2022. szeptember 25., Eufrozina Kende

Eger ügye

A kormánypropaganda egri melegágya – Eger Hírek, a közpénzből megtolt fideszes szekér

Egri propeller 2019.11.30. 00:00

Hosszas elemzés készült arról, hogy az Eger Hírek vajon független-e, és ha igen, mitől. Úgy tűnik, a Fidesztől nagyon nem, na és a közpénzektől sem.

 

Már beszámoltunk arról, hogy Egri propeller néven ál- és propagandahír figyelő indult Egerben. A kezdeményezésnek portálunk lett a médiapartnere, ami annyit jelent, hogy az Egri propeller Facebook-oldalon közölt bejegyzéseket változtatás nélkül átvehetjük. 

 

Az Egri propeller eddig közölt egy 3 részes ismeretterjesztő cikksorozatot az álhírek természetéről, most pedig egyenként elemzik az egri hírportálokat (köztük majd minket is) és a TV Egert abból a szempontból, hogy mennyire független a működésük, és mennyire jellemző rájuk, hogy propaganda-, netán álhíreket közölnének. Arról, hogy melyik oldallal kezdjék, egy szavazást indítottak nemrég, és az Eger Hírek lett az első szerencsés. Az elemzést most teljes egészében közöljük:

 

A kormánypropaganda egri melegágya – Eger Hírek, a közpénzből is bedurrantott fideszes szekér

 

Az egri médiumok helyzetéről az ál- és propagandahírek szempontjából nem könnyű írni, hiszen kijelenthető, hogy a városban tulajdonképpen nem működik független hírportál és televízió sem. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lehetne szakmailag elfogadható és hiteles egy médium attól, hogy annak egy jól behatárolható érdekcsoport a tulajdonosa. De Egerben – mint ahogy az ország nagy részén – ezek az érdekhálók annyira rányomják a bélyegüket a tulajdonukban lévő médiumok hírszolgáltatásának jellegére és minőségére, hogy már-már egészen siralmas állapotok rajzolódnak ki azok számára, akik szakmai szemmel próbálják elemezni a helyzetet. Mi most mégis erre teszünk egy kísérletet annak reményében, hogy ezzel segítünk a médiafogyasztóknak eligazodni ebben az egyre átláthatatlanabb helyzetben. Így talán sikerül az ál- és propagandahíreket kiszűrni, illetve felismerni, amikor tudatosan akarnak ezek az oldalak – legalábbis egy részük – félrevezetni és befolyásolni minket.
 
(A közelmúltban egy 3 részes sorozatban bemutattuk, mik is azok az ál- és propagandahírek, hogyan néz ki mindez egy nem olyan régi hazai példán keresztül, és hogy miért ilyen könnyű manipulálni az embereket az álhírekkel. Mostani elemzésünk értelmezése előtt érdemes őket elolvasni.)
 
Az elkövetkezendő hetekben a következő egri médiumok elemzését mutatjuk be: Eger Hírek, Egri Szín, Egri Ügyek, Heol.hu, TV Eger. Ennek egyik előzménye, hogy Facebook-oldalunkon elindítottunk egy szavazást, amely során megkérdeztük a hozzánk már csatlakozottakat, hogy mit szeretnének, kikkel kezdjük a vizsgálódásunkat, és nagy többséggel az Eger Hírek nyert, így a mostani írásunkban őket értékeljük. Elemzésünk középpontjában az áll, hogy az oldal mennyire tűnik hitelesnek, mennyire határolódnak el az ál- és propagandahírek közlésétől, vagy ha nem, akkor milyen módszerekkel próbálják meg befolyásolni a közvéleményt, mennyire tartják be az alapvető szakmai és médiaetikai szabályokat.
 
A legfelsőbb körökig mutat a fideszes háttér
 
Hogy megértsük, hogy egy hírportál, egy rádió vagy egy televízió miért olyan irányultságú, amilyen, mindenképp először érdemes megnézni, milyen tulajdonosi és érdekkör húzódik az adott médium működésének hátterében. Az Eger Hírek impresszumában található adatok szerint a portál kiadója egy Baranya Híradó Szolgáltató és Kommunikációs Kft. nevű cég, amely első ránézésre egy átlagos vállalkozásnak tűnhet, azonban egy kis kutakodással könnyen kideríthető, hogy ez a látszat bizony csalóka. A Baranya Híradó Kft. eddigi tevékenysége azt mutatja, hogy egy, a fideszes érdekkörökben otthonosan mozgó, illetve állami és önkormányzati pénzek bűvöletében álló vállalkozásról van szó.
 
A Baranya Híradó Kft. már évek óta olyan vidéki médiumok kiadásával is foglalkozik, amelyek nyíltan vagy kevésbé nyíltan, de a Fidesz szekerét tolták. Részben vagy egészben hozzájuk is volt köthető a Szigetvári Híradó és a Siklós Híradó honlap, vagy a Kaposvári Híradó és a Siófok Híradó. Ezek az oldalak azóta már a közmédia vidéki portálhálózatának a részei, ugyanis ezek is benne voltak abban a csomagban, amelyet az adófizetők pénzén megvásárolt a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA). (Ennek hátteréről a Direkt36 oknyomozó portál közölt még korábban egy leleplező cikket). Egyébként van egy Eger Híradó is, amely Facebook-oldala kezdetben az Eger Hírek híreit szórta, minden bizonnyal nem véletlenül.
 
Az Eger Híreket kiadó Baranya Hírek Kft. egykori és jelenlegi tulajdonosi köreit vizsgálva egy távoli ponton feltűnik Várhegyi Attila neve is, aki fontos szerepet tölt be az országos Fidesz propagandagépezetében. Várhegyi Attila korábban a Fidesz országgyűlési képviselője volt, államtitkári pozíciót is kapott, a Fidesz választmányi elnökeként és pártigazgatóként is dolgozott. Aztán politikai karrierje látszólag hanyatlásnak indult, miután 2002 őszén folytatólagosan elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt jogerősen elítélték, felfüggesztett börtönbüntetést és pénzbírságot kapott.
 
A vád szerint a politikus több mint 150 millió forintos kárt okozott Szolnok önkormányzatának. Várhegyi később megalapította a Prestige Média Reklámügynükség Kft.-t, amely hosszú éveken át számtalan közbeszerzést nyert az államtól, de valójában ennél is fontosabb, hogy a színfalak mögül főtanácsadóként Várhegyi Attila is irányítja a közmédia gépezetét, így azt is, ahogy propagandatévévé és -rádióvá züllesztették azokat a médiumokat, amelyeket hatalmas összegből – ez a pénz lassan az évi 100 milliárd forintot is eléri – tartanak fenn a magyar adófizetők pénzéből.
 
Hogy hogyan kapcsolódik Várhegyi az Eger Hírekhez? Jelenleg már sehogy, de a fideszes háttérmogul családi cége, a Myself Consulting a hivatalos cégadatok szerint egészen 2015-ig tulajdonos volt az Eger Híreket most kiadó Baranya Híradó Kft.-ben, amely ezt követően került áttételesen a jelenleg a céget birtokló Poór Csabához. (Az már csak hab a tortán, hogy az Eger Híreket kiadó cég – amely ekkor még más néven működött – egyik korábbi ügyvezetője Hoppál Péter fideszes országgyűlési képviselő felesége volt.) A fideszes kötődés aztán Poór Csaba érkezésével sem szűnt meg, hiszen az üzletembernek kiváló kormánypárti kapcsolatai vannak. Poór korábban volt egyebek közt az Orosházi Média Kft. ügyvezetője, az Orosházi Élet, az Orosházi Városi Televízió és az OrosCafé főszerkesztője, aztán később az Új Nemzedék Központ (ÚNK) kommunikációs vezetője lett. Erről a szervezetről sokszor cikkezett már a hazai sajtó, elsősorban a botrányaik kapcsán, hiszen a kezdetben volt Fidelitas-osokkal telitűzdelt központ tízmilliárd forintnál is több uniós támogatáshoz jutott az utóbbi években, és bizony ezek elköltése a gyanúk szerint nem mindig sikerült transzparens módon. A szervezetet az Állami Számvevőszék is próbálta elszámoltatni, de ez nem sikerült, mivel az ÚNK nem tudta átadni a bekért dokumentumok egy részét, azt mondták, az iratok jelentős hányada elázott és használhatatlanná vált.
 
Dől a közpénz
 
A fentiek fényében nem csoda, hogy az Eger Hírek látványosan a Fidesz szekerét tolja. Hogy ezt minél hatékonyabban tehessék, tetemes mennyiségű állami és önkormányzati pénz kerül hozzájuk. Hosszú idő óta állandóan futnak az aktuális kormánypropaganda fizetett videói a főoldalukon, illetve több önkormányzati cég is rendszeresen hirdet náluk, ezekből évente tízmilliós nagyságrendű bevételeik is lehetnek. Mindez azzal is párosul, hogy láthatóan kizárólag olyan témafelvetéseik és feldolgozási módszereik vannak, hogy a pénzforráshoz köthető politikai kört a lehető legnagyobb mértékben kiszolgálják.
 
Ha nagyon elnézőek akarunk lenni, akkor azt is mondhatnánk, hogy az Eger Hírek tulajdonosának szíve joga meghatározni, milyen irányultságú oldalt működtet. De több olyan tényező is közrejátszik az oldal esetében, amely komoly gazdasági és etikai aggályokat vethet fel a működésükkel kapcsolatban. A legfontosabb, hogy egy látszólag közönséges gazdasági szereplő jelentős közpénz bevonásával működtet egy olyan oldalt, amely egyértelműen a legapróbb kritikai megnyilvánulás nélkül szolgálja ki az aktuális politikai hatalmat. Az Eger Hírek egy olyan politikai médiahálózat része lett Egerben, amely működésében nem a hiteles tájékoztatás és a szakmai szempontok játsszák a fő szerepet, hanem a nyílt- és burkolt propaganda terjesztése, és ha kell, az álhírek közlése is.
 
Az oldal propagandisztikus iránya a legutóbbi országgyűlési választások előtt kezdett a korábbinál is intenzívebb irányba fordulni. Sorra jelentek meg a teljesen hamis, vagy részinformációkra alapozott cikkek, amelyek célpontjai elsősorban ellenzéki szereplők voltak. Az egyik legemlékezetesebb témájuk a tavalyi választások idején az volt, hogy a Fidesz szerint a jobbikos Mirkóczki Ádám és csapata azért módosíttatná az Egert az M3-as autópályával összekötő út nyomvonalát, mert telekspekuláció áll a háttérben. Vagyis: Mirkóczkiék pénzt akarnak csinálni úgy, hogy jobbikosok telkére átvezettetik a nyomvonalat, és azt az állam majd kisajátítja, megveszi, a pénznek meg örülnek az ellenzéki párthoz köthető egyes szereplők.
 
Ezt hiába cáfolta a politikus, a téma sokáig pörgött a helyi Fidesznél és az Eger Híreken, majd kiderült, hogy azt, amivel Mirkóczkiékat támadták, pont egy fideszes egri önkormányzati képviselő lépte meg. Orosz Lászlóné és férje több ingatlanát is megvette az állam, hogy ott mehessen az út nyomvonala, ráadásul elég jó áron. Ennek ellenére az Eger Híreken azóta jelent már meg cikk, amelyben visszautaltak Mirkóczki Ádám nyomvonal-változtatási megjegyzésére, mintha Orosz Lászlóné ügye fel sem merült volna azóta.
 
Sokáig titkolt főszerkesztő
 
Hogy közelebb kerülhessünk az Eger Hírek működési mechanizmusához, érdemes megvizsgálni, ki is az oldal főszerkesztője. Ez egy időben titok volt, holott a jogszabályok világosan előírják, hogy egy bejegyzett híroldalnak kötelessége megjeleníteni, ki is a tartalomért és szerkesztésért felelős személy. Mindezt az oldal nem közölte az impresszumába egészen addig, amíg egy bejelentést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nemrég arra kötelezte őket, tüntessék fel a főszerkesztő személyét. Ekkor derült ki, hogy az Eger Hírek főszerkesztője az a Gay Krisztina, aki nem olyan régóta a TV Eger és az Egri Magazin kiadójaként is működő önkormányzati cég, a Média Eger Nonprofit Kft. első embere is, illetve az előbb említett városi tévé és magazin főszerkesztője.
 
Az, hogy Gay Krisztina egy, a Fidesz érdekeit kiszolgáló hírportál és egy elvileg közszolgálati televízió és magazin főszerkesztője is, szakmailag és etikailag több szempontból is kifogásolható. Ebből a legfontosabb: miként tud úgy független és a közszolgálatiság minden elemének megfelelő televíziót és magazint felügyelni valaki, hogy közben egy látszólag piaci alapon működtetett, ámde pártérdekeket kiszolgáló portált is vezet? A kérdés persze csak költői, hiszen a városi televízió és a városi magazin is pártérdekeket szolgál ki, holott mindkettő az adófizetők pénzéből működik, és feladata elvileg a hiteles és kiegyensúlyozott tájékoztatás lenne, de ez láthatóan nincs így. (A TV Eger működését egy későbbi írásban elemezzük részletesen.)
 
Gay Krisztina kettős szerepvállalása a városi tévé és az Eger Hírek működésében is megmutatkozik. Az Eger Híreken a városi televízió anyagai olykor különösebb hivatkozások nélkül, egy az egyben megjelennek, az Eger Híreken szerzőként feltűnnek a TV Eger egyes munkatársai is; a városi televízió pedig olykor átveszi az Eger Hírek nem egyszer nagyon kemény és etikátlan lejárató anyagait, amelyeket azokkal szemben gyártanak, akik valamiért a kormánypárti helyi politikai elit szemében szálkát jelentenek. Az Eger Hírek a városi tévével és az Egri Magazinnal karöltve alkotja azt a tudatosan felépített fideszes médiabirodalmat Egerben, amely közös jellemzője, hogy sok más egyéb tartalom mellett a jelenlegi városvezetés feltétlen protezsálására vállalkoztak egy szemernyi kritika nélkül, miközben a politikai ellenfelek szemérmetlen lejáratása zajlik, sokszor féligazságok vagy egyértelmű hazugságok, rágalmak terjesztésével. Mindezt pedig döntő többségében közpénzen művelik, hiszen az Eger Hírek bevételeinek jelentős része – még ha olykor áttételesen is, de – az adófizetők pénzéből származik.
 
Kenjük másra!
 
Különös jelenség az Eger Hírek háza tájáról, hogy az utóbbi időben jelentős energiákat fordítanak arra, hogy hamis hírek terjesztésével vádolják azokat, akik a helyi Fidesznek valamiért kellemetlen, netán korrupciógyanús ügyleteket tárnak fel. Láthatóan elsődleges célpontjuk az Egri Ügyek nevű hírportál (cikksorozatunkban az ő működésüket is elemezzük majd), miközben az is érzékelhető, hogy nem fordítanak az Eger Hírek részéről túl nagy energiát arra, hogy alá is támasszák mindazt, amivel másokat vádolnak. Ez a propaganda sajátja: hangzatos felütésekkel állítanak valamit, majd azok bizonyítása már nem történik meg, mivel nincsenek különösebb bizonyítékaik. Ezzel egyébként az Eger Hírek teljes mértékben betagozódik abba a fideszes propagandagépezetbe, amely egyre inkább uralja a hazai médiát, és amely nem a hiteles tájékoztatást tartja elsődlegesnek, hanem a finanszírozóik – jelesül a kormánypárt és annak politikai, gazdasági köre – hatalmi érdekeit. Ez a terep pedig táptalaja a propagandának és a propagandával együtt járó álhírek kitalálásának és terjesztésének.
 
Az Eger Hírek a megfelelő források birtokában egy színes, igényes, irányultságában polgári online oldal is lehetne, amely az identitásának közvetítésén túl a szakmai alapértékek és az alapvető erkölcsi normák betartására is törekedhetne. De ezt nem mindig teszik meg, helyette inkább kritika nélkül – holott ez az újságírói munka egyik alapfeltétele – közlik a kormánypárt és az ahhoz köthető személyek megnyilvánulásait, szolgálják ki azt a politikai és gazdasági kört, amely fennhatósága alatt működnek, miközben sokszor szakmailag és főleg etikailag kifogásolható módon lőnek mindenkire, akik valamiért szálkát jelentenek az ő és megbízóik szemében.
 
Összegzésünk végén minden vizsgált médiumot értékelünk abból a szempontból, hogy az mennyire nevezhető függetlennek, és menyire kockázatos a hiteles tájékoztatásra nézve. Az Eger Hírek már a tulajdonosi köréből fakadóan is nehezen nevezhető függetlennek (-1 pont), a legkisebb kritikai attitűd nélkül szolgálja ki azt a politikai érdekkört, amelytől a léte is függ (-1 pont), és olykor a szándékos megtévesztés eszközével is élnek, a kormánypropaganda helyi szócsöveként működve manipulált híreket is hajlandóak a céljaik elérése érdekében közölni (-1 pont), így az egytől ötig terjedő skálán 2 pontot kaptak az értékelésünk során. Miközben érdemes kiemelni az erényeiket is: az önkormányzattól érkező hírekben piacvezetők a városban, mivel megfelelő anyagi bázissal rendelkeznek, láthatóan technikailag is felkészültek, a manapság fontos képi megjelenítéseik színvonalasak (fotók, videók), és a politikai tartalmú híreiken túl vannak fogyasztható, érdekes közléseik is. Csak kár, hogy utóbbiak mintegy töltelékként jelennek meg a gátlástalan propaganda mellett.
 
Az Eger Hírek ál- és propagandahír indexe: 5/2 pont.
 

 

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló