Buzi, hazug szar - megint nagyot gurítottak az egri ún. városvezetők
Ahogy arról portálunk is beszámolt, Nagy István agrárminiszter pénteken egy villányi borfesztiválon bejelentette: a kormány párbeszédet, társadalmi vitát szeretne arról, hogy zéró toleranciát kell-e alkalmazni azokkal a sofőrökkel szemben, akik alkoholt fogyasztanak, mielőtt a volánhoz ülnek.
Az Azonnali a hír kapcsán felidézi, hogy 10 évvel ezelőtt született meg a Borászok 12 pontja, amelyben az aláírók – lényegében mindenki a magyar borszakmában – többek közt azt követelték, hogy a kormány oldja meg "a borfogyasztás és a gépjárművezetés viszonyának észszerű szabályozását".
Orbán Viktor pedig – egy 2013-as kormányülésen elhangzottak tanúsága szerint – már a 2010-es választások előtt meg is állapodott a kezdeményező Demeter Zoltán tokaji borásszal arról, hogy ha ők nyernek, miniszterelnökként kiáll a tizenkét pont mellett.
Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala
Az Azonnali rámutat, hogy a Borászok 12 pontja a magfogalmazása miatt kifejezetten tágan értelmezhető, ezért nem lehet egyértelműen megmondani, hogy 2020-ra hány valósult meg azok közül. A portálnak nyilatkozó borász szerint pedig a pezsgő forgalombahozatalának és a mezőgazdasági alkalmi munka szabályainak egyszerűsítését leszámítva "jobb a helyzet nem lett igazából, csak máshogy lett szar".
A zéró tolerancia eltörlését legutóbb a járványra hivatkozva vetette fel Légli Ottó dél-balatoni borász, aki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsában elnököl (ebben a szervezetben minden bortermelő kötelező jelleggel tag kell legyen). Mint mondta, a magyarországi 0 helyett a több nyugat-európai országban is megszokott 0,4-0,6 ezrelékes maximális véralkohol-szintet (ez testsúlytól függően 1-2 pohár bort jelent) vetetnék át a hazai szabályozásba.
Légliék szerint ez a lazítás azért lenne jó, mert így az autózást igénylő családi vagy baráti összejöveteleken a sofőrök se lennének kizárva abból, hogy teljes gasztronómiai élményt szerezzenek. Másrészt ha valaki épp borvidéken autózik át, és vinne magával bort haza, nem tudja azt megkóstolni se, így könnyen lehet, hogy inkább nem is vásárol.
Ellenérv lehet ugyanakkor az, amire korábbi cikkünkben is felhívtuk a figyelmet: 2019-ben összesen 1394 közlekedési balesetet okoztak ittasan, ezek közül 47 halálos kimenetelű volt. Idén pedig 16,3 százalékkal nőtt azonak a baleseteknek az aránya, amelyeknél az alkohol is szerepet játszott.
Társadalmi vitát kezdeményezne a kormány arról, hogy lehessen-e ittasan vezetni