Megérkezett az idei első hó
Egységesen szükséges de önmagában elégséges lépésnek minősítették az ellenzéki pártok, hogy a kormány hétfőtől három hónapra literenként 480 forintban maximálta a 95-ös benzin, valamint dízel üzemanyag literenkénti árát. Mint Gulyás Gergely a Kormányinfón elmondta, a döntés egyelőre három hónapra érvényes (Orbán Viktor két hete a Kossuth Rádióban még kockázatosnak minősítette a lépést, mert szerinte piaci zavarokat is okozhat, és a hírre valóban esni kezdett a MOL részvényeinek árfolyama), a rendelkezést megszegő benzinkutakat bezárhatják.
Burány Sándor az MSZP politikusa azt mondta az Azonnalinak, hogy „a benzinár befagyasztás tüneti kezelés:
a kormány ezzel azt orvosolja, amit részben maga idézett elő, hiszen a világpiaci tendenciák mellett 27 százalékos áfa és gyenge forint is felelős az árért, ezekről azonban a kormány tehet”. A párbeszéd szerint ezért általában az inflációt kellene kezelni, hiszen „az étolaj árát is jogos lenne befagyasztani, az ugyanúgy 30 százalékkal nőtt mint az üzemanyagé”, majd hozzátették, hogy a párt egy éve kéri, hogy „az infláció veszteseit pótolja a kormány a 6,5 százalékos pénzromlás miatt. Emeljék a GYES-t, a GYED-et, a családi pótlékot és az öregségi nyugdíjat is” – mondta el Burány Sándor, a Párbeszéd frakciójában helyetfoglaló MSZP-s képviselő.
A Jobbik szerint ők harcolták ki az intézkedést
A Jobbik elnöke, Jakab Péter közösségi oldalára feltöltött videójában szintén arról beszélt, hetek óta követelték a benzin árának befagyasztását és az ára adótartalmának csökkentését,
erről éppen szerdán nyújtottak be parlamenti határozati javaslatot, Mátészalkán pedig demonstrációt is szerveztek.
„A kormány meghátrált” – kommentálta a döntést a pártelnök, arra emlékeztetve, hogy a magyar benzinár az osztrákkal van egy szinten. A Jobbik ettől függetlenül továbbra is a 27 százalékos ÁFA és a literenkénti 120 forintos jövedéki adó legalább ideiglenes felfüggesztését követeli.
Az MSZP sajtóosztálya megkeresésünkre azt írta, „rengetegszer elmondtuk az elmúlt napokban, hogy tarthatatlan a benzinár, és azonnali kormányzati beavatkozásra van szükség. A Fidesz-kormány végre belátta, hogy igazunk van, nem tudjuk, mi tartott eddig, hogy meghozzák a döntést”.
A szocialisták szerint ugyanakkor a 480 forint is „még túl magas ár, kicsit lassul ettől az infláció, de ugyanúgy beépül az árakba. Sajnos a forint rendkívül gyenge, ezt mutatja az is, hogy amikor utoljára 82 dollár körül volt az olajár, mint most, akkor is ugyanennyi adótartalma volt az üzemanyagnak, mégis 400 forint volt a felhasználói ár”. Ezért a párt szerint a forint erősödése csökkentheti csak tartósan az üzemanyagárakat. Az MSZP ezért „továbbra is azt követeli a kormánytól, vessen véget annak a korszaknak, amikor 500 forint fölötti üzemanyagár mellett 27 százalékos áfával sarcolja a magyar családokat” – zárja válaszát az MSZP.
A többi ellenzéki párt csütörtökön nem reagált az Azonnali megkeresésére. Pénteken aztán megérkezett az LMP reakciója is.
A zöldpárt „az üzemanyagárak esetében bevezetett ársapka-szabályozást semmiképp nem tartja hosszútávon fenntartható megoldásnak”.
Az LMP kiemeli, hogy zöldpártként számukra
alapvető dilemma a környezetkárosító üzemanyagoknak, illetve magának az autózásnak a támogatása, miközben ma Magyarországon nagyon sokak számára az autós közlekedésnek nincs alternatívája.
Az LMP szerint „a tömegközlekedés fejlesztésével, a fosszilis energiahordozók használatának visszaszorításával és differenciált, a rászorultsági szempontokat figyelembe vevő támogatási rendszerek kidolgozásával” kellene fenntartható megoldást találnia „a jelenlegi, vagy inkább már a következő kormánynak”.
Ezt a cikket az Azonnali szállította.
(Indexfotó: Pixabay)