Érkezik a Digitális Állampolgárság, megy az Ügyfélkapu, a káosz pedig borítékolható

Január 16-tól az Ügyfélkapu helyett kizárólag az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazása lesz használható. Vadai Ágnes (DK) képviselő Rogán Antal minisztertől kérdezte, nem túl elhamarkodott-e az Ügyfélkapu megszüntetése. Az egy hónappal ezelőtti halasztási kérelmet a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) nyújtotta be, miután az IDOMSOFT Zrt. csak december 4-én írt ki pályázatot az Ügyfélkapu+ második faktorának bővítésére.
Az MKOE véleménye szerint erre azért lehetett szükség, mert a QR-kódos, authentikátoros második faktor kapcsán végzett felmérés kedvezőtlen eredményeket mutathatott. Az állampolgárok nem értik az „authentikátor” kifejezést, a QR-kódos regisztrációt pedig túl bonyolultnak tartják. Az MKOE szerint az IDOMSOFT Zrt. a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) irányítása alatt ezért döntött úgy, hogy bővíti a második faktort egy e-mailes belépési lehetőséggel.
Az MKOE rámutatott, hogy az Ügyfélkapu+ kötelezővé tételét azzal indokolják, hogy az eddigi egyfaktoros (felhasználónév+jelszó) belépés már nem elégséges, bár ennek bizonyítására konkrét adatokat nem mutattak. Az egyesület szerint a pályázat kiírása előtti egyeztetésekre sem jutott idő, és Vadai Ágnes kérdése alapján az állampolgárok megfelelő felkészítése is elmaradt.
Hidvéghi Balázs, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára válaszában megtévesztőnek nevezte azt az állítást, hogy az egyfaktoros hitelesítés elégtelensége nem bizonyított. Kiemelte, hogy az új belépési mód megfelel az uniós szabályoknak, és biztonságosabbá, megbízhatóbbá teszi az ügyintézést. Hozzátette, hogy az EU tagállamainak többségében már nem alkalmaznak egyfaktoros azonosítást.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a magyarok képesek lesznek alkalmazkodni az új rendszerhez, és az eddigi tapasztalatok is ezt igazolják. Tájékoztatása szerint szeptember óta közel 800 ezer állampolgár töltötte le a Digitális Állampolgár alkalmazást, és jelentős növekedés figyelhető meg az Ügyfélkapu+ regisztrációk számában is.
Hidvéghi szerint a változtatások teljes mértékben indokoltak és szakmailag megalapozottak, ráadásul a „csendes digitális forradalom” egyszerűbbé teszi a hétköznapi ügyintézést.
Nyitrai Zsolt, a kiemelt társadalmi ügyekért felelős miniszterelnöki biztos, keddi Facebook-videójában közölte, hogy a Digitális Állampolgárság Program célja a polgárok és az állami szervek közötti kommunikáció egyszerűsítése. Az ügyintézés mobiltelefonokra költözik, a cél pedig az, hogy elegendő legyen egy lakáskulccsal és telefonnal elindulni otthonról.
Nyitrai hangsúlyozta, hogy a DÁP időt takarít meg, csökkenti a bürokráciát, és védi a környezetet, ezért az állampolgárokat arra kérte, töltsék le az applikációt.
Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke az InfoRádióban arról beszélt, hogy sem az Ügyfélkapu+, sem a DÁP nincs megfelelően előkészítve, így nem lenne szabad kötelezővé tenni a használatukat. Szerinte az ügyfelek nem lesznek képesek kezelni a hirtelen bevezetett változtatásokat.
Az MKOE ezért azt javasolja, hogy az Ügyfélkapu megszüntetését 2025 augusztusáig halasszák el, különben január 16-án káosz alakulhat ki az ügyintézés terén.