SPAR-vezér: Sajnos ténykérdés, hogy elszáll egyes termékek ára
Heiszler Gabriella szerint van esélyük kormányzati elképzelésekről beszélni a kabinettel, ám érdemi kommunikációra már kevesebb az esély.
Van esélyük kormányzati elképzelésekről beszélni a kabinettel, ám érdemi kommunikációra már kevesebb az esély – mondta Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak adott interjújában.
Arra kérdésre, hogy az extraprofitadóval kapcsolatban volt-e egyeztetés, nemmel felelt, majd arról is beszélt, hogy november 30-ig 10,5 milliárd forintot kell befizetnie a SPAR-nak, ez a tavalyi adójuk 80 százaléka.
Nekünk is az az egyik legnagyobb nehézség a jelen helyzetben, hogy már nem tudjuk, hogy a rengeteg hatás vagy intézkedés közül igazán melyik mire hat
– fogalmazott. Ezt követően leszögezte, hogy a költségek visszafogása nem eredményezheti azt az üzletekben, hogy „kevesebb tisztítószert fognak használni, és koszosabb lesz a bolt”. „De nem mondom, hogy a fogyasztó semmit nem fog érzékelni, mert például a szórólap példányszámát erőteljesen csökkentettük, mégpedig 20 százalékkal”, tette hozzá.
Azzal kapcsolatban, hogy a kormány október 1-jéig meghosszabbította az élelmiszer-árstopot, a SPAR vezetője megjegyezte, hogy
a probléma fókuszában a frissáru, a csirke áll, ugyanis mindeközben küzdünk egy komoly madárinfluenza-járvánnyal, ami még inkább felviszi az árakat. Jelen pillanatban mi drágábban vesszük a baromfit, mint ahogy adjuk. Ami elvileg tilos, hiszen a dömpingár alkalmazása kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás törvényi előírásait. Most az árstop miatt persze megengedett.
Egyúttal jelezte: „a baromfi a jéghegy csúcsa, mert amúgy most mindennél, aminek hatósági ára van, ez történik, de a baromfinál a legnagyobb a különbség. De az összes többi érintett termék is mínuszos”.
Ami nekünk fáj, hogy sok országban, ahol szintén vannak hatósági árak, ez a teher valamilyen szinten meg van osztva a különböző szereplők között. Nemcsak a kereskedő viseli, hanem ez az ár valamilyen szinten rögzítve van a nagykereskedelemben, a feldolgozásban, a gazdáknál. Terítik a veszteséget a szereplők között. Magyarországon ez nem így történik, a kiskereskedelem viseli a teljes veszteséget
– közölte Heiszler Gabriella. A SPAR-nak elmondása szerint a február 1-jén indult árstoptól május 1-jéig bezárólag 1,1 milliárd volt a vesztesége. Az élelmiszerellátás biztonsága kapcsán hangsúlyozta, hogy nem kell tehát attól tartani, hogy bármiből komoly hiány lesz.
Lehet olyan, hogy helyettesítve lesz a te kedvenc márkás olajod egy másik márkás olajjal. Vagy az a termék, amiben benne van, mint pl. a majonéz, másféle olajból lesz. Vagy olyan drága lesz a majonéz, hogy leszoksz róla. Az, hogy elszáll egy termék ára, sajnos ténykérdés
– hívta fel a figyelmet a SPAR vezetője, aki szerint árazás szempontjából az olajjal lehetnek gondok, ez pedig akkor érződhet először, amikor elengedik az árstopot.
Címlapfotó: MTI/Mohai Balázs