Megérkezett az idei első hó
Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot.
A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.
Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot. A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.
Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 23-án jött létre az Uhri Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyára államosítását követően, az Ikarus Gép és Fémáru Rt. és a Repülőgépgyár Rt. összevonásával. Két évvel később megszületett az Ikarus márka, ezzel megkezdődött a nagyüzemi autóbuszgyártás Magyarországon.
Az Ikarus mérnökei több olyan busztípust fejlesztettek, melyre a nyugati világ is felfigyelt, többek között itt készült a világ első önhordó karosszériával rendelkező busza, és itt készítettek először nagy sorozatban csuklós buszokat. Az Ikarus talán legjellegzetesebb gyártmánya a farmotoros, az ún. Faros volt. Az autóbuszok mellett trolibuszokat is gyártottak.
A hatvanas években fejlesztették ki a komplett, sokoldalú buszcsaládot, a 200-as modelleket, ez lett az Ikarus legsikeresebb terméke, közel 200000 darabot értékesítettek világszerte. Ebben része volt a zseniális formatervezőnek, Finta Lászlónak, a busz az 1969-es Nizzai Autóbusz Héten elnyerte a luxuskategória szépségdíját.
Az Ikarus 1984-ben ért a csúcsra, évi 14 ezer busz gyártásával a világ negyedik legnagyobb buszgyártója lett.
Indexkép: nemzetiarchivum.hu/stories/IKARUS-GYaR