2022. július 5., Emese Sarolta

Mindenki ügye

#fidesz #országgyűlési választások #választás 2022 #civil összefogás fórum

Nyolcszoros túlerőben van a Fidesz a plakátfronton

Aradi Péter/Azonnali.hu 2022.03.31. 13:11

Mivel a Fidesz kampányát tolja a CÖF nevű, a kormánnyal mindig egyetértő civil szervezet, illetve a kormány is, sikerül megoldaniuk, hogy mindez többé-kevésbé legális maradjon.

azonnalipp

A K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország gyorsjelentése szerint a kormánypárt támogatására több mint 3 milliárd forintot érő plakátkampányt indítottak márciusban. Mint írják,

a Civil Összefogás Fórumnak nevezett fideszes civil szervezet és a Rogán Antal vezette kabinetirodával megtámogatott kormánypárt 12.171 darabot számláló plakátsorozata listaáron több mint 3 milliárd forintba került, ezzel szemben a Márki-Zay vezette ellenzék mindössze 1564 plakáton szerepelt, aminek a költsége is jóval alacsonyabb, 390 millió forint.

A jelentés szerint az ellenzékhez képest nyolcszoros túlerővel és a törvényi előírásokat közel háromszorosan túlköltve zajlott a Fidesz érdekében a plakátkampány márciusban.

 

A kormánypártok maguk is túllépték a megengedett 1,177 milliárd forintos plafont, a jelentés szerint ugyanis 1,427 milliárd forintot költöttek csak ők közterületen elhelyezett politikai üzeneteket terjesztő plakátokra, ami törvényileg védhetetlen.

 

A szélsőjobboldali Mi Hazánk Mozgalom közel 80 millió forintért, míg Gattyán György Megoldás Mozgalom névre hallgató szervezete 66 millió forintért vásárolt plakátokat.

Ha Magyarország olyan működőképes jogállam lenne, folytatják, ahol a politikafinanszírozás és a kampányköltések ellenőrzésére rendelt államhatalmi szervezetek ellátják a feladataikat, akkor az Állami Számvevőszék például most kérlelhetetlen szigorral vizsgálná az összes párt kampánykiadásait, és kemény szankciókkal sújtaná a szabálytalankodókat.

A jelentéshez szükséges adatfelvételre 2022. március 5. és 10. napja között került sor, vagyis az adatok azt mutatják meg, hogy ebben az adatfelvételi időszakban milyen politikai hirdetések voltak láthatók a közterületi hirdetőfelületeken.

 

A közterületi hirdetési piacon megszokott 30 napos hirdetési tartamra (átfutási időre) figyelemmel a jelzett idősávban megfigyelt hirdetések zöme a 2022. március hónapra kihelyezett plakátokat tartalmaz, miközben a hirdetések egy része úgynevezett kinn maradó plakát. Az adatok között tehát részlegesen megtalálhatóak a 2022. február hónapról áthúzódó egyes plakátok is, de a hivatalos kampányidőszak kezdetére, tehát 2022. február 12-ére visszamenően nem lehetséges teljes képet alkotni a közterületi politikai hirdetésekről.

fidesz-plakat
Fotó: Fekő Ádám / Azonnali

A parlamenti választási kampányra és az ennek során elkölthető pénzre vonatkozó szabályokat három törvény határozza meg. Ezek közül a választási eljárásra vonatkozó előírásokat tartalmazó törvényt, valamint a kampányfinanszírozási törvényt 2013-ban, vagyis a második Orbán-kormány időszakában fogadta el a parlament. A harmadik, a pártok gazdálkodását szabályozó 1989-es törvény a rendszerváltást megalapozó törvények közül utolsóként, immár 33 éve hatályban van.

 

A kampányfinanszírozási törvény egyebek mellett az országgyűlési választási kampányban a pártok, illetve a jelölő szervezetek által elkölthető pénz mértékét és részlegesen a forrását is meghatározza. A törvény értelmében minden egyes képviselőjelölt kampányára ötmillió forintot lehet fordítani, a teljes kampányköltési keretet pedig az egy képviselő után elkölthető pénzösszeg és a parlamenti képviselők számának szorzata adja ki. A képlet tehát 199x5 millió forintként írható le, a végösszeg pedig 995 millió forint – volt még a 2014-es választás idején.

 

Mivel azonban a törvény alapján a kampányra fordítható összeget az inflációnak megfelelően növelni kell, jelenleg már – a Magyar Államkincstár közlése szerint – 1.176.981.122 forint, a jelölőszervezetenként elkölthető összeg, az egy jelöltre eső rész ezért 5.914.478 forint. Vagyis

a 2022-es parlamenti választási kampány során a pártok minden egyes jelöltre kis híján 6 millió forintot,a teljes kampányra pedig közel 1,2 milliárd forintot fordíthatnak.

Mint írják, tisztában vannak azzal, hogy a CÖF nem sérti meg a törvényi előírásokat akkor, amikor a kormányoldal számára előnyös tartalmú politikai üzeneteket közöl különböző plakátokon. A jelenség ugyanakkor egyértelműen jelzi, hogy

a Fidesz továbbra sem mondott le a kampánytevékenységek egy részének a kiszervezéséről.

Az is világos, hogy a választási eljárási törvény 2018-as módosítása kiemeli a kormány lakossági tájékoztató tevékenységét a választási kampány fogalmából.

 

A kormány sem sért törvényt akkor, amikor a választási kampány idején a kormányzópárt üzenetével egyező vagy azt erősító-alátámasztó üzenetet tesz közzé közterületi hirdetési felületeken, és mindezt lakossági tájékoztató tevékenységnek álcázza. A Fideszt segítő kormányzati propaganda ebből is jól láthatóan továbbra is meghatározóan jelen van Magyarországon.

 

Ezt a cikket az Azonnali szállította.

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló