Megérkezett az idei első hó
Mi is beszámoltunk róla, hogy a koronavírus-helyzetre való tekintettel a Robert Bosch Automotive Steering Kft. maklári, illetve egri telephelyén kezdetben szüneteltették a gyártást, aztán később részlegesen már újraindult a termelés. A Bosch hatvani üzeméből is részleges leállásról jöttek a hírek, majd kiderült, a városban a Robert Bosch Elektronika Kft. több mint 800 fő elbocsátása mellett döntött. A dolgozókhoz eljuttatott levél tanúsága szerint a rendelésállomány a negyedére esett vissza és "a normál üzletmenethez való visszatérés 2020-ban nem várható". Portálunk most megtudta: Egerben és Makláron is hasonló lépésekre kényszerült a vállalat.
A cég Hatvanban 700 fő kölcsönzött munkavállalóval kezdte az elbocsátást. Fontos részlet, hogy munkaerő-kölcsönzés esetén a dolgozók a kölcsönbeadó cég állományában szerepelnek, a munkavégzés helye azonban változó lehet. Vagyis: ha akadna olyan cég, amely szívesen alkalmazná a kft.-nél feleslegessé vált munkavállalókat, akkor ez a 700 fő akár meg is menekülhetne a munkanélkülivé válástól. (Erre azért nem sok esély van, hiszen a jelenlegi helyzetben jelentős létszámbővítést egyetlen cég sem tervez.) Az viszont biztosnak mondható, hogy Hatvanból a Robert Bosch Elektronika Kft. az indirekt területen dolgozók közül is az év végéig folyamatosan 130 főt bocsát el, mely alatt elsősorban a szellemi dolgozókat kell érteni.
Egerben és Makláron is leépítenek
A Bosch-csoport portálunknak adott tájékoztatása szerint a létszámleépítés az egri, illetve maklári üzemben sem kerülhető el. Ezek a gyárak április elejére tervezték az újraindulást, amely végül a tervezettnél kicsit később, a hónap közepén részlegesen megtörtént. Mint írják: "A megrendelések jelentős mértékben csökkennek, (…) az előrejelzések szerint az autóiparban a válság utáni visszarendeződésre még várni kell". A cég szerint tehát egyértelműen válságról beszélhetünk, amely enyhülése csak a jövő évre várható.
Fotó: bosch.hu
Néhány nappal ezelőtti cikkünkben annak a véleményünknek adtunk hangot, miszerint a kormányzati támogatás nem elégséges ahhoz, hogy a cégeket eltántorítsa a létszám-leépítési szándékától. Sajnos, úgy tűnik, mindez beigazolódni látszik: a Bosch tájékoztatása szerint figyelembe vették a magyar kormányzat gazdaságsegítő csomagjának lehetőségeit, mégis a dolgozók számának csökkentése mellett döntöttek. Azt írják: "A telephelyek fenntartható működése érdekében az egri Automotive Steering Column Kft. gyárában 83 kölcsönzött munkavállalói szerződés szűnik meg április végével, míg a maklári Robert Bosch Automotive Steering Kft.-nél 74 kölcsönzött munkavállalói szerződést nem hosszabbítanak meg májustól". Tehát 157 kölcsönzött dolgozónak nem adnak több munkát.
Csökkentik a munkaidőt is
A cégnél az intézkedések ezzel nem értek véget, ugyanis az üzemegységek "a megrendelések jelentős mértékű csökkenése miatt szinte minden munkavállaló esetében a munkaidőt az elkövetkező hónapokra 80 százalékra csökkentik" – áll a portálunknak elküldött válaszokban. Ez azt jelenti, hogy 40-ről 32 órás munkahétre állnak át.
A portálunk által megkérdezett munkaügyi szakértő szerint a létszámcsökkentési intézkedések során valamennyi cégnek be kell tartania a Munka Törvénykönyvében meghatározott "csoportos létszámleépítés" szabályait. Ez azokra a húsz főnél nagyobb létszámmal működő cégekre vonatkozik, melyek minimum tíz dolgozójukat el kívánnak bocsátani. A jogszabály értelmében a vállalkozás vezetésének először konzultációt kell kezdeményezni az üzemi tanáccsal (ha van ilyen a cégnél), és csak ezt követően kezdődhet meg a dolgozók értesítése. Ennek azonban legalább harminc nappal meg kell előznie a felmondás közlését, a felmondási idő is csak ez után kezdődhez. Mindez azt is jelenti, hogy a jelenleg kiértesített dolgozók legkorábban a döntéstől számított 60 nap múlva válhatnak munkanélkülivé.
Több mint 800 fős leépítés lesz a hatvani Bosch-gyárban