Most jön a feketeleves: a német munkaerőpiacot súlyos leépítések fenyegetik

A német gazdasági válság egyre súlyosabb következményekkel jár – ezt támasztják alá a decemberi jelentések és az iparkamara év eleji figyelmeztetése, amely a következő években tömeges munkahelyek megszűnéséről és a recesszió súlyos hatásairól szól. A tartós gazdasági gyengeség miatt már láthatóan nő a munkanélküliség Németországban, amely az Európai Unió legnagyobb gazdasága. Az országban megélhetési válság alakul ki, mivel a vállalatok ezrekben terveznek leépítéseket. Az utóbbi időben szinte naponta kerülnek nyilvánosságra a leépítési tervek, és ez a tendencia várhatóan folytatódik. A Német Kereskedelmi és Iparkamara (DIHK) figyelmeztetett: a szorongás már beköltözött a munkahelyekre, különösen az ipari szektorban, írta meg az economx.hu.
A szakképzetteket is érintik a leépítések
Jelenleg több mint 2,8 millió német áll munka nélkül – az év végén 170 ezerrel több, mint egy évvel korábban, és 33 ezerrel több, mint az előző hónapban. Szakértők szerint a 6%-os munkanélküliségi ráta ellenére a foglalkoztatási helyzet még csak most érkezik a mélypontra. A leépítések tovább folytatódnak, és a képzett munkaerő hiánya ellenére egyre nehezebbé válik a szakképzettek megtartása. Grimm Veronika közgazdász a Berliner Morgenpostnak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a vállalatok korábbi struktúrái egyre kevésbé fenntarthatók.
A szakszervezetek szerint nincs biztonság
A Német Kereskedelmi és Iparkamara szerint az ipari munkahelyek megszűnése különösen aggasztó, mivel egyre több vállalat küzd a magas energiaköltségek, a bürokratikus terhek, a tervezési biztonság hiánya és a politikai bizonytalanság nyomása alatt. A Német Szakszervezetek Szövetsége (DGB) év elején riasztott: szerintük sürgősen olyan intézkedésekre van szükség, amelyek hosszú távon biztosítják a munkahelyeket. Ilyen lehet például az új beruházások ösztönzése vagy a villamosenergia-hálózati díjak központi csökkentése.
A drasztikus megtakarítási tervek már olyan nagyvállalatoknál is érvényesülnek, mint a BASF, a Thyssenkrupp és az SAP, de az állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn is várhatóan 30 ezer munkahelyet szüntet meg. Tízezrek megélhetése válik bizonytalanná, miközben a vállalatok egyre inkább az olcsóbb kelet-európai bázisokra helyezik át a tevékenységeiket.
Az autóipar várható összeomlása
Az autóiparban várható a legnagyobb földrengés. A Volkswagen például, miután több mint 60%-os profitcsökkenést jelentett, 35 ezer munkahely megszüntetését tervezi, ami a beszállítói kört is megrázza. A Continental, a Schaeffler és a ZF már bejelentette, hogy hasonló lépésekre készül. Januárban a Volkswagen közvetlen partnerei figyelmeztettek a brutális következményekre Kelet-Németországban.
A Zwickauban évente 360 ezer autót gyártó üzemben jelentős létszámleépítések várhatók, ami Szászországban 20 ezer munkahelyet veszélyeztet. A megszorítások Türingiát és Brandenburgot is érintik – jelezte a régió beszállítóinak szövetsége (AMZ), kiemelve, hogy a leépítési hullám 2027-ig tartó hatása lesz.
A Berliner Zeitung rámutatott, hogy a német autóipari beszállítók Európa-szerte számos telephelyen jelen vannak, köztük Magyarországon is. A hatalmas költségnyomás miatt az alkatrészek egyre inkább az olcsóbb kelet-európai bázisokról érkeznek, miközben a németországi telephelyek fokozatosan leépülnek.
Összességében a német gazdaság válsága nemcsak az országot, hanem egész Európát érintő kihívásokat jelent, amelyek hatása még évekig érezhető lesz.
Korábban írtunk arról, hogy a Bosch világméretű leépítéseket ígért, illetve a ZF Egrben száznál is több alkalmazottól válik meg.
Indexkép: freepik