2024. április 20., Tivadar

Eger ügye

Egészen Füzesabony és Felsőtárkány között közlekedhetne az új egri HÉV?

2019.11.30. 00:00

Merész elképzelések.

 

A közelmúltban jelentettük meg egyik olvasónk, Rát Oszkár portálunknak küldött levelét, amelyben felveti, hogy „az Eger-Eger-Felnémet vasútállomások (87-es vonalon) közti pályarészen az utazóközönség, leginkább az itt élők igényeihez igazodva történhetne a vasúti személyszállítás”.

 

Fotó: Szinok Gábor 

 

A szerző felvázolta, miért is tartja mindezt kivitelezhetőnek, egyebek közt hangsúlyozta: a város adottságai (domborzat, szűk utcák, É-D-i preferált közlekedési útvonalak, megnövekedett közúti forgalom) az utóbbi években egyre növekvő igényt mutatnak alternatív megoldások keresésére. A városban új (közúti) vasútvonal (villamos) kiépítésére reális lehetőség nincs. A meglévő vonalszakasz jobb kihasználása, új megállóhelyek létesítése mellett szól tehát:

 

– viszonylag kis befektetéssel, olcsón megvalósítható, akár több lépcsőben, kísérleti jelleggel elkezdve is,

 

– a már meglévő infrastruktúra jobb, gazdaságosabb üzemeltetését eredményezheti az utaslétszám emelkedésével,

 

– javíthatná a város közlekedési helyzetét, a közúton közlekedők számának csökkentésével,

 

– alternatívát biztosítana a vasútállomáson átszállóknak, a városba/ból való eljutásra,

 

– új összeköttetést jelentene a városrészek között.

 

Rát Oszkár készített egy térképet is, amelyen megjelölte a lehetséges megállók helyét is:

 

Eger -Eger-Felnémet állomások között javasolt új megállóhelyek, a vasútvonal helyi közlekedésre való használhatósága érdekében. - Google My Maps

Eger -Eger-Felnémet állomások között javasolt új megállóhelyek, a vasútvonal helyi közlekedésre való használhatósága érdekében.

 

A témafelvetés után több levelet is kaptunk, amelyek kiegészítették Rát Oszkár elképzeléseit, ezek közül most kettőt közlünk.

 

Menjen az egész Füzesabonyig?

 

Egyik olvasónk, Dénes szerint a leírt formában a következők miatt nem lenne elég forgalma a helyi vasútnak, mert:


– a vasúti pálya túlságosan a keleti részen van, ezért nem lenne elég forgalma. Ha eleve ritkább járatokkal lenne tervezve a dolog, akkor meg azért lenne még alacsonyabb a kihasználtság,


– csak városon belüli az elgondolás.

A következő, kicsit merészebb tervvel már talán lenne értelme ennek. Egy Füzesabony–Felnémet járat már sokkal jobban kihasználná az adottságokat a következő megállókkal:


Füzesabony→Maklár→Andornaktálya→Eger-Ipari Park (itt lenne a kereszt)→Eger-Malom→ Eger-Merengő/Rozália utca→Eger-Mekcsey/Bástya utca→Új megálló4→TESCO→Felnémet.


A városon belüli állomásoknál figyelembe kellene venni azt is, hogy az állomások között ki tudja magát futni a vonat, tehát ne legyen túl sok állomás és két állomás között ne legyen túl kis távolság. Mert ha már vasút, akkor jó lenne kihasználni azt az adottságot, hogy tud gyorsabb lenni, mint a sűrűn megálló busz.

 

Ami érdekes lenne, hogy mégis csak jó lenne, ha a mostani MÁV állomásról is indulna vonat a leírt elképzelés szerint, de ez esetben valahol az ipari park és az állomás közötti deltánál kellene ügyesen kitalálni a gyors átszállási lehetőséget. Mert csak akkor lenne értelme egy ilyen projektnek, ha nagyon látványosan gyorsabban lehetne eljutni az adott helyre.

 

Mivel az Füzesabony–Felnémet esetben vonatok találkozása csak a rendezőn valósítható meg, ezért a menetrendet úgy célszerű kialakítani, hogy vonatok nagyjából egyszerre fussanak be erre az állomásra. Tehát mindenféle trükköt is be kell vetni annak érdekében, hogy a menetidő látványosan rövidebb legyen a buszhoz képest.

 

Akkor már miért ne Felsőtárkányig?

 

Várállomás 

 

Másik olvasónk, Péter szerint Felnémeten, a Fűrészüzem helyén van egy nagy üres terület, közvetlen az első cikkben felvetett, abban említett „HÉV”-megálló mellett (Felnémet vasútállomás). Ő arra a területre tenné az Eger északi irányából és abba az irányba induló buszok állomását. Ezeket kivonná a jelenlegi buszpályaudvarról. Ezekkel a buszokkal csökkenteni lehetne Eger belvárosának forgalmát. Oda, arra a területre (volt Fűrészüzem) a Tesco mellet lévő végállomásról néhány helyi járatú busznak a végállomását helyezné át pluszban a „HÉV” mellé. Vagy a Tesco mellett lévő buszvégállomás közvetlen közelében egy „HÉV”-megállót létesíteni, ahonnan esetleg egy fedett járdával lehetne összekötni a két állomást (HÉV-busz), ami mozgáskorlátozottak számára is használható lenne.


A várállomásnál a „HÉV”-megállóból a belvárost könnyebben elérhetővé kellene tenni. Vagy a Bástya u. és a Mekcsey u. találkozásához kellene tenni a megállót, ahonnan a vár mellől akár mozgólépcsővel lehetne fel és le összekötni a megállót a belvárossal.


Esetleg a „HÉV”-et a későbbiek folyamán össze lehetne kötni akár Felsőtárkánnyal vagy Andornaktályával is. 


A fő vasútállomás mellé egy új buszpályaudvart lehetne építeni. Így a belvárosit akár teljesen meg lehetne szüntetni. Majd ezt helyi buszok állomásává lehetne alakítani. HÉV-vel akár a két buszpályaudvar összekötése megoldható lenne (a felnémeti, a vasútállomási).

 

Még mielőtt bárki nekiesne a billentyűzetnek, fontos hangsúlyoznunk, hogy jó szándékú egriek jó szándékú felvetéseiről van szó, ha lehet, ezt mindenki tartsa kellően tiszteletben. És ha hosszabban szeretne valaki reagálni a témához, küldje el írását nekünk, címünk: egriugyek@gmail.com.

 

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló