Megérkezett az idei első hó
Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani, ez pedig ellátási gondokat vetít előre – írta iparági forrásokra hivatkozva a Világgazdaság.
Közép-Európa egyik legnagyobb finomítója a szokásos, tervezett karbantartás miatt áprilisban állt le. A tervek szerint június 10-én, jövő pénteken, indult volna újra a termelés, ám becslések szerint ehhez még több hetes pótmunkákra van szükség.
Ma mechanikai jellegű incidens történt a schwechati finomítóban, ahol 2022. április 19. óta karbantartási munkák zajlanak. Emiatt a finomító beindítása részben késik. A kár mértékének és a leállás időtartamának felülvizsgálata még folyamatban van. Szorosan együttműködünk ügyfeleinkkel és beszállítóinkkal, hogy enyhítsük a termékek elérhetőségére gyakorolt hatásokat
– közölte az értesülés kapcsán az OMV Magyarország péntek késő este a Telexszel.
A Világgazdaság egyébként úgy tudja: az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, az olajtársaság az osztrák kormánytól vár segítséget, vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását.
Az OMV schwechati finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon, a cég a magyarországi benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Becslések szerint az OMV június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra.
Az MTI által szemlézett VG-cikk szerint ebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kútjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet.
Miután Magyarországon 480 forintban maximálták a kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európa-szerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mutat rá a lap. Megjegyzi: ennek hatása már érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a Mol 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, amely fenntartotta az országba irányuló termékszállítást. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a Mol már nem tudja pótolni – írják.
A VG információi szerint a magyar olajcég emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben fog részlegesen leállni egy-egy hónapra, az üzemanyag termelése augusztusban majd nagyjából a harmadára csökken. A VG-nek nyilatkozó források szerint erre a két hónapra egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.
A cikk megjegyzi: a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat majd, továbbá Ausztria, Csehország, Lengyelország is gondban lesz, hogy dízelellátását biztosítsa. A Világgazdaság értesüléseit iparági források az Indexnek is megerősítették, ők arról írnak, hogy már a hétvégén bezárhatnak a magyar és szlovák kutak.
Az OMV-nek két kútja van Egerben, mindkettő a Mátyás király úton.
(Indexkép: OMV Filling Stations / Facebook)