Megérkezett az idei első hó
A Központi Statisztikai Hivatal által csütörtökön közölt adatok szerint 2020 első hónapjában 4,7 százalékra nőtt az év/év infláció a magyar gazdaságban, vagyis
a fogyasztói árak átlagosan 4,7 százalékkal voltak magasabbak januárban az egy évvel korábbinál.
Az elmúlt egy évben a szeszes italok, a dohányáruk, az üzemanyagok, valamint az élelmiszerek ára nőtt jelentős mértékben.
Az utóbbi egy évben a tavaly januári árakhoz viszonyítva a dohányáruk ára átlagosan 11,3 százalékkal emelkedett, az élelmiszerek ára 6,9 százalékkal nőtt a decemberi 5,9 százalékos drágulás után. Ezen belül a sertéshúsé 27,6 százalékkal emelkedett, ez 2004. augusztus óta nem volt ennyire magas. Az idényáras élelmiszerek - burgonya, friss zöldség, gyümölcs - ára átlagosan 10,8 százalékkal, ezen belül a gyümölcsök 21,9 százalékkal emelkedett.
A járműüzemanyagok 13,5 százalékkal kerültek többe, a decemberi 7,7 százalékos emelkedést követően. A szolgáltatásokért 3,6 százalékkal kellett többet fizetni, ezen belül a lakbér 10,3 százalékkal nőtt. A postai szolgáltatások tarifái 12,1 százalékkal emelkedtek, a szerenycsejáték 7,3 százalékkal, a belföldi üdülés 7,9 százalékkal, a telefon és internet szolgáltatás viszont csak 1,8 százalékkal kerül többe, mint a múlt év elején.
Az utóbbi egy hónapban is kilőttek az árak
Az utóbbi egy hónapban is érzékelhető drágulást mért a KSH, 2019 decemberéhez viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek. Az élelmiszerek ára átlagosan 2,0 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 7,9, a sertéshúsé és a száraztésztáé 2,5, az alkoholmentes üdítőitaloké 2,3, a párizsi, kolbászé pedig 1,5 százalékkal lett magasabb.
A szeszes italok, dohányáruk 1,2 százalékkal kerültek többe, ezen belül a dohányáruk – jövedéki adójuk emelése következtében – 1,2 százalékkal drágultak. A szolgáltatásokért 0,5, ezen belül a postai szolgáltatásokért 8,7, a szerencsejátékokért 7,0 százalékkal kellett többet fizetni. A járműüzemanyagok ára 2,8 százalékkal emelkedett. A szezon végi kiárusítások következtében a ruházkodási cikkek 2,2 százalékal kevesebbe kerültek.