Kigyulladt a szarvaskői lovastábor
A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre, írja Rogán Antal pénteki bejelentése nyomán az Index.
A 444 a hír kapcsán megjegyzi: a nyertes konzorcium tagja több Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég, így a Konzum PE Magántőkealap, az Opus Global Nyrt., az Opus Bridge és a New Way magántőkealapok.
A Napi.hu cikke szerint Rogán hangsúlyozta: az autópályák állami tulajdonban maradnak, de az útkezelésben már nem vesz részt az állam, a meglévő eszközállományt átadják a nyertesnek. A kormány még tavaly döntött úgy, hogy koncesszióba adja a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét.
A koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, a sávbővítéseknek pedig 265 kilométer hosszan, szintén az első tíz év alatt kell elkészülnie. A miniszter ezek között említette az M1-es bicskei, komáromi, tatabányai, illetve az M7-es székesfehérvári, balatonvilágosi szakaszait, az M3-as gödöllői, bagi, gyöngyösi, hatvani, kerekharaszti részeit, az M3-ast a keleti határig, és az M85-ös egyes részeit. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely Rogán szerint a leghosszabb törvény adta időkeret.
"Én akkor néznék nehezen a választók szemébe, ha megint egy külföldi cég nyert volna meg egy 35 éves koncessziót" – mondta a hír kapcsán Rogán Antal. Szerinte könnyű "szíjjlászlózni és mészároslőrincezni", de állítása szerint ezek a cégek mindig versenyen nyertek, ennek köszönhetően lettek komoly szereplők.
A Telex a bejelentés kapcsán megjegyzi: mindez nem pusztán egy 35 éves elköteleződés, hanem egy rejtett privatizációs törekvés is, hiszen bizonyos autópályákkal, közutakkal, üzemeltetéssel kapcsolatos állami feladatok is a magánvállalkozóhoz kerülhetnek.