2024. május 4., Mónika Flórián

Eger ügye

Belvárosi közlekedés Egerben – Megszűnhet a káosz a Széchenyi utcában és a környékén?

Egri Ügyek 2019.11.30. 00:00

Még mindig kaotikus a helyzet a történelmi belvárosban az oda engedéllyel vagy anélkül behajtó autók miatt. Portálunk most annak járt utána, hogy az önkormányzat tervez-e lépéseket azért, hogy javuljon a helyzet. Kiderült, hogy több sorompó is kiszűrheti majd az illegális behajtókat, és megtudtuk: készül egy új parkolási koncepció is.

 

Erről szól a cikkünk:

 

– Egyre gázabb a helyzet Eger történelmi belvárosában a rengeteg behajtó autó miatt.

 

– Folyamatosan foglalkoztunk a témával, úgy tűnik, most várható némi változás is.

 

– Megtudtuk: az önkormányzat dolgozik egy új parkolási koncepción, még az is lehet, hogy több helyen sorompó kontrollálja majd a behajtást.

 

– Kiderült, hogy az önkormányzat több száz behajtási engedélyt adott ki.

 

– A Líceum előtti területen is várható változás a parkolási szabályozásban.

 

 

Nemrég az országos média is felkapta a témát

 

Még májusban vetettük fel ismét a témát, miszerint az egri belvárosban, azon belül is a Széchenyi utca és a Dobó tér környékén szinte alig lehet normálisan sétálni az arra folyamatosan elhaladó autók miatt. Nem beszélve arról, hogy itt turisztikai főszezon, megteltek vendégekkel a bárok és éttermek teraszai, ahol sokszor a benzingőzt lehet érezni a friss virágillat helyett.

 

Fotó: Serfőző Péter 

 

Számos olyan fotót is készítettünk, amelyen jól látható volt, hogy az elvileg a gyalogosoknak kialakított részeken átvették a hatalmat az autósok, akik egy része engedéllyel, egy másik része pedig önkényesen hajt be és parkol. Első cikkünket az Index.hu is átvette, majd nem sokkal utána a közterület-felügyelet és a rendőrség fokozott ellenőrzést indított az engedély nélküli behajtókkal szemben, de némi időszakos javuláson kívül nem sok minden változott. Pedig az egri önkormányzati képviselők – mind ellenzékiek, mind pedig kormánypártiak – is azt nyilatkozták portálunknak, hogy a helyzet tarthatatlan és változtatni kell a rendszeren.

 

A közelmúltban számos kérdést tettünk fel az önkormányzatnak, egyebek közt arra voltunk kíváncsiak, várható-e változás a közeljövőben; terveznek-e tenni valamit az áldatlan állapotok feloldása érdekében. Kiderült azt is, hogy nagyjából hány behajtási engedélyt adtak ki az utóbbi időszakban, és hogy pontosan melyek azok a szabályok, amelyek meghatározzák a behajtás körülményeit.

 

Több beléptető kapu is szűrheti majd az illetéktelen behajtókat

 

Az önkormányzattól megtudtuk, hogy az általunk is felvetett témán hónapok óta intenzíven dolgoznak a Városházán: a helyzet rendezése érekében már tettek is lépéseket. A közgyűlés 2015 áprilisában, a pénzmaradvány felhasználásáról szóló döntéssel teremtette meg a pénzügyi feltételeket arra, hogy idén újra üzembe helyezzék a Bajcsy-Zsilinszky utcai közlekedési beléptető rendszert.

 

A beléptetőt eddig azért nem helyezték üzembe, mert még tartottak a belvárosi rehabilitációs program munkálatai, valamint az Érseki Palota rekonstrukciója – utóbbinál augusztusra ígért befejezést a projektgazda. Ezt a beléptető rendszert a tervek szerint idén nyár végére-ősz elejére aktiválják újra. Keresik a szakmai lehetőségét és anyagi forrását annak is, hogy a jövőben további beléptető pontokat alakítsanak ki, így a Zalár utca és Hibay Károly utca irányából is csak az erre engedéllyel rendelkező járművek tudnának behajtani.

 

Módosulhat a parkolási rendszer, több lehet az ingyen parkolók száma

 

A közlekedés és a parkolás kérdéseiről már zajlanak az egyeztetések: a közgyűlés érintett bizottságai érdemben tárgyalták a parkolási rendelet módosítását és ajánlásokat tettek arra, hogy a megváltozott körülmények közepette miként alakuljon át a város parkolási rendszere. Ezeket a bizottsági véleményeket figyelembe véve tovább dolgoznak – tudtuk meg a Zentai László sajtóreferenstől, aki azt is megjegyezte, hogy „egy fenntartható mobilitási koncepciót készítettünk elő, ütemes munka kezdődött annak érdekében, hogy bővítsük a belvároson kívüli, ingyenes parkolók számát, emeljük ezeknek a várakozóhelyeknek a színvonalát, hogy valóban minél több autós számára vonzó alternatívát kínáljanak. A szigorúan vett belváros peremén ott van például a volt 3-as iskola, ahol ilyen várakozóhelyeket alakítunk ki, és az autósok figyelmét hamarosan táblákkal is felhívjuk majd a lehetőségre. Ugyanilyen tervünk van a Kisasszony temető melletti területre vonatkozóan, míg a város másik felében, az Ady utcában az ingyenes, buszos megállás biztosítása mellett díjmentesen igénybe vehető személyautó-parkolót is létrehozunk. Lesz ilyen lehetőség a Kertész és a Hadnagy út közelében és egy – ugyancsak a környéken található – bitumenes felületen is” – közölte az örömhíreket az egri önkormányzat sajtóreferense.

