2024. november 22., Cecília

Mindenki ügye

#turizmus #felmérés #utazás #külföldi utazás

Tényleg nem akarunk külföldre utazni? Vagy csak szégyelljük, hogy nincs pénzünk rá?

Papp László Tamás 2021.09.14. 18:38

A magyarok 86 százaléka inkább belföldi utazásban gondolkodik egy felmérés szerint, sőt. Elsősorban a 18-39 éves vidéki, alacsony iskolázottságú férfiak úgy vélik: már mindent láttak a világból, egyáltalán nem céljuk az utazás. Ne már. Ez tényleg így volna?

 

Érdekes kutatási végeredmények születtek a tévécsatorna felméréséből.

A NatGeo kutatásából az derül ki, hogy a magyarok elsősorban a belföldi utazást kedvelik, és nem gondolják, hogy az „igazi felfedezés” élményéhez külföldre kellene utazni. Az utazás elsődleges célja a természetben való kirándulás, pihenés; a vágyott úticélok között pedig elsősorban a természeti tájak szerepelnek

– szól az erről írt közlemény.

 

A közleményt szerkesztő újságíróban persze rögtön felmerül a kérdés: vajon miért van így? Tényleg nem akar a honfintársaink elsöprő többsége külföldre utazni? Vagy csak nincs pénze rá, de szégyelli bevallani?

pexels-ketut-subiyanto-4246049
Fotó: pexels.com

A National Geographic csatorna arról készített reprezentatív kutatást a 18-65 évesek körében, hogy mit jelent „felfedezni”, ugyanis a NatGeo nemrégiben elindította a „Felfedezőnek születtünk” kezdeményezését és egy interaktív térképet hozott létre, ahol mindenki megjelölheti a kedvenc helyét

– fogalmaz a csatorna.

A magyar lakosságnak a „felfedezés” elsősorban az utazást jelenti, de a megkérdezettek háromnegyede az interneten való tájékoztatódását is kielégítőnek érzi, ha „felfedezésről” van szó. Ezen kívül, főleg a 30-49 éves korcsoportba tartozó nők és a vidéki városokban élők szerint, egy-egy új étterem kipróbálása is a felfedezés kategóriájába tartozik.

– derül ki ugyanitt.

A kutatás eredményei alapján a magyar lakosság jelentős hányada szeret felfedezni; csupán 17% mondta azt, hogy nem szükséges számára ez a tevékenység. Elsősorban a 18-39 éves vidéki, alacsony iskolázottságú férfiak vélik úgy, hogy ők már minden fontosat láttak a világból, és egyáltalán nem céljuk az utazás

– szól a felmérés.

 

De tényleg nem akarnak utazni? Vagy csak nem tudnak, s ezt kompenzáladó, a szükségből erényt faragnak? Némiképp tamáskodva olvassuk hát a lentebbi sorokat:

a magyarok számára az utazás nem elsősorban külföldhöz kötődik. A magyar lakosság nem külföld fetisiszta: belföldön éppúgy megtalálja a felfedezés örömét, mint külföldön. A megkérdezettek csupán 34%-a gondolja azt, hogy más országba kell utazni az „igazi felfedezés” élményéhez. A megkérdezettek 86%-a szerint Magyarországon is bőven van mit felfedezni, nem szükséges elutazni máshová.

Nem azt vitatom: a válaszadók ezt felelték. Hanem azt kérdem: miért? Tényleg ennyire bezárkózóak, önmagunkba fordulóak lennénk, hogy nem motivál bennünket a más országokban, kultúrákban való személyes jelenlét, illetve tapasztalatszerzés? Vagy a pénzhiány miatti tanult tehetetlenségben, fatalista beletörődésben keresendő az ok?

Az utazás a magyar lakosságnak egyaránt jelenti a látókör tágítását, izgalmas élményt, tanulást, önismereti lehetőséget, továbbá olyan aktivitást, ami segít közelebb kerülni a családtagokhoz, barátokhoz. Mint kiderült, az utazásokban az új helyek felfedezésével járó belső izgatottságot szeretjük a leginkább, a motivációs rangsorban ez után következik a más kultúrákkal való találkozás és a világ mélyebb megismerése.

– jönnek a következtetések. Hát a motivációs hierarciában úgy tűnik, némiképp lemaradt más kultúrák felfedezésének, megismerésének vágya. Illetve nem az az elsődleges, a prioritás. Ugyanakkor az is kiderül, hogy - keresztény kurzus ide, NER-focimánia oda - se a vallás, se a sport nem motiválja a lakosság többségét arra, hogy kimozduljon.

Legyen szó akár belföldről vagy külföldről, mindkét esetben a legfontosabb programok között a természetben való kirándulás és a passzív pihenés szerepel, majd a helyi ételek-italok kipróbálása, valamint a városnézés.

– írják, hozzátéve:

A felmérésben résztvevők, az utazás alatt választott programok között az utolsó helyen a sportolást és a vallási célú zarándoklatot jelölték meg.

Spontán említések alapján, Magyarországon a Balaton a legnépszerűbb úti cél. Ezt követi Budapest, Aggtelek és az Őrség. A történelmi városok és szép tájak mellett sokan szeretnének eljutni élményparkba, állatkertbe, valamint fürdőkbe

– derül fény erre is a kutatásból. Mely szerint, ha a külföldi utak nem is népszerűek, de (jó hír!) az olvasás igen!

A megkérdezettek az új ismeretek megszerzésének legfontosabb eszközekének tekintik a belföldi utazást. A második helyen szerepelnek a könyvek, a harmadik helyet foglalják el a televíziós műsorok – mint látókör bővítési platform – az internetes videókkal holtversenyben, a külföldi utazás a negyedik helyen szerepel. A nyomtatott sajtótermékek kevésbé, a podcastok pedig még kevésbé jelentik az ismeretszerzés népszerű módjait.

– írja a kutatás, mely az újságíróból is kérdések sorát csalta elő.

 

(Via ugytudjuk.hu)

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló