél- és szükség esetén ezeket a területeket fejleszteni?
- sokszor tapasztalunk látszólagos figyelemzavart, pedig csak nem tanulta meg 5-10-15 percig lekötni a figyelmét a gyermek
- nem rendeződik a külalak, vagy csak még másfajta mozgásokkal is ügyesiteni kell azokat az ujjacskákat
- nehezen írja a betűket, vagy csak még nem mennek az irányok, a másolási technikák és a részekből egész formálása?
- mintha nem hallana jól, ezért akadozik a betűtanulás… vagy csak azokat a hangokat külön-külön meghallani gyakorolni kell még?
- ”hisztizik”, “dühös” tesi óra előtt, vagy nem megy az önálló öltözés, a saját holmink felismerése, a cipőkötés?
- nem találja a neki megfelelő társaságot, nehezen illeszkedik be – fenn áll az autizmus spektrum zavar gyanúja, esetleg szociális éretlenség az ok?
- nem a korának megfelelően viselkedik és/vagy kommunikál felnőttekkel – az általános ismereteinek a hiánya, a tájékozatlanság az ok vagy idegrendszeri éretlenség?
Az idegrendszer érettségének vizsgálata fontos mozzanat iskolakezdés előtt. A fentiek csak néhány azok közül a képességek közül, amiket vizsgálunk és erősítünk. Hogy miért?
A magabiztosságért. Hogy ilyen akadályok ne álljanak a tanulás útjában. Ezek, a tanulási nehézséget okozó hiányosságok mind kudarcélményt okoznak mert borzasztóan nehéz innen indulni.
Az iskolára való felkészítésnek nem célja a gyermeket a gyermeki létében korlátozni. Sőt! Ha nem lesz kudarc az iskola és nem okoz nehézséget, akkor ez a gyermekkor még tovább lesz élvezhető számára, hiszen nem kell szembesülnie 6-7 éves korában azzal, hogy bizonyos területeken hiányosságai vannak és sokkal több időt kell fordítania bizonyos dolgokra. Itt kezdhetjük a felsorolást akár a finommotorikával, ami az írástanulás folyamatát keserítheti meg, az idői tájékozottság hiányával, ami teljes káoszt eredményezhet a napirend tanulásában vagy említhetjük többek között a figyelemtartási problémákat, amely a tanórai figyelmet és az elhangzott információk befogadását akadályozza.
Ha ezek a részképességek a megfelelő szinten vannak, a gyermek jóval könnyebben veszi az iskolai akadályokat, mert nem azzal kell töltenie az idejét, hogy behozza a lemaradást.
Így mindenkinek könnyebb!
Ajánlom az alábbi videómat egy alkalmazható példaként, hogy miként lehet diszlexiavizsgálatot tartani:
Neked szólnak a fejleszdlelkesen.hu oldalon rendelhető, online foglalkozások és videó anyagok, ha nincs időd, hogy még egy külön órára vidd heti rendszerességgel a kislányodat vagy kisfiadat. Örömmel értesítelek, hogy csatlakozhatsz a facebook csoportomhoz is, ahol további információkat találhatsz a munkámról, a programról valamint a Lelkes tagságról!
indexkép: Getty Images
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!