Kigyulladt a szarvaskői lovastábor
A Telex értesülése szerint a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztériumban megszületett a döntés arról, hogy – várhatóan az idei év végével – felszámolják a tárca alá tartozó nagy állami vállalatok többségét, köztük az útépítéseket kivitelező Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF), amelyhez az egri elkerülő út fejlesztése is tartozik.
A várhatóan megszűnő cégek között van még többek között a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (BMSK) a Steindl Imre Program Kft. és a NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztő Kft. is. Ezek a jövőben nem lesznek önálló jogi személyek, hanem a beruházási tárcán belül látják majd el a tevékenységeiket.
Megmarad viszont a Magyar Közút – mivel az ottani feladatok jó része (úthálózati nagyberuházások kivitelezése, közúthálózat karbantartása) és a több mint 6500 fős dolgozói állomány nem olvasztható be a minisztériumba –, valamint az olyan projektcégek is, amelyek egy konkrét feladat menedzselésére jöttek létre (mint például a Fertő tavi beruházást lebonyolító társaság).
A Telex úgy tudja, az önállóan működő társaságok beszántásának indoka a párhuzamosságok megszüntetése, valamint az, hogy önálló építési minisztériummal már nincs rá szükség, hogy külön-külön cégeknél legyenek az egyes projektek és feladatkörök. Mindez egyébként nem azt jelenti, hogy szélnek eresztenék a cégek alkalmazottait, túlnyomó részüket tovább foglalkoztatná a minisztérium új státuszban, mivel a feladataikat ezután is el kell látnia valakinek.
Egyes projekteket leállítanak
Már egy ideje lehet tudni, hogy a spórolás jegyében a kormány egyes beruházásokat fel akar függeszteni, így az Építési és Beruházási Minisztériummal kapcsolatban az utóbbi időben leginkább az foglalkoztat mindenkit, mikor hozzák már nyilvánosságra, melyek lesznek ezek.
A kormányzati döntés értelmében a már megkezdett állami építkezéseket befejezik, azonban a még tervfázisban lévő projekteket leállítják, és ezek megvalósítása több szinten kérdésessé válik, illetve elnyúlik időben: esetenként tartalmi módosítás is elképzelhető – ez történik például a Fertő tónál –, más beruházások akár a közeljövőben elindulhatnak, megint mások megvalósítása viszont a nagyon távoli jövőbe csúszhat vagy teljesen bizonytalanná válhat.
A felfüggesztett tervek esetében Lázár János minisztériumának feladata fontossági sorrendet felállítani, majd az egyes projektek elindítását bevinni a kormány elé javaslatként. A költségvetés előteremtése ezekhez már kormánydöntés lesz (azaz – mint azt a Telex cikke megjegyzi – Orbán Viktor miniszterelnök személyes preferenciája nyom majd a legtöbbet a latban).
Az EgerInfo cikke rámutat:
a kormánynak ez a döntése az egri elkerülő utat is érintheti, ugyanis a projekt tervezési fázisa 2022 végén zárulna le, így előfordulhat, hogy a beruházást ismét felfüggesztik majd.