2021. május 10., Ármin Pálma

Eger ügye

Meddig marad álom Egerben egy normális vasúti és buszpályaudvar?

Csarnó Ákos 2020.10.21. 18:52

Itt vannak az intermodális csomópont tervei. Azok a tervek, amelyek már egy ideje nem igazán akarnak megvalósulni.

 

Már régóta téma Egerben az un. intermodális csomópont kialakítása, amely a tervek szerint a város és a környező települések számára kínálna választási lehetőséget a személyszállítási közlekedési eszközök között (távolsági és helyi buszközlekedés, vasúti kötöttpályás személyszállítás, személygépkocsi és kerékpár). Hangzatos választási ígéretek tárgya is volt mára az intermodális csomópont, legutóbb a legnagyobb hírverést talán akkor kapta az elképzelés, amikor 2015-ben a Modern Városok Program keretében az elképzelésekkel Orbán Viktor miniszterelnök és Habis László akkori polgármester haknizott ezzel egyet.

 

Hogy ebből az egészből mikor lesz valami, azzal kapcsolatban konkrét dátum még mindig nincs, de a tervezési folyamat már eléggé előrehaladott állapotban van. Hamarosan, október 26-án közmeghallgatás is lesz Egerben a témában. Mielőtt erre kitérnénk, nézzük át a Városháza által a napokban közzétett terveket, elképzeléseket!

 

 

Korábban már elkészültek a csomópont első ütemének engedélyezési tervei, érdekesség, hogy az elképzeléshalmaz nem szünteti meg a belvárosi autóbusz-pályaudvart, csökkentett kapacitással megtartja a Barkóczy utcai központi állomást a városon átmenőés az északról érkező buszok számára. A vasútállomásnál megvalósuló intermodális csomóponttal egy buszpályaudvari alcentrum jönne létre, ami a déli irányból Egerbe jövő autóbuszokat fogadja, elsősorban azokat, amiknek itt lesz majd a végállomása. Így teremtődik meg a busz és vasút közötti közvetlen átszállási kapcsolat.

 

 

A korábbi tervek szerint az buszpályaudvart a mostani sínek által lefedett területre szánták (az állomás épületétől északra), azonban az új, jelenlegi terv szerint a Vasút utca lesz maga a buszpályaudvar. De nézzük tovább a részleteket!

 

Jelenleg úgy fest, hogy a Vasút utca helyére terveznek egy ún. autóbusz decentrumot elhelyezni. Ez nagyjából ezt jelenti: lesz tíz darab indulóhely kialakítása a Vasút utca északi oldalán, kilenc darab szóló és egy darab a csuklós járművek számára. A tíz induló helyből egy a 17. számú helyi buszé, a többi a helyközi járatoké. Ezen túl két leszállóhely kialakítása is tervben van a Vasút utca déli oldalán az építési telkek kapubehajtói között, az utasperonok pedig fedetten kerülnek kialakításra.

 

 

Autóbuszok tárolására alkalmas rész lesz a SPAR-parkoló és a vasút területe között a Sas út felől – 11 darab, amely 9 szóló és 2 csuklós jármű számára lesz megfelelő.

 

Parkolás

 

P+R parkolókat is tartalmaz a terv, rögtön kettő különbözőt a gépjárműveknek, kettőt pedig a kerékpároknak. A vasúti pályaudvar nyugati oldalán, az állomás épületétől északra, MÁV-területen 47 parkolóállást terveznek, amelyből 3 darab mozgáskorlátozottaknak kialakított parkoló (35-40 parkoló az alcentrum kialakítása által megszűnő parkolók pótlását is jelenti egyben). A vasút keleti oldalán, az Ady Endre utca felöl építenek még 60 parkolóállást, amelyből 2 mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkoló lesz és a terveken elektromos autók töltésére alkalmas pontokat is megjelöltek. Szintén erre a területre a MÁV hivatásforgalmi járművei számára 17 állásos parkolót terveztek.

 

 

Jó hír a kerékpárral is közlekedőknek, hogy fedett B+R kerékpártárolók is szerepelnek a tervben. Az egyik tároló a vasút nyugati oldalán, az említett, itteni P+R parkoló szomszédságában 60 férőhellyel, a másik pedig a vasút keleti oldalán, a vágányokat keresztező peronátjáró folytatásában 40 férőhellyel.

 

Belterületi utak átépítése, korszerűsítése, gyalogosforgalom

 

Új közúti kiszolgáló, vagy gyűjtőúti kapcsolat („összekötő utca”) létesülhet az Állomás tér és a Hadnagy utca között. Erről az összekötő útról lehet elérni a nyugati oldali P+R parkolót, az új kiszolgáló úttal szomszédos építési telkeket, valamint biztonságosan a megszűnő Vasút utca déli oldalán lévő építési telkeket.

 

A Mátyás király út-Árpád út-Deák Ferenc utca-Vasút u. csomópont fejlesztése további csemegéket tartalmaz: egyebek közt buszsáv kialakítását, buszmegállók áthelyezését és kettős megállók kialakítását a Deák Ferenc utca két oldalán. Ezekhez a megállókhoz utasváró létesítmények telepítése került még tervbe, valamint a jelenlegi gyalogos és kerékpáros infrastruktúra korrekciója az új adottságokhoz.

 

Maga a vasútállomás épülete és közvetlen környezete is átalakul. A meglévő vágányok átépítésére, fejlesztésére is fog sor kerülni. Akadálymentesíti a terv az I.-II. vágányok között, a III.-IV. vágányok közötti peronokat, amelyek átépülnek és szabályozott gyalogos kapcsolat jön létre a vasútállomás keleti oldala, az Ady Endre utca felé. A nem használt vágányokat elbontják. A vágányokhoz vezető gyalogos kapcsolat a jelenlegi átjáróhoz képest északabbra kerül és új PedeSTRAIL- elemekkel (szintezett, akadálymentes átjáró) gazdagodik.

 

A vasútállomás épülete a buszpályaudvari alcentrum forgalomirányító és utasforgalmi részeinek befogadásával fog megújulni. Az építészeti tervek a helyi védettség alá vont épület városképi jellegét, megjelenését, tömegét meg fogják őrizni.

A tervek szerint a Hadnagy utcáról induló új bekötőút nyugati oldalán végig az Állomás térig fasor fog ékeskedni, valamint fásítani fognak a Raktár utca és Szeszfőzde utca találkozásánál lévő közkertben, a felszállóállások északi oldalán, továbbá a II. ütem és az új kerékpárút határán.

 

 

Az intermodális csomópont terveinek elfogadását megelőzően szükséges a város lakosságát is meghallgatni, ezért a Főépítészi csoport a tervezett módosítás kapcsán október 26-án (hétfőn), 17:00 órakor a Polgármesteri Hivatal Dísztermében (Eger, Dobó tér 2.) lakossági fórumot tart. A fórum kizárólag a településrendezési eszközök módosításával és a környezeti értékeléssel kapcsolatos kérdésköröket érinti.

 

A tervjavaslattal kapcsolatos esetleges észrevételeket írásos formában a Polgármesteri Hivatal Főépítészi csoportjának címezve (3300 Eger, Dobó tér 2.) vagy elektronikusan a foepit@ph.eger.hu E-mail címre is el lehet juttatni.

 A véleményezési időszak: 2020. október 19. – 2020. november 2.

 

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló