Földmunka okozta a műszaki problémát a vasúti átkelőnél
Az elvágott kábelt még aznap, néhány órán belül megjavították, a sorompók azóta megfelelően működnek.
A MÁV Zrt. korábbi posztunk után az alábbi tájékoztatást küldte, mi pedig közre is adjuk:
A Mekcsey út–Leányka út kereszteződésének sorompója Eger-rendező és Felnémet állomások között található. A videó készítését megelőzően, Eger és Felnémet között földmunka végzése közben elvágták a biztosítóberendezési kábelt, emiatt nem működött megfelelően a biztosítóberendezés és a sorompó. Az elvágott kábelt még aznap, néhány órán belül megjavították, a sorompók azóta megfelelően működnek.
A kábelvágást követően, a szakaszon elsőként arra közlekedő vonat a közút felé fehér jelzést adó sorompónál haladt át az utasításokban foglaltaknak megfelelően: csökkentett, maximum 15 km/h-ás sebességgel (ez a felvételen is jól látható), és szükség esetén hangjelzést is kell adni az átjáró előtt. A mozdonyvezető a meghibásodásról és a követendő eljárásról előzetes írásbeli értesítést, ún. rendelkezést kapott.
Az első áthaladó vonat, azaz a videón látható tehervonat áthaladását követen - hatóság által jóváhagyott utasítás szerint - a fénysorompó sötét üzemmódra váltott. A KRESZ egyértelműen rendelkezik, hogy sötét fénysorompó esetén hogyan szabad az átjárón áthaladni. Az előírások betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történik baleset.
A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. Továbbá az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik (lentebb a KRESZ szabályoknál sárgával kiemelve).
A vasúttársaság köszöni az autósoknak, hogy a vonatkozó közlekedési szabályokat betartva meggyőződtek a vonat közeledéséről és körültekintőek voltak.
Általánosan a sorompók működési rendellenességéről és a követendő KRESZ szabályokról:
Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén „zavar” állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik. A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése nélkül (szlalomozás) át lehessen haladni az átjárón akkor is , ha a fénysorompó meghibásodott, s ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton. A biztonság érdekében ilyenkor a mozdonyvezetőket is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, max. 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adással közelíthetik meg a vonatok.
A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek; akkor is, ha a villogó piros jelzést esetleg hiba miatt kapcsolja be a berendezés. Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni.
Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompó-berendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások (lentebb kiemelve) szerint kell eljárni. A sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
Közlekedés vasúti átjáróban - KRESZ
39. §232 (1)233 A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.
(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
a) bármely irányból vasúti jármű közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,
d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad,
e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,
f) vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad,
g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetőség,
h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.
(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad,
b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,
c) a vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad,
d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(6)234 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad,
feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.
(7)235 Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen.”
Te követed már az Egri Ügyeket a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!