Megérkezett az idei első hó
Kettős üzemű villamos motorvonatokra írt ki közbeszerzési eljárást a MÁV-Start, a cél az, hogy teljesen kivonják a forgalomból a környezetszennyező dízelmozdonyokat, és helyettük úgynevezett "zéró emissziós", hibrid villamos motorvonatokat állítsanak csatasorba. Ezek olyan járművek, melyek akkumulátoros és felsővezetékes üzemmódban is működnek, de legnagyobb előnyük mégis az, hogy nincs károsanyag-kibocsátásuk.
Az a tény, hogy a hazai villamosított vonalszakaszok teljes hálózathoz viszonyított aránya még csak 41 százalék, mindenképpen alátámasztja a hibrid vonatok beszerzését. A MÁV sajtóközleménye szerint így "a rendkívül elöregedett távolsági-regionális és interregionális hálózaton közlekedő eszközpark is megújulna".
Ez minden nagyon szépen hangzik, de sajnos jó darabig várni kell, míg ilyen korszerű szerelvényeken utazhatunk.
A tervek szerint az ötven jármű fokozatos ütemezéssel érkezne: 2023-2024-ben húsz 200 ülőhelyes, 2024-2029 között pedig további harminc 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése történik meg. A beszerzést a vasúttársaság hitelből tervezi megvalósítani
– írja a MÁV.
Fotó: Stadler
Az azonban bizakodásra ad okot, hogy az új vonatok nem csak korszerűek, hanem gazdaságosan üzemeltethetőek is lennének. A társaság szerint "a számítások alapján jelentős, éves szinten összesen 3,6 milliárd (járművenként átlagosan 73 millió) forint közvetlen költségmegtakarításra is számítani lehet".
A MÁV-nál a fentebb összefoglalt közleményt olvasva arról érdeklődtünk, hogy számíthatunk-e hibrid villamos vonatokra a Heves megyei vonalakon, például Eger és Szilvásvárad között. Írásos válaszukban azt közölték, hogy „Heves megyét érintően még korai a kérdés, de előzetes tervek szerint a Szolnok-Hatvan-Somoskőújfalu viszonylaton tervezik hibrid vonatok közlekedtetését a második ütemben.” Azaz Szilvásváradig és vissza még jó darabig a "Piroska" becenevű dízelvonattal kell utaznunk Egerből.
Új buszmenetrendet vezetnek be, többek közt egy Heves megyét érintő távolsági járat is megszűnik