 

Így hajthatunk be engedéllyel

 

Az önkormányzat válaszaiból sikerült nagyjából összerakni, hogy kik és milyen feltételek mellett hajthatnak be a belváros azon részeire, ahol korlátozott a forgalom. Egy 1991-es önkormányzati rendelet alapján több, jól behatárolt esetben lehet behajtani a Széchenyi utca sétáló részére vagy a korlátozás alá eső egyéb belvárosi területekre.

 

 

1.  A korlátozott forgalmú belváros területére behajthatnak az alanyi jogon engedéllyel és érintő kártyával rendelkezők:

 

– Behajtási engedély és érintőkártya arra a járműre adható, amelynek tulajdonosa, vagy üzembentartója a korlátozott forgalmú belváros területén állandó lakhellyel, illetve tulajdoni lappal igazolt lakóingatlannal, és/vagy garázs tulajdonnal rendelkezik. Az így igazolt tulajdonokra behajtási engedély csak egy jogcímen (tulajdon, használat, hasznosítás, bérlet) adható.

 

– Behajtási engedélyt és érintőkártyát korlátozott számban kaphat az a vállalkozás, vagy intézmény, amely a korlátozott forgalmú belváros területén, a saját ingatlanán, vagy bérelt üzlethelyiséghez tartozó olyan telephellyel rendelkezik, amelyen a gépjárműtárolást biztosítani tudja.

 

Beugrott egy kis alvázmosásra?  

 

2. Lehet adni ideiglenes behajtási engedélyt határozott időre:

 

– Építési és felújítási munkák idejére.

 

– Költözködés, tüzelőanyag szállítása esetén.

 

– Minden olyan anyag, tárgy eszköz szállításakor, melynek mérete, súlya indokolja a gépjárművel történő szállítást,

 

– Személyszállítás céljából, a városban működő taxi társaságok szervezetenként 3 db. engedélyt kaphatnak.

 

3. Az önkormányzat jó fej a házasságkötésre érkezőkkel is: a Városháza megközelítéséhez a jegyespár kérelmére 5 db behajtási engedély adható ki a házasságkötés napjára. Ezen engedélyek díjtalanok. Az engedélyeket a Jogi és Hatósági Iroda anyakönyvvezetője adja ki.

 

4. A korlátozott forgalmú belváros területére behajthatnak még a:

 

– A mozgássérült igazolvánnyal rendelkező személyeket szállító gépkocsik.

 

– A megkülönböztető fény- és hangjelző készülékkel felszerelt gépjárművek.

 

– A fegyveres erők és rendvédelmi szervek, valamint pénzszállítást végző cégek azonosításra alkalmas, jelzéssel ellátott gépjárművei.

 

– A diplomáciai mentességet élvező személyek hatósági jelzéssel ellátott gépjárművei.

 

– A közüzemi szolgáltatók, tevékenységük végzésének idejére. Taxi gépkocsi nem minősül

közüzemi szolgáltatónak.

 

– Közműtulajdonosok karbantartás, vagy hibaelhárítás céljából.

 

– A 104/1997. (VI.18.) Korm. sz. rendelet 16. §-ban meghatározott sürgősségi orvosi ellátáshoz kiadott, várakozási engedéllyel (KRESZ 161. ábra) megjelölt személygépkocsi vezetője.

 

– Az áruszállító gépjárművek 20.00 óra és 10.00 óra között.

 

Több száz behajtási engedélyt adott ki az önkormányzat

 

Megtudtuk azt is, hogy az önkormányzat hány, jelenleg is érvényes behajtási engedélyt adott ki a korlátozott forgalmú belváros területébe és a Vár Zónába: az elmúlt forgalmas időszak (belvárosi rehabililtációs munkák, Vár turisztikai attrakciófejlesztése, Érseki Palota felújítása) nyomán kiadott engedélyek száma összesen 300 körüli. Emellett létezik az ún. útvonal engedély is (például rendezvényekhez, esküvőkhöz, etc. kapcsolódóan), melyek darabszáma folyamatosan váltózó. Ez utóbbi engedély – pl. kivitelezési munkák esetében – 6 hónapos időszakra adható ki, hosszabbítását a legtöbb esetben nem igénylik.

 

Fotó: Serfőző Péter

 

Jelenleg tehát úgy tűnik, tényleg várhatók lépések azért, hogy egy élhetőbb és élvezhetőbb belvárosban sétálhassunk és élvezhessük a felújítások után kitágult tereket. Reméljük, mindezt hamarosan a turisták és a városban élők is érzékelik majd, hiszen már sokszor kaptunk ígéreteket, amelyekből nem lett semmi. Mindenesetre van alap a bizakodásra.

 

 

Portálunk megtudta, hogy hamarosan változások várhatók a Líceum és az Eszterházy tér közötti parkolás tekintetében is. A tervezett új szabályozás részleteiről szerdán megjelenő írásunkban számolunk be.

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

További hírek

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló