Adót emelne az önkormányzat, de az egri óvodások részére már nem jut mikuláscsomagra
A Vasúti Pályakapacitás-elosztó adatai szerint február 1-jén teljes kizárás mellett ténylegesen is megkezdődik a vasútvonal átépítése.
A vágányzárt az idei menetrendben egyelőre április 30-ig hirdették meg (de lesz bőven még jövőre is), Délegyháza és Kiskunhalas között.
Ez természetesen még csak a kezdet, hiszen a teljes vasútvonal átépítése és kétvágányosítása – legalább – 2025-ig tart, vagyis a pálya többi részét is érinteni fogja a vágányzár: így a Soroksár és Délegyháza, vagy valamint az országhatárig tartó szakaszokat is lezárják hamarosan.
Az ígéretek szerint a korszerűsítés során a 150 kilométeres vasútvonalon végig 160 km/óra lesz a megengedett legnagyobb sebesség, 55 centiméteres peronok épülnek, vagyis a teljes vonalon akadálymentes lehet a közlekedés. Öt új állomásépület lesz: Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön, Fülöpszálláson, Kiskőrösön; továbbá a mostani, meglévő épületet felújítják Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Kunszentmiklós-Tass, Szabadszálás, Kiskunhalas és Kelebia vasútállomásain, ezen felül 410 új P+R, 440 új B+R parkoló áll majd az utazók rendelkezésére.
Mint ismert, a felújítás/átépítés/bővítés alapkövét október 15-én tették le. A teljes projekt körülbelül 750 milliárd forintot emészt fel. A beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam. A hitel fix kamatozású, a kínai Eximbank biztosítja,
vagyis a kínai hitelből épülő vonalat kínai cégek építik fel, a hitelt pedig a magyar állam adófizetői fizetik vissza.
Az Investigate Europe újságírói által elvégzett oknyomozás szerint a vasútvonal potom 979 év alatt be is hozhatja az árát. Ez nagyjából a középértéke azoknak a számításoknak, amiket a beruházás megtérülési mutatói alapján számoltak ki (van olyan kalkuláció, amely 2400 évre tette a megtérülést, volt, amelyik "csak" 131 évre (a pontos számolást persze megkönnyítené, ha a magyar kormány nem titkolná el a saját állampolgárai elől a szerződést, így az oknyomozók a szerb adatokból tudtak pontosabb képest alkotni a beruházásról). Erről bővebben a Telexen olvashat.
Múlt héten derült ki: a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd és China Railway Magyarország Kft. alkotta FeSo Konzorcium nyerte el a vonal legészakibb, Soroksár és Ferencváros közötti, körülbelül kilenc kilométeres szakaszának felújítását, mai árfolyamon mintegy 54 milliárd forintért.
(Via ugytudjuk.hu)