2022. július 1., Tihamér Annamária

Mindenki ügye

#élelmiszer #infláció #étel

A magyarok többsége leginkább az élelmiszereken spórol

Nagy Donát 2022.06.23. 09:32

A kormány szerint a felfelé száguldó árak a háború miatt vannak, csakhogy ez nem igaz: már jóval korábban megindult az esztelen drágulás.

 

A felpörgő infláció miatt a magyarok 80 százaléka leginkább az élelmiszereken spórolt, adta hírül a Népszava. A lap szerint az elmúlt hetekben a kormány intenzív kampányba kezdett a közösségi médiában, illetve a politikai kommunikációban, amikor is azt sulykolják, hogy a jelenlegi „háborús” infláció megszűnéséhez a béke kell.

Ám az infláció a magyar gazdaságban az ukrajnai orosz inváziónál jóval korábban megjelent, és viszonylag magas szintre emelkedett: a KSH mérése szerint 2021 utolsó hónapjaiban már a hét százalékot is meghaladta az éves drágulás üteme, és ez szinte kizárólag a magyar kormány, valamint a jegybank inflációs és jövedelempolitikájának a következménye.

Azt írják a Cetelem Bank friss fogyasztói felmérésére hivatkozva, hogy már tavaly novemberben a magyarok 95 százaléka érzékelte az infláció gyorsuló emelkedését, vagyis bőven az ukrajnai háború kitörése előtt.

salad-569156_1280
Fotók: Pixabay

 

A bank májusi adatai szerint a magyar válaszadók az ukrajnai háborút és az emelkedő árakat nem, vagy csak kisebb részt kapcsolják össze.

Azaz nem általános az a vélekedés, hogy az infláció nagyobb részét az ukrajnai háború okozza, még ha annak tényleg komoly hatása van az élelmiszer és az olajárak emelkedésén keresztül az inflációra.

Az elmúlt hónapokban a magyar háztartások ötöde lemondott valamilyen nagyobb vásárlásról, itt jellemzően olyan nagy értékű beruházásokról van szó, mint új autó, ingatlan vétele vagy lakásfelújítás

– mondta Szabó Péter a Cetelem Benk vezérigazgatója a felmérést bemutató sajtótájékoztatón.

 

A szakmeber szerint a magyar válaszadók 9-9 százaléka növelte megtakarításait, vagy épp tartós élelmiszerek felhalmozásába kezdett, szintén a háború hatására. Ugyanakkor négyötödük kényszerült az emelkedő árak miatt a fogyasztásának a csökkentésére.

 

Az erdmények szerint elsősorban az élelmiszer és higiéniai termékek vásárlását mérsékelték a magyar vevők.

 

Érdekesség, hogy a felmérésben résztvevő magyar Cetelem-ügyfelek 10 százaléka azt válaszolta, hogy egyáltalán nem, vagy alig befolyásolja életüket az árak emelkedése.

Csatlakozzon Eger legnagyobb online közösségéhez, legyen tagja tematikus Facebook-csoportjainknak is! Találkozzunk az Egri ügyek csoportban is, már csak egy kattintás!
Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló