Kigyulladt a szarvaskői lovastábor
A hét második felében pattant ki az újabb egri botrány, immáron nem lehet tudni hányadik a sorban, de 2023-ban biztosan az első. A téma a Katona téri parkolóház volt. Jelenleg úgy tűnik, hogy be fog zárni a parkoló, legalábbis az EVAT nem üzemelteti tovább.
Az EVAT Igazgatóságának elnöke File Sándor és az EVAT Zrt. vezérigazgatója Szűcs Tamás közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy amennyiben a polgármester nem írja alá a régóta aláírásra váró a parkolódokumentumokat, úgy a parkolóház szerdától, tehát január 11-től bezár.
A 153 férőhelyes parkolóház kivitelezéséhez a város – uniós forrásból – több mint 330 millió forintot adott az Agria Parkoló Kft.-nek, mely 426 millió forintos önerőt biztosított az így összesen közel 760 milliós parkolóház megépítéséhez. Viszont Eger az egyik önkormányzati cégén, az Evat Zrt.-n keresztül – havi nettó 4,58 millió forintért (ami időközben 6 millióra nőtt, majd 4 millióra csökkent 2022-ben – hat éven át köteles a parkolóházat visszabérelni 2020-ig úgy, hogy a fenntartási költségek is a városi céget terhelik. Vagyis az Evat Zrt. hat év alatt közel 330 millió forintot fizet ki a másik cégnek úgy, hogy ezután is csak akkor kerülhet a város tulajdonába az épület, ha megvásárolja azt a szerződésben lefektetett összegért, 426,6 millió forintért. Ha ezt nem teszi, köteles újra bérbe venni a parkolóházat.
2020 óta nincs élő szerződése az EVAT Zrt-nek a parkolóház hasznosítására, a 2019-es új vezetés és újonnan EVAT vezetők és Igazgatóság sem tettek öles lépteket a hasznosítás ügyében, így egyfajta ráutaló magatartás alapján az eredeti szerződés mintegy „meghosszabbodott, azonban a város az eredetileg sem előnyös szerződés egyetlen pozitívumától is elesett – a késlekedés miatt.
Még a sajtótájékoztató napján a Városért frakció és Oroján sándor Fidesz-KDNP frakcióvezető is arra szólította fel a polgármestert, hogy – eltérő okokból, de - írja alá a szerződést, ami biztosítja a parkolóház üzemeltetését. Más kérdés, hogy érdemes-e 25 évre megint kibérelni az ingatlanat, ha esetleg a tulajdonos maga is megtehetné azt.
A tavalyi közgyűlési döntés így szól:
Eger MJV Önkormányzat Közgyűlése elrendeli, hogy az EVAT Zrt által, a Katona Téri Parkolóház ingatlan bérleti szerződé megszűnését követően, az Agria Parkoló Kft részére ellentételezés nélkül kifizetett bérleti díjak megtérítését, valamint ezen kifizetések biztosítása érdekében az Önkormányzat 2022. évi költségvetésének módosítását. Felkéri továbbá az EVAT Zrt Igazgatóságát, hogy a Katona Téri Parkolóház zavartalan működése értekében, Agria Parkoló Kft-vel 3.900 EFt/hó induló bérleti díj mellett 25 év időtartamra, kössön bérleti szerződést, az ingatlan üzemeltetéséről gondoskodjon, melyre vonatkozóan az Önkormányzattal kötendő megállapodás tervezetét a soron következőközgyűlésre a szükséges döntések érdekében a képviselő testület tagjainak megküldje.
Felelős: Mirkóczki Ádám polgármester
Várható volt, hogy Mirkóczki Ádám nem hagyja annyiban a felvetést. Gyakorlatilag megfenyegette a vezérigazgatót és büntetőfeljelentést valamint belső vizsgálat elrendelését jelentett be. Szerinte ugyanis a vezérigazgató nem adta át a parkolóház iratait akkor, amikor a korábbi városházi pozíciójából az EVAT élére távozott. És egyébként sem vállalhat fedezet nélkül felelősséget a szerződés aláírására.
Szűcs Tamás szerint rossz helyen kopogtat a polgármester
A vezérigazgató Mirkóczki sajtótájékoztatója után az Eger Híreknek elmondta, hogy a Katona téri parkolóház iratanyagát még hivatali ideje alatt átadta az aljegyzőnek, aki állítása szerint a polgármester számára kérte el az anyagot. A vezérigazgató szerint ez a városvezetés részéről egy bevett eljárásmód a hivatalon belül, de ő az átadáskor az aljegyzőtől semmilyen átvételi elismervényt nem kapott kézhez. Szűcs Tamás szerint minden parkolóházzal kapcsolatos tárgyalást az elmúlt években Mirkóczki Ádám polgármester és az EVAT Zrt. Igazgatóságának korábbi, polgármesterhez közeli elnöke, Koltay Zsolt folytatott le, így minden dokumentum náluk lelhető fel.
Terelés és politikai ügy
Meghallgattam Mirkóczki Ádám Polgármester Úr sajtótájékoztatóját. Bár ne tettem volna…A terelés magas foka – jelentette ki Csetneki Attila (Fidesz-KDNP), frissen (az időközi választás után) bejutott képviselője a közösségi oldalán. Szerinte nem szabad politikai ügyet csinálni a parkolóház ügyéből noha két évig nem történt semmi érdemi lépés az ügyben.
Jelen pillanatban a helyzet az, hogy az EVAT Zrt. nincs olyan helyzetben, hogy kényszer hatása alatt továbbra is finanszírozza a rettenetesen ráfizetéses parkolóházat, és arra sincs kötelezve, hogy megvásárolja. Így – akár a rezsiválság közepette – akár még takarékossági lépésnek is lehetne tekinteni a bezárást. A probléma az, hogy a parkolóház parkolóhelyei nagyon fognak hiányozni a belvárosból, autók százai szabadulnak rá a zsúfolt belvárosi parkolóhelyekre. Természetesen az nincs kizárva, hogy a parkolóház jelenlegi tulajdonosa hasznosítsa az épületet, de az jelenleg aprópénznek tűnik a biztos önkormányzati juttatás nélkül.
A parkolóház helye még a megépítése előtt, háttérben a kórház mára lebontott egyik épületegyüttese.
A parkolóház előnyeit és hátrányait itt gyűjtöttük össze.
Kicsit vicces, de inkább tragikus, hogy miközben a kórházba gépjárművel érkező látogatók miatt áldatlan állapotok uralkodnak a Knézich Károly utca környékén addig az Árva közi bejáraton – ami kb. 13 méterre van a parkolóháztól, nem használhatják az autósok. Jó, használhatják, de csak úgy, hogy a kórházba a fél várost megkerülve tudnak bemenni, ugyanis az Árva közi kórházi bejárat nem használható csak a Knézich utcai. Talán ha bemutathatnák a parkolóházi parkolójegyet, akkor máris jobb lett volna a parkolóház kihasználtsága.
Hogy létezik-e jó megoldás a fentiek tekintetében, az csak a higgadt fejjel gondolkozó és döntő városvezetőkön, képviselőkön és hivatalnokokon múlik.