2023. február 3., Balázs

Vélemény

#busz #ingyenes tömegközlekedés

Egy éve született meg a döntés az egri „ingyenes” buszközlekedésről

Csarnó Ákos 2022.12.08. 18:57

Mennyire jött be Egernek az "ingyenes" buszozás lehetősége?

 

Jelképesnek számító ezer forintot kér 2022. januárjától a Volán azoktól, akik Egerben élnek és a helyi járatokkal akarnak közlekedni.

 

A Volán kérésére az volt, mivel 100 százalékig ingyenes nem lehet a szolgáltatás, így jelképesnek számító 1000 forint lett az éves bérlet ára. Mindez pont egy éve, december 8-án került elfogadásra, amikor az egri közgyűlés rábólintott az ügyre. Igaz, előzetesen elvégzett komolyabb számítások, hatástanulmány nem készült, hogy milyen hatásai lehetnek a döntésnek.

 

Önnek mennyire jött be az „ingyenes” buszozás Egerben?

A polgármester úgy számított, hogy a rendszeresen tömegközlekedést használók között, egy egyedülálló felnőttnek 63 ezer forintnyi megtakarítást jelenthet ez a döntés évente, egy egygyermekes család esetében 153 ezer forintot hagynak a pénztárcájukban, ez egy háromgyerekes család esetében már 207 ezer forintot jelent.

A polgármester és köre kampányt is indított, amellyel arra biztatták a helyieket, hogy a tömegközlekedést használják az autójuk helyett. Szerinte három szempontból is fontos volt a döntés:

egyrészt a forgalomszabályozás tekintetében (a cél, hogy többen buszozzanak, és így csökkenjen a gépjárműforgalom),

másrészt a környezetvédelem miatt (csökkenjen a károsanyag-kibocsátás),

harmadrészt van egy szociális szempont is, hiszen ez segítség az egri lakosságnak. A lépés a városnak a becslések szerint 1,3 milliárdba fog kerülni, aminek a fedezete az iparűzési adó lesz.

Azt is megemlítette, hogy a parkolási díjak emelésén is gondolkodnak, így lehetne az ingyenes tömegközlekedés biztosításának városi költségein enyhíteni.

 

Aztán rárúgta a háború és a rezsiválság az ajtót az egri önkormányzatra is

 

Többszáz milliós hátralék ballasztját örökölte meg az önkormányzat az előző városvezetéstől, az „ingyenesség” önmagában 1,3 milliárd forintba kerül, amit az egrieknek kell megfizetni, közben az önkormányzatnak több milliárdos extra kiadása keletkezett a rezsiárak elszabadulása miatt.

 

A tartósan alacsonyan tartott, hatósági áras üzemanyagárak miatt Egerben sem látszott, hogy csökkent volna a személygépjármű forgalom, de legalábbis egy túlterhelt 25-ös utat láthatott mindenki(amiatt is persze, hogy a Kertész utca, mint második fő közlekedési folyosó gyakorlatilag folyamatosan le volt zárva) és nem nagyon látszik, hogy miként lehetne finanszírozni a költségvetés egyensúlyának fenntartásával a rezsiválság kiadásait.

Nem nagyon látszik emiatt a környezetvédelmi hatás sem: a rengeteg autó, rengeteg károsanyag kibocsátással jár. Jelenleg nem tudni még, hogy 2022-ben mennyit futott az a kb. 40 db Egerben szolgálatot teljesítő helyközi busz, de 2020-ban 30572 km-t, 2021-ben már csak 27293 km-t jártak az egri utakon ezek a buszok. Az új, elektromos buszok sem érkeztek még meg, igaz, már próbajáratokon látták többen is Egerben az új busz egyik példányát.

Kérdés tehát, hogy ki tudja-e gazdálkodni a város a buszközlekedés kiadásait, csökkent-e az autós-forgalom Egerben és érezték-e az egriek a pénztárcájukon a könnyítést?

 

indexkép: agriavolan.hu

 

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló