Megérkezett az idei első hó
Hosszú évek óta Eger egyik szégyenfoltja a központi vasútállomás mellett található egykori borkombinát, majd az Egervin félig lebontott, romos épületegyüttese. A hevesi megyeszékhelyre vonattal érkezők szinte ezt látják meg először Egerből, amely nem túl jó városmarketing úgy, hogy a pályaudvar a belváros szélén található. Ráadásul a romokhoz egyre több illegálisan lerakott szemét is társult, illetve hajléktalanok is előszeretettel húzódtak meg ott.
Az utóbbi években többször is lehetett arról hallani, hogy a terület olyan cégek tulajdonába került, amelyek áruházat szeretnének oda építeni, de valahogy semelyikből sem lett semmi. Egy egri cég is nagy terveket szövögetett, de eladták a területet, miután a bontás ideje alatt sorra érkeztek a környéken élők panaszai a porról és a zajról, de más zűrök is voltak, az önkormányzattól kaptak egy büntetést is.
A tervtanácsnak nem tetszett?
A területet aztán megvásárolta egy ceglédi vállalkozás, amely tulajdonosa szeretett volna beruházni a vasútállomás mellett, kereskedelmi célokra hasznosította volna a helyet, de az egri önkormányzat ezt valamiért nem akarta, legalábbis a város helyi építészeti tervtanácsa többször is visszadobta a terveket. A cégtulajdonos még tavaly ezt nyilatkozta a Heol.hu-nak az elhúzódó elbírálás kapcsán:
Januárban voltunk egy egyeztetésen, úgy éreztem akkor, hogy már majdnem elfogadta a tervtanács a tervet. Jelen helyzetben azt tudom mondani, szorítok az egri projekt sikeréért. A csomópont megépülése még akár jó hatással is lehetne a saját beruházásomra, ami azonban ha mégsem valósítható meg, akkor fizessenek ki engem tisztességgel. Nem vagyok ellendrukkere az intermodális csomópontnak, de azt kérem, hogy mondjanak valamit, mire számíthatok.
Nyujtó János a megyei lapnak még azt is elmondta, hogy akkorra nagyjából 250 millió forintot költött a telekre, és már rég készen kellene lennie, mert már lekötött bérleti szerződései is vannak. Nos, ezeket a bérleti szerződéseket kidobhatta a kukába, mert jött Mészáros Lőrinc és az ő egyik gigacége, amely megvásárolta a területet, és minden bizonnyal nem ütközik majd nagyobb akadályokba a városi tervtanácsnál sem.
Micsoda időzítés!
Ez a romos és a laikus számára látszólag kevésbé értékes terület a város egyik legfontosabb és legforgalmasabb helye lehet a jövőben. A tervek szerint itt lehet az az intermodális csomópont, amely már évek óta téma Egerben, de valahogy sosem lépett előre az ügy. Azonban Nyitrai Zsolt, Eger országgyűlési képviselője és Habis László polgármester az előző héten bejelentette, hogy több mint háromszázmillió forintból elkezdődhet a helyi intermodális, azaz a tömegközlekedést közös rendszerbe szervező csomópont előkészítése. A város 327 millió forintot fordíthat az összességében több milliárd forint értékű közlekedési infrastruktúra-fejlesztés tervezésére. Maga a beruházás egységes rendszerbe szervezi, összehangolja, ésszerűsíti és korszerűsíti a helyi és távolsági vasúti- és autóbusz-közlekedést Egerben.
Az intermodális csomópont megépítését Orbán Viktor, majd még miniszterként Kósa Lajos megígérte. Ha ez összejön, akkor a most romos terület mellett naponta rengeteg ember megfordul majd, hiszen ide futnak majd be a városba érkező távolsági buszok is, a vonatok pedig továbbra is ide érkeznek majd.
Mészárossal jöhet az Aldi
Mészáros Lőrinc egyik érdekeltsége, az Appennin Vagyonkezelő Holding Nyrt. egyik nemrég, látszólag az egri beruházásra alapított leánycége, az Appennin Project-EGRV Kft. – információnk szerint – megegyezett az előző tulajdonossal, és megvásárolta a vasútállomás melletti ingatlanegyüttest. Az Orbán Viktorral baráti kapcsolatot ápoló milliárdos beletenyerelt a tutiba: a korábbi tulajdonos a tervtanács huzavonája után túladott a területen nem sokkal azt megelőzően, hogy nyilvánossá vált volna, hogy az intermodális csomópont ügyében kedvező fejlemények születtek. Micsoda véletlenek történnek Egerben is!
Hogy mi készül itt, arról Habis László polgármester beszélt nemrég – természetesen Mészáros Lőrinc említése nélkül – az egri FM7 Rádiónak. A városvezető elmondása szerint egy háromszintes épületet húzna fel az új beruházó: itt lenne egy ezer négyzetméteresnél is nagyobb üzlet, felette több kisebb üzlet, alul pedig egy zárt parkoló. Habis azt is elmondta, hogy a kész tervek a városi építészeti tervtanács előtt vannak. Azt már mi tesszük hozzá, hogy a hazai nagypolitikai viszonyokat ismerve, nincs az a fideszes vezetésű városi tervtanács, amely el merné gáncsolni Mészáros Lőrinc bizniszét. (De ki tudja, lehet Egerben bontják le először a NER bástyáit.)
A fentebb említett legnagyobb üzlet minden bizonnyal az Aldi üzletlánc új egri kereskedelmi egysége lesz. Még augusztusban derült ki, hogy Mészáros Lőrinc cége, az Appeninn Miskolcon, Egerben és Biaatorbágyon is kialakít egy-egy ingatlant az Aldinak. A cég közleményében ez is szerepel: „Az Egerben és Biatorbágyon található ingatlanokon a társaság saját kivitelezésben épít áruházat hosszú távú bérbeadási céllal. Az elkövetkező öt évben megvalósuló tranzakciók értéke egyenként 3-5 millió euró között mozog és az előzetes kalkulációk alapján kiemelkedően magas, fizetett bérleti díj szerinti hozamot jelentenek majd”.
Szóval: az mindenképp jó hír, hogy az ocsmány foghíjtelek ügye rendeződhet. A történet többi része pedig sokat elárul arról, miként vitézkedhet a NER egyik legnagyobb kegyeltje már Egerben is úgy, hogy nem ez az első érdekeltsége a városban. Nemrég nyert egy több mint 5 milliárd forintos csatornaberuházást Egerben, ahol van egy szállodája is. A közelben, Egerszalókon is van hotele Mészáros Lőrinc egyik érdekeltségének, mint ahogy a Mátrában is. Övé a Mátrai Erőmű többségi tulajdonrésze is, és a felcsúti milliárdos cége vásárolta fel a Heves Megyei Hírlapot is.