Megérkezett az idei első hó
Az egri elkerülő út története újabb fejezettel gazdagodott. A nyomvonalakat a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) megrendelésére 2019-ben elkészült döntéselőkészítő tanulmány alapján a város keleti oldalán tervezik, 2×1 sávos, másodrendű főúti kialakítással, biztosítva az észak-déli irányú közúti kapcsolatot, valamint az M25 autóúthoz, a 25. és a 24. sz. főutakhoz való csatlakozást. A tanulmányterv és a környezetvédelmi hatástanulmány kidolgozása még tavaly megkezdődött.
A tervezett út három szakaszra oszlik; a keleti elkerülőre, a nyugati átkötésre és a felnémeti szakaszra. A tervezők az eddigi vizsgálatok alapján mindhