Kigyulladt a szarvaskői lovastábor
Továbbra sem egyszerű megtudni, egészen pontosan holm mikor és mennyi pénzt költ el a magyar kormány sajtóhirdetésekre. Azt ugye mindenki látja, aki kinyitja a megyei pártlapokat, vagy akár az országos kormánymédiát, hogy oldalas hirdetésekben nyomul a kormány, hol nemváltó gyerekektől, hol migrációtól védve meg a lakosságot.
Néhány héttel ezelőtt Ungár Péter (LMP) országgyűlési képviselő próbálta megtudni egy írásbeli kérdéssel, hogy mely termékekben, mikor, mekkora összegben hirdetett a kormány.
Dömötör Csaba (Fidesz-KDNP) államtitkár válaszában azt írta:
A jogszabályok világosan meghatározzák, hogy a kormánynak milyen formában és milyen rendszerességgel kell közzétennie a kiadásokra vonatkozó adatokat. A kormány ennek a kötelezettségnek eleget tesz. A szerződéseket és összegüket tartalmazó összesítések megtalálhatóak a kormány hivatalos oldalán.
Ám úgy néz ki, ez mégsem ennyire transzparens. Az Átlátszó pont ugyan ezeket az adatokat szerette volna megtudni, ám 5 hónapba telt, amire hozzájutottak. Az költéseket ekkor sem kapták meg digitálisan, az újságíróknak, azokat csakis helyben, a Miniszterelnöki Kabinet Irodában tekinthették meg, telefon nélkül, papírra jegyzetelve.
A most megjelent cikk szerint 2022-ben összesen 16 milliárd 600 millió forintot költött el a kormány a hozzájuk közel álló médiánál társadalmi hirdetésre.
De jelentős mértékben hirdették még a Blikkben, a Népszavában, az ATV-én és az RTL Klubon is.
A legtöbb pénzt a gyermekvédelmi népszavazás kampányára fizették ki. A kormánymédia (A tv2 és a KESMA lapok, köztük a MediaWorks megyei lapjai) összesen 3 milliárd 784 millió forintnyi közpénzt kapott erre.
Az “Előre megyünk, nem hátra” összesen 1 milliárd 839 millió 42 ezer 330 forintjába volt az adófizetőknek, ennek is jelentős része, 1 milliárd 613 millió 868 ezer 944 forint landolt a kormány közeli sajtónál.
További adatok IDE kattintva olvashatóak!