Megérkezett az idei első hó
Az elmúlt két hónapban a Bosch-csoport Heves megyei üzemeinek leállításáról, majd részleges újraindulásáról írtunk. A cég szerint a termelés leállítására a gépjárművek iránti kereslet – különösen Európában tapasztalható – nagymértékű csökkenése miatt volt szükség. Később már létszámleépítésről is jöttek hírek a hatvani, majd az egri és maklári gyárakból. Arról azonban szó sincs, hogy a cég beszűntetné a gyártást hazánkban.
Hosszú távra terveznek Magyarországon
A vállalat portálunkhoz eljuttatott közleményben Daniel Korioth, a hazai Bosch-csoport vezetője úgy nyilatkozott, hogy "a Bosch továbbra is elkötelezett Magyarország mellett: a gyártási és mérnöki tevékenységek, valamint a helyi piac és annak hosszú távú lehetőségei stratégiai fontossággal bírnak".
Az említett közleményből ugyanakkor az is kiolvasható, hogy további létszámcsökkentési intézkedések is történhetnek. "Folyamatosan elemezzük a gépjárműipari piac fejleményeit, és újratervezzük a szervezeti erőforrásokat. (…) Vizsgáljuk a (…) munkahelyek védelmét és a gazdaságélénkítést célzó intézkedéscsomag alkalmazhatóságát. Kiemelt célunk telephelyeink egyéni növekedési lehetőségeinek és a lehető legtöbb munkahely megőrzése" – írják.
Fotó: bosch.hu
A globális Bosch cégcsoport 2019-ben kifejezetten jól teljesített. Árbevételüket 1465 milliárd forintra növelték, ami 11 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Ugyanebben az időszakban a magyar piacon elért konszolidált forgalom 3 százalékot emelkedve 259 milliárd forintra nőtt.
Heves megyében bővítések várhatóak
Mindenképpen biztató jel, hogy Heves megyében továbbra is a Bosch erős jelenlétére kell számítani. "Makláron a Robert Bosch Automotive Steering Kft. ma már a világ több mint 100 gépjárműgyártója számára készít alkatrészeket, termékpalettája pedig folyamatosan bővül" – közölte a cég.
A hatvani telephellyel kapcsolatban még ennél is kedvezőbb hírekkel szolgáltak: "A 9,6 milliárd forintos beruházás keretében új, fejlettebb gyártóberendezéseket telepítenek a Robert Bosch Elektronika Kft. gyárába, melynek eredményeként bővül a gyártókapacitás."
Fotó: Komka Péter / MTI
Heves megyében nem csak összeszerelés, hanem nagyobb hozzáadott értéket képviselő kutató-fejlesztő munka folyik. A kormánymű-rendszereket gyártó maklári üzemben a haszongépjármű-kormányoszlop harmadik generációját kizárólag magyar mérnökök fejlesztették. Ehhez arra is szükség volt, hogy ezen a telephelyen növeljék a fejlesztőmérnökök számát.
A sajtóközlemény tanúsága szerint "a vállalat beruházásokra fordított összértéke 2019-ben elérte a 102 milliárd forintot, ami 50 százalékkal haladja meg a 2018-as év 67 milliárd forintos beruházási értékét. A beruházások többsége jelenleg is folyamatban van."
A Boschnál különösen nagy figyelmet fordítanak a termelés hatékonyságnak növelésére, és az ezen a téren tapasztalható javulásból a hatvani szakemberek is kivették a részüket. A Budapesti Fejlesztési Központ és a hatvani autóelektronikai gyár többéves együttműködésének köszönhetően a szenzorok gyártási tesztjei során felmerülő több ezer paramétert tudnak megvizsgálni. "Ennek köszönhetően a belső selejtköltség, a produktivitás, a folyamatoptimalizálás és a megelőző karbantartás is hatékonyan fejleszthető" – írják.
A Bosch számára a koronavírus miatti visszaesés után nem lesz könnyű a talpra állás. A cég várakozásai szerint a globális gépjárműipar gyártási volumene nem fogja elérni a válság előtti értéket. A cég igazgatótanácsa kijelentette: "Rendkívüli erőfeszítésekre lesz szükség ahhoz, hogy legalább kiegyensúlyozott eredményt érjünk el".
Egerben és Makláron több mint 150 főtől válik meg a Bosch