Jogsi 2025-ben: 1 millió forint felett is lehet a vége – ki tudja még megfizetni?

Drámai áremelkedés a jogosítvány megszerzésében: már közel egymillió forintba kerülhet
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb adatai szerint az elmúlt négy évben 60%-kal drágult a jogosítvány megszerzésének átlagos költsége. A szakértők szerint ez nem meglepő, hiszen az üzemanyagárak, a járművek karbantartási költségei és az autózás egyéb kiadásai is jelentősen emelkedtek. Emellett a vezetésoktatók is egyre nehezebb helyzetben vannak. Ma már 800–900 ezer forintot is elkölthet egy tanuló, mire kézhez kapja a jogosítványát, írta meg a penzcentrum.hu.
Az áremelkedés mögött azonban nemcsak az infláció áll. Pető Attila közlekedési szakértő hangsúlyozza, hogy a régebbi és az új generációk közötti különbség a vezetéstanulás iránti hozzáállásban is nagyobb lett – és ez nem pozitív változás.
Miért vált ilyen drágává a jogosítvány?
Évente több ezer magyar dönt úgy, hogy megszerezi a jogosítványt – akár munka, akár közlekedési kényelem miatt. Azonban ez az életesemény egyre kevesebbek számára elérhető. A KSH szerint egy B-kategóriás jogosítvány ára már meghaladja az átlagkereset felét, de a valóságban ennél jóval többet kell kiadni annak, aki biztosan szeretne sikeres lenni.
De mi is okozza ezt a drasztikus árnövekedést? Csak a gazdasági tényezők felelősek, vagy maguk a jogsiszerzők is hozzájárulnak a problémához? A válasz több rétegű.
Rekordmagas árak: már 360 ezer forint egy tanfolyam
A KSH 2025. februári adatai szerint egy B-kategóriás jogosítvány tanfolyamának átlagára 360 ezer forint volt. Ez önmagában is jelentős ugrás, hiszen egy évvel korábban, 2024 februárjában még 347 ezer, míg 2021-ben csupán 222 ezer forint volt az átlagár. Négy év alatt tehát 60%-os áremelkedésről beszélhetünk – és ez csak a tanfolyam díja, a valós költségek ennél jóval magasabbak.**
Az oktatás költségei is az egekbe szöktek
Pető Attila, a Kreszprofesszor néven ismert szakértő elmondta, hogy a vezetésoktatás drágulása nem véletlen.
-
„Most már 10 ezer forint egy vezetési óra, és legalább 30 óra szükséges a vizsgához. Egy tanuló tehát csak az órákért minimum 300 ezer forintot fizet.”
-
„De ez nem csak a tanár béréből áll – az autó üzemeltetése is hatalmas kiadás. Az üzemanyag, a biztosítás, a javítások, a kopó alkatrészek cseréje mind hozzájárul a költségekhez.”
-
„Egy kuplungcsere ma már 400–500 ezer forint, és egy tanulóautóban ez sokkal gyakrabban megtörténik.”
A szakértő szerint sokan elfelejtik, hogy a jogosítvány megszerzése után is hatalmas kiadások várnak az autótulajdonosokra.
-
„Egy középkategóriás autó tükre ma már 200 ezer forint – és egy rossz parkolás elég ahhoz, hogy eltörjön.”
-
„Aki kevesebb órát vesz ki, az később sokkal drágább hibákat követhet el.”
A tanulók hozzáállása is változott
Pető Attila szerint azonban nem csak a költségek a problémák forrása.
-
„Ma már 30 órával senki sem tud megtanulni vezetni. Az országos átlag 49 óra, ami 490 ezer forintot jelent csak a vezetésórákért.”
-
„Sok fiatalnak nincs türelme vagy elszántsága a tanuláshoz. Könnyebbnek hiszik, mint a valóság, és ezért többször kell megpróbálkozniuk a vizsgával.”
Jogsiszerzés 2025-ben: egyre nehezebb és drágább
Összességében a jogosítvány megszerzése ma már komoly anyagi befektetés. Az árak emelkedése mellett a tanulók hozzáállása is nehezíti a folyamatot. Aki biztos eredményt szeretne, annak legalább 800–900 ezer forintra kell számítania – és ez csak a kezdet. Az autózás utáni költségek pedig tovább növelik a terheket.
Kérdés, hogy egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a jogsiszerzést – és vajon ez hogyan befolyásolja majd a jövő közlekedési szokásait.
Indexkép: Getty Images
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, kövessen bennünket az EGRI ÜGYEK Google Hírek oldalán!