Vizsgálja az Európai Bizottság a 35 évre szóló magyarországi autópálya-koncessziót
A magyar autópályák üzemeltetésével Mészáros Lőrincék konzorciumát bízták meg a következő évtizedekre. Az EB annak tisztázására indított vizsgálatot, hogy a koncesszió odaítélésekor megsértették-e az uniós jogot.
Májusban jelentették be, hogy magyar autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg, amelynek tagja több Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég. Most pedig kiderült, hogy a DK-s Rónai Sándor levele nyomán az Európai Bizottság vizsgálja az autópálya-koncessziót.
A Bizottság jelenleg vizsgálja a szerződés a különböző elemeit. A Bizottság különösen figyelemmel vizsgálja a koncesszió odaítélését, amit a koncesszió odaítélésére vonatkozó uniós jogi keretrendszer alapján értékel a 2014/23/EU irányelv és a szerződés rendelkezései alapján. Ebből megállapítható lesz majd, hogy szó van-e az uniós jog megsértéséről.
Fontos megjegyezni, hogy az érintett nemzeti hatóságoknak be kell tartaniuk az ilyen rendelkezéseket, függetlenül a finanszírozási forrástól. Biztosak lehetnek abban, hogy szem előtt tartva az általános feltételrendszert – ami az uniós költségvetés védelmét szolgálja – a Bizottság minden releváns információt figyelembe vesz majd, hogy kiderüljön, minden szükség feltétel teljesült-e."
– idézi a bizottságot vezető Ursula von der Leyen Rónainak írt válazlevelét a Telex.
Az autópálya-koncessziót több furcsaság övezi (a témában korábban a Telex írt egy hozzabb cikket), emiatt tavaly már a Transparency International is Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához fordult, mert szerintük is sértheti az uniós irányelveket a rendkívül hosszú időre megkötött szerződés.
(Indexfotó: Balázs Attila / MTI)