2024. június 26., János Pál

Vélemény

#korrupció #településrendezési szerződés #mutyizás

A településrendezési szerződés a mutyizás melegágya? – IV. rész

Punyi Imre 2024.05.30. 15:32

Van aki túl jól jár.

A Vélemények rovatban a szerkesztőség véleményétől eltérő írásokat is közreadunk, azonban azok tartalmáért felelősséget nem vállalunk. Természetesen szívesen várjuk a válaszreakciókat, amelyeket közre is adunk.

„Településrendezési szerződés megkötése nem indokolt.”

 

Ez a mondat gyakran fordult elő a 2024.02.22-i közgyűlés 10. napirendi előterjesztésében, konkrétan 19 darab egyedi kérelemből  8 esetben. Ez a napirend önmagában botrányosra sikeredett; polgármester Eger Alapokmányát meghekkelve, közgyűléssel hozatott döntést az Urbanisztikai, Klíma- és Környezetvédelmi Bizottság jogkörét elvonva. A napirend mindössze 45 másodpercig tartott szavazással együtt.

 

Az első részben arról volt szó, hogyan kellene történnie a helyi építési szabályok módosításának a településrendezési szerződés (továbbiakban TSZ) megkötését követően. Egy balul sikerült ügyön keresztül bemutattuk, hogy bizony komoly közösségi célú fejlesztések is elérhetőek lennének az ingatlanfejlesztés során. Sajnos nem ez az általános eljárás, mint inkább az „ingyen” adott kedvezmények rendszere, amiből vajmi keveset hasznosít a közösség.

 

A második részben Eger egyik nagyvállalkozójának létesítendő tésztagyárának esete került bemutatásra, kis kitérővel a hazánkat is eluraló vendégmunkások alkalmazásának gyakorlatára.

 

A harmadik részben pedig egy önkormányzati képviselő (polgármesterjelölt) családi ingatlanbizniszének menedzseléséről hullott le a lepel.

 

A mostani eset főszereplője egy országos hírű NER-lovag, Plachy László, az ő villaépítési szándékának esetét mutatjuk be az egri önkormányzatisággal.

 

A napirendi anyagban az erre vonatkozó része talán a legrövidebb, ezért idézem is:

B2.32. Véleményező:

A 0811/27 hrsz-ú út közterületi jelölésének megszüntetését kéri, az értékesíthetőség érdekében.

Válasz: Döntés függvényében a kért módosítás átvezethető.

A kérelem Településtervbe való befogadását a VUKKB nem támogatta. Indoklás: Étv. 30/A. §-a és 24/2022 (IX.30) önkormányzati rendelet hatálya alá tartozik.

Közgyűlési határozati javaslat:

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése egyetért Eger MJV Településtervének véleményezése során beérkezett, Eger, 0811/27 hrsz-ú út közterületi besorolásának megszüntetésével kapcsolatos B2.32. jelű partnerségi véleményre adott tervezői válasszal, a szakmai indoklással. A Közgyűlés a szakmai indoklás alapján támogatja a kérelem Településtervbe való befogadását. Településrendezési szerződés megkötése nem indokolt.

Ha valaki a szakmai indoklást keresné a fentebbi sorokban ne tegye, mert nincs. De másutt se. Amit feltétlen tudni lehet az ügy kapcsán, az a Helyi Építészeti-Műszaki Tervtanácsban zajlik, melyben az építtető több fordulóban próbálta megkedveltetni az általa megálmodott villaépületet a Fertő-dülőben.

 

Az elképzelése szakmai, településképi szempontból is hibásnak tűnik. Eger völgytelepülés, egyik jellegzetességét a szőlőültetvényes keleti és nyugati lankák adják. Településtervezői konszenzus volt abban mindig is, hogy ezt a jellegzetességét megőrzi a város, és nem hagyja beépülni a lankákat. Sajnos a keleti dombokon már nagy hodályok feltűntek, de az almári egyenesben észak felé menve bal kéz felől szintén feltűnik egy hatalmas „gazdasági” épület.

 

 

 

 

Visszakanyarodva esetünkre, most a nyugati dombokon épülne egy villaépület, ami esetében legalább az az őszinteség megvan, hogy nem akarják gazdasági épületnek „eladni”. Az alábbi, várból készült panorámakép mutatja, melyik is a szóban forgó Fertő-dűlő. Onnét tényleg jól látszana a város, le lehet nézni ránk.

 

 

Sajnos a tervtanács jellegéből kifolyólag a látványtervek publikálására nem lettem felhatalmazva, pedig érdemes lenne mindenkinek tudnia róla, mert a tervezett látvány vaskos közügy, ezért egy mintaépület képét mellékelem illusztrációnak, mellyel maga építtető szándékozta bemutatni miben is gondolkodik.

https://toscana.pl/images/photos/wejscie/image00001.jpeg (forrás:https://toscana.pl/)

Természetesen bárkinek joga van az építési szabályok és egyéb jogszabályok betartásával építkezni, azonban Önkormányzatnak is joga lenne TSZ-t kötve feltételekkel hozzájárulni a tervezett beruházáshoz.

 

„Településrendezési szerződés megkötése nem indokolt.”

Lássuk tehát a településterv pénzügyi mérlegét:

Tervezési díj, mely közpénzből fizetendő: ~50 millió forint +ÁFA

Tervezési díj, melyet kérelmezők fizetnek: 0, azaz nulla forint.

Településfejlesztés, melyet kérelmezők fizetnek: 0, azaz nulla forint.

A napirend kapcsán indítványozott törvényességi felülvizsgálati eljárásról és annak eredményéről a befejező részben írok. Folyt.köv.

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló