Kigyulladt a szarvaskői lovastábor
Talán kimondható, hogy a 2022-es kampány nem verte az embert a földhöz, ami egészen meglepő azt nézve, hogy négy évvel ezelőtt Vona Gáborról egy ismert transznemű előadó terjesztette, hogy a férfiakhoz vonzódik, miközben Kósa Lajostól és a csengeri örökösnőtől hangos a nem kormánypárti sajtó, és mindenki várta Simicska Lajos atombombáját.
Hogy most mi történt, azt nehéz megítélni: az is lehet, hogy az évek óta tartó permanens kampány miatt nem tűnik fel a kampányfinis,
az ukrajnai háború pedig nyilvánvalóan felborította az addigra már ki tudja mennyire jól eltervezett akciókat.
A kampány alapja egyre inkább a Facebook-YouTube-duó, de a legpontosabb üzenetet most is a plakátok adják, amikből a legtöbb természetesen a Fidesznek van, főleg ha a kormányzati tájékoztató plakátokat és a Fideszhez közeli civil szervezetek plakátjait is hozzászámoljuk, amelyek az üzenete valamiért épp ráilleszthető a Fidesz szlogenjeire.
Azért megpróbáljuk kielemezni, mit ígér nekünk egy-egy lista 2022-ben!
Fidesz-KDNP
Úgy általában elmondható, hogy a 2010 óta regnáló kormánypártok egy ideje nem foglalkoznak túlzottan ígérgetéssel: programot egyáltalán nem írnak, ezért persze nincs is mit számonkérni rajtuk, magukkal kapcsolatos
legfőbb ígéretük pedig az, hogy csinálják tovább, amit eddig.
De a plakátokon még ennyit sem üzen a Fidesz, sőt, magáról egészen konkrétan csak a hivatalosan is az állam által finanszírozott kormányzati kampány keretei közt mond valamit: ezen Orbán Viktor hősies tekintettel üzeni, hogy meg kell őrizni Magyarország biztonságát.
A maradék egészen egyszerű: elmondják, mit csinálna szerintük az ellenzék, ha netán nyerne, külön hangsúlyozva, hogy ebben is Gyurcsány Ferenc a puppet master, sőt: az előválasztás idején Karácsony Gergely még csak 99 százalékban volt Gyurcsány, a plakátok szerint Márki-Zay Péter már száz százalékban Gyurcsány, teljesen érthetetlenné téve azt a kérdést, hogy akkor maga Gyurcsány Ferenc hány százalékban önmaga.
Ráadásul sok plakátot nem is a választásra készülő Fidesz vagy a KDNP, hanem a kormány, vagy a Fidesz politikájával mindig egyetértő, azt hangosan támogató civil szervezetek helyeznek ki.
A Márki-Zay 100 százalékban Gyurcsány plakátokat például a CÖKA tulajdonában álló Kövess minket 2022 Kft. adja ki.
A plakátokon szöveg is van, a szokásos: elvennék a 13. havi nyugdíjat, eltörölnék a rezsicsökkentést, privatizálnák a kórházakat, beengednék a bevándorlókat többek közt.
A kormány terveire tulajdonképpen ennyiből lehet következtetni: ha ők maradnak, akkor marad ez a jó világ, amit egyébként valami teljesen érthetetlen okból rosszá akar tenni az Ellenség.
A teljes agyrémet a fekete háttérre nyomott plakátok hozzák:
ennek már csak annyi az üzenete nevesítés nélkül, hogy a képen látható két ember veszélyes,
ezért áprilisban meg kell őket állítani.
A Fidesz megállításmániájának kicsúcsúsodása végképp nem árul el semmit: miért veszélyesek, miért kéne megállítani őket, milyen alternatívát ad a jelenlegi magyar kormány?
Ezekre a kérdésekre csak akkor kaphatjuk meg a választ, ha összerakjuk a kirakós darabjait, ami most épp azt adja ki, hogy a pár éve még a vírusnak drukkoló ellenzék most épp a háborúnak drukkol.
Egységben Magyarországért
Az ellenzéki pártok eleget téve a választói akaratnak, illetve a magyar választási rendszer tanulmányozásának, végül eldöntötték, hogy közösen indulnak a választáson, hogy így tudják maximalizálni mandátumaikat, és adnak maguknak esélyt a Fidesz-KDNP legyőzésére és a NER lebontására.
Egy választási szövetségnek a kampánya eleve nem egyszerű, hiszen a pártok között alapvető különbségek vannak – elvégre ha nem lennének, akkor egy pártban politizálnának –, így a különböző világnézetek és ideológiák miatt másra helyeznék a hangsúlyt, másképp oldanák meg a felmerülő problémákat, de sok esetben magát a problémákat is másképpen értelmezik.
A választáson közösen induló hat ellenzéki pártnak emellett azzal is meg kellett küzdenie, hogy a közös miniszterelnök-jelölti versenyt egy pártokon kívülálló politikus nyerte meg, aki az előválasztáson egyrészt gyurcsányozással érte el a legtöbb szavazatot.
A hosszú előválasztási kampány, illetve a hosszú egyeztetések miatt az ellenzék kampánya a Fideszéhez képest viszonylag későn kezdődött el; az előválasztás vége és a kampány kezdete közötti időt többnyire a belső konfliktusok, illetve Márki-Zay Péter olykor szerencsétlen megfogalmazásai, majd az azok után való magyarázkodások tették ki.
Mivel a Fidesz és a velük általában hangosan egyetértő civil szervezetek és influenszerek az ellenzéki kampány kezdetére már felépítettek egy Márki-Zay-ellenes narratívát,
ezért az ellenzéki plakátok eleinte defenzíven annyit állítottak: amit a Fidesz állít, hazugság, marad a családtámogatás, a rezsicsökkentés
és úgy igazából bármi, amivel a Fidesz megvádolta az ellenzéket és rettegteti a választókat, de az ellenzék kormányon több családi pótlékot, magasabb nyugdíjat és párttalan közszolgálati médiát ígér Orbán Viktor bukása mellett.
Ez üzenetkialakítás szempontjából nem szerencsés húzás, hiszen ezzel egyrészt a pártszimpátiával nem rendelkezőket, illetve a politikát csak felületesen követőket azon gondolkodtatja el, hogy
egyáltalán mivel lenne másabb egy ellenzéki kormány alatt, mint a Fidesz alatt, azonkívül, hogy a miniszterelnök nem Orbán lenne, és egy-két dologban többet ígér a Fidesznél?
Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy valóban nehéz feladat közös üzenetet és szlogent kitalálni, hiszen az, hogy marad a családtámogatási rendszer, csak felturbózva, átalakítva a kezdeményezettek körét, nehéz egy rövid, jól megjegyezhető, frappáns egysoros üzenetté formálni, viszont ezzel a defenzív stratégiával lemondanak a napirend alakításáról.
Igaz, a plakáthelyek és médiahelyzet kapcsán a pálya eleve a Fidesz felé lejt, aminek kampányát a Fideszhez közeli civil szervezetek és a kormány is segíti, ezért nincs is könnyű dolga Márki-Zay Péteréknek. A K-monitor jelentése szerint eleve nyolcszor annyit költött a Fidesz és hozzájuk köthető szervezetek plakátokra, mint az ellenzék – Magyarország utcáit látva pedig látjuk is, mennyivel több a fideszes plakát: a Ferihegyre vezető úton például csak két ellenzéki plakáttal találkozni, és az ellenzék országszerte inkább kisebb táblákat helyez ki.
Azonban a háború – csakúgy mint a Fidesz esetében – az ellenzék kampányára is hatással volt.
A háború következtében megjelentek a már frappánsabb, könnyebben értelmezhető üzenetek a Putyin vagy Európa, Kelet vagy Nyugat plakátokkal,
amivel az átlagválasztó számára is könnyen értelmezhető formában tálalja az ellenzék és a Fidesz közötti vélt vagy valós értékválasztásokat, illetve az alternatívát az Orbán-kormánnyal szemben.
Ugyanakkor az ellenzék az elmúlt 12 évre jellemző kampányhibáit továbbra is megtartotta:
nem alakított ki saját szókészletet, hanem a Fidesz által politikai tartalommal megtöltött szavakat használja,
amivel egyrészt harcot veszít a Fidesszel szemben a nyelvünkért vívott harcban – nem véletlen, hogy Orbán Viktor már 2019 májusában a Kleine Zeitungban elmondta, hogyha az ember nem nyeri meg a saját nyelvéért vívott harcot, akkor nem nyer a tartalomban sem.
Az ellenzék továbbra is ugyanúgy átveszi a Fidesz kommunikációs paneljeit, hogy ezzel megpróbálják átformálni a Fidesz üzenetét – sok esetben sikertelenül. Legutóbb a szavazás kapcsán kezdték el azt kommunikálni, hogy Előre az X-et, nem hátra, mivel a szavazólapon az ellenzék szerepel majd az első helyen.
Ha kíváncsi, hogy a két nagy tömb mellett hogyan plakátoltak a kisebb pártok, kattintson ide és olvassa el az Azonnali teljes cikkét!