2024. április 27., Zita

Vélemény

Mitől kerékpárosbarát Eger? De tényleg!

Törőcsik Gábor 2019.11.30. 00:00

A helyi választások időpontja mindig felhívja a figyelmet a városi közös tennivalóinkra. Ilyenkor érdemes elemzően visszanézni és tervezve előretekinteni. Egri bringás témában is megéri egy körpanorámát csinálni.

 

 

 

Előrebocsátom, hogy Eger (vagy bármely város) esetén fontosnak tartom a kerékpáros feltételek minél jobb előteremtését, mert a városi bringázás egészséges, gyors, környezetbarát, kis helyigényű, csöndes és vidám tevékenység.

 

Ahhoz, hogy minél többen bringázzanak a városban szükséges a város közlekedési szerkezetének újragondolása. Itt a kulcsszó a biztonság és a kerékpáros logika érvényesülése. Olyan eszközök vannak erre, mint például a konkrét bringaút, -sáv építése, kijelölések, felfestések, táblázások és egyéb forgalomtechnikai megoldások, vagy népszerűsítő kampányok és balesetmegelőző oktatások, programok.

 

Egerben az utolsó jelentős kerékpáros fejlesztés az előző választás előtt készült Deák Ferenc utcai szakasz (aminek a két vége a semmibe vész). Azóta nem igazán adtak át semmit.

 

Két dologról azért meg kell emlékeznünk. Az egyik a belvárosi, teljesen félresikerült és érthetetlen patakmedri bringaút, közismert nevén a vízi bicikliút. Ezt a drága és több szempontból káros fejlesztést nem kell bemutatni az egrieknek, hisz szinte mindenki találkozott ezen elhibázott fejlesztéssel. A városvezetés részéről talán az is mutatja a hiba belátását, hogy a választás előtt egyáltalán nem igyekeztek átadni a hónapok óta tulajdonképpen használható betoncsíkot… Összességében meg lehet állapítani, hogy ez az izé nem nagyon fogja előre vinni a bringázás ügyét Egerben.

 

Hiteles?A másik fontos, aktuális hír, hogy folyamatban van egy (a) bringaút kiépítése az egész városon keresztül. A terveket általánosságban ismerve elmondható, hogy ez egy alapvetően jó irány és örvendetes, hogy vannak, akik ilyen projektek megvalósulását keresztülviszik. Gondolom e fejlesztés kapcsán is lesznek kisebb problémák, de alapvetően szükség van pl. a Lajosváros és a Felsőváros összekapcsolására a Belvárossal. Egy ilyen biztonságos megközelítés remények szerint jót fog tenni az egri bringás életnek. Tervezett befejezés 2015 ősz. Várjuk (ki) a végét!

 

De a jó-rossz bringás infrastrukturális fejlesztések nem az egyedüli eszköz a bringázás elterjesztésének, biztonságosabbá tételének elősegítésére. A város vezetői (az eddigiek) sosem értették, hogy átfogóan, szemléletmódként kell tekinteni erre a területre (is). Ahogy az évi kétszeri nagy létszámú Critical Mass bringás felvonulások is erőteljesen jelzik: a kerékpározás a városi életmód részévé vált és már nem a 20. században élünk, ahol az autós közlekedés feltételeinek biztosítása a prioritás az utakon, hanem harmonizálni kell a különböző közlekedési formákat. Sőt több példa is mutat arra, hogy a gyaloglás és a kerékpározás helyzetbe hozása pozitív minőségi változásokat hoz városi terekben.

 

Vannak tehát különböző egyéb lehetőségek is az illetékesek kezében. Olyanok, amelyek nem kerülnek milliókba, hanem főként akarat kell hozzájuk.

 

Ilyen például a kerékpártámaszok kérdése is. A Belvárosi rehabilitáció keretén belül kikerült sok támasz. Ezek alapvetően praktikusak, bár szépnek nem nevezhetőek. Több is jó helyre került, de van, ahol kevésbé (Tábornok-ház). Az viszont szomorú, hogy a Völgyben a szabadtéri színpadnál sok és rossz bringatárolót pakoltak ki és a Belvároson kívül is gyér az ellátottság.

 

De itt van az egyirányú utcák kétirányúsításának lehetősége is. A jogszabályok megengedik ezt bizonyos feltételekkel. Páran össze is gyűjtöttünk javaslatokat, amit eljuttattunk 2013 végén az Önkormányzathoz. Sajnálatos módon egyetlen egy kijelölés sem valósult meg azóta. Ígéret volt. Még dolgoznak az ügyön…

 

Pedig az ilyen kisebb fejlesztések, logikus lépések mozdítanák abba az irányba a várost, hogy jobb legyen itt bringázni.

A példa is mutatja, hogy a város vezetése nem érti és nem érzi a helyzetet. Nagy beruházásokban gondolkodnak, nem egész várost lefedő rendszerben és szemléletben.

 

Mindent összevetve az azért örvendetes, hogy a város jelenlegi polgármestere kampányában fontosnak találta bringára ülni és a Bazilika előtt járdán (!) lefotóztatni magát. Ezzel elismerte, hogy a kerékpárral közlekedők valahol igenis fontosak. Csak sajnos hasznos, átfogó intézkedéseket nem sikerült tennie az elmúlt nyolc évben.

 

Talán majd a választás után más lesz a helyzet...

 

 

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló