Skip to main content
2026. október 08., Csütörtök, Koppány névnap

2022. jún. 22. Szerda, 10:29 | Nagy Donát | Mindenki ügye

Bonyolultabb lesz és jelentősen megemelkedik az alkalmi munka adója

Duplázódik az adóteher az idény- és az alkalmi munkásoknál.

Júliustól bonyolultabb lesz és jelentősen megemelkednek az alkalmi munkák adóterhei, írja a Telex a Könyveléscentrum.hu által készített összeállítás nyomán.

A lap példája szerint egy mezőgazdasági idénymunkás után eddig 500 forintot fizetett naponta az őstermelő, de hamarosan majd 1000-et kell, de az építkezéseken is lesz duplázás, 1000 forint helyett 2000 forint lehet a napi adó, emberenként.

Az alkalmi munka szabályait törvény szabályozza, amely a minimálbérhez köti a napi minimálisan, illetve adómentesen kifizethető összegeket. Júliustól pedig változik a szabályozás, és az egyszerűsített jogviszonnyal foglalkoztatottak után fizetendő közteher mértéke.

MTI-Komka_Peter
Fotók: MTI

A jelenlegi szabályok szerint az adó a következő:

  • mezőgazdasági idénymunka: 500 forint/fő/nap,
  • turisztikai idénymunka: 500 forint/fő/nap,
  • alkalmi munka: 1000 forint/fő/nap,
  • filmipari statiszta: 4000 forint/fő/nap.

A jövőben (vagyis július 1-től) a mezőgazdaságban és a turizmusban dolgozó idénymunkások után az eddigi ötszáz forintról a minimálbér fél százalékára emelkedik a közteher mértéke, vagyis ezer forintot kell fizetni az államnak, írják. Az általános alkalmi munkák esetén pedig az eddigi napi ezer forint helyett a minimálbér egy százalékát kell fizetnie a foglalkoztatónak, vagyis kétezer forintot.

A filmforgatások statisztái után a foglalkoztatók júliustól a minimálbér három százalékát kötelesek befizetni, vagyis az eddigi négyezer forintról, hatezer forintra nő ez a teher is.

Mindezt az extraprofit adóról szóló 197/2022. kormányrendelet emelte meg.

Az alkalmi munka ideje egyébként szabályozva van, így a munkáltató és a munkavállaló között

  • összesen legfeljebb öt egymást követő naptári napig, és
  • egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb tizenöt naptári napig, és
  • egy naptári éven belül összesen legfeljebb kilencven naptári napig létesített, határozott időre szóló munkaviszony.

Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!