Megérkezett az idei első hó
A júniusi egri közgyűlésen meglepő indítvánnyal találkozhattak a képviselők. Ehhez hasonlót Egerben még nem nyújttottak be, de az országban is ritka eset: arra kért felhatalmazást a képviselőktől, hogy Mirkóczki Ádám polgármester folyamatos törvénysértésre való tekintettel vigyék bíróság elé az ügyet, a polgármesteri tisztséget a bíróság szüntesse meg, addig pedig függesszék fel a polgármestert tevékenysége gyakorlása alól.
Pápai Ákos képviselő által benyújtott indítvány a polgármester veszélyhelyzetben tanúsított magatartását kifogásolta, amit nyolc példával támasztott alá. A képviselők és a városvezetők is lefagytak a helyzetben. Mindenkin látszott az idegesség és a kín, hogy felelősséget kell vállalni a döntésért. Mára már égtek a vonalak a képviselők és a pártközpontok, jogászok és ügyvédi irodák között, hogy a forró krumplit hova lehetne továbbhajítani.
Portálunk felfigyelt egy – az indítvány tárgyalásakor – folyton visszatérő motívumra:
a polgármester és Minczér Gábor alpolgármester is azt hangoztatta, hogy azért komolytalan az egész beadvány, mert a kormányhivatal minden határozatot megvizsgált és mivel nem kifogásolt érdemben semmit, így aztán minden rendben van.
Ezzel az érveléssel két komoly baj is van. Az egyik, hogy van olyan eset a nyolcból, amit a kormányhivatal nem is láthatott, hiszen nem készült polgármesteri döntés. Ilyen például az ingyenes parkolás esete, ahol csak egy levél tanúsítja a polgármester döntését. A másik probléma, hogy több esetben is jelzett a kormányhivatal, legalábbis amiről a nagyobb nyilvánosság tudhatott, mint például Mirkóczki Zita alpolgármesteri "lemondása" utáni hivatali jelzés.
Hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, és kiderítsük, milyen szinten foglalkozott a döntésekkel a kormányhivatal, kérdésekkel fordultunk annak vezetőjéhez, Pajtók Gáborhoz. Íme levelünk:
2021. június 30-án az egri Közgyűlésen dr. Pápai Ákos önkormányzati képviselő egy olyan módosító indítványt tett, aminek lényege a polgármester felelősségének megállapításának kimondása valamint tisztségének bíróság általi megszüntetése volt.
A beterjesztett módosítás a polgármester különleges jogrend alatt hozott döntései felülvizsgálata mellett tért ki a felfüggesztésre és a tisztség megszüntetésére. Az indítvány vitája során mind Mirkóczki Ádám polgármester mind Minczér Gábor alpolgármester azt nyilatkozta, hogy a felsorolt és megjelölt nyolc törvénysértés azért nem releváns, mert a Kormányhivatal a polgármesteri döntéseket megvizsgálta és azokban törvényességi kifogást nem talált, nem jelzett.
A fentiek tekintetében kérem tájékoztatását, hogy a 2020. márciusától bevezetett 2021. június 14-ig tartó veszélyhelyzet alatt (esetleg utána) a Kormányhivatal vizsgálta-e a polgármester döntéseit (akár rendeleteket, akár határozatokat)? Ha igen, akkor mennyi visszaélést talált és melyek ezek a visszaélések? Ha nem találtak, akkor annak milyen magyarázata lehetséges?
A kormányhivatal példás gyorsasággal válaszolt kérdéseinkre:
A veszélyhelyzet ideje alatt az Eger Megyei Jogú Város polgármestere által hozott döntéseket a Heves Megyei Kormányhivatal törvényességi felügyeleti hatáskörében eljárva vizsgálta. Az „Eger város nevének, címerének és zászlajának használatáról” szóló önkormányzati rendeletre vonatkozóan a kormányhivatal törvényességi felhívást tett, a kifogásolt rendelkezést később a közgyűlés hatályon kívül helyezte. A polgármester figyelmét ezen kívül három alkalommal hívta fel tájékoztatással a kormányhivatal (alpolgármesteri kinevezés téves indoklása, jegyzői pályázat pontatlan megfogalmazása, színházigazgatói álláshely betöltésére vonatkozó törvénysértő döntés), mindhárom alkalommal a döntések korrigálásra, vagy visszavonásra kerültek. Más üggyel kapcsolatban a kormányhivatal intézkedést nem tett.
A válasz eléggé dodonaira sikerült, úgy látszik, a krumpli a kormányhivatal asztalán is igen forró. Ugyanis a választ lehet úgy értelmezni, hogy a hivatal nem végezte feladatát kellő alapossággal és átcsúszhattak ilyen döntések (ami feltételezi, hogy sokkal több, hasonlóan jogszabálysértő döntés is lehet még a talonban).
Az is elképzelhető, hogy mivel egyes döntések még nem is jutottak el, nem juthattak el hozzájuk, így azokról érdemi információja nincs a hivatalnak. E tekintetben a hivatal nem is tudott vizsgálódni.
A harmadik feltételezés az, hogy a kormányhivatal minden döntést átnézett és a legnagyobb lelkiismereti nyugalommal tudta azt mondani, hogy nem talált jogszabálysértéseket az említetteken kívül, vagyis minden rendben. Ennek következtében lehet mondani azt, hogy a kormányhivatal, így Pajtók Gábor Mirkóczki Ádám segítségére sietett. Ez a feltételezés abban az esetben válik igazán érdekessé, amikor a közgyűlés esetleg átengedi az újonnan beterjesztett indítványt a polgármesteri tisztség felfüggesztése ügyében és a bíróság felfüggeszti az ítéletig a polgármestert a tevékenysége végzése alól. Akkor nagyon csúnyán fog kinézni a kormánymegbízotti életrajzban a Fidesz Eger városi elnökségi tagsága, alelnöki pozíciója.
Információink szerint jövő héten várható rendkívüli közgyűlés Egerben, ugyanis más kérdésekben kell halaszthatatlanul döntenie a képviselőknek, de komoly esély van arra, hogy a polgármestert érintő indítvány előterjesztése megtörténjen.
(Az indexképen Mirkóczi Ádám és Pajtók Gábor az M25-ös átadásán. Fotó: Komka Péter / MTI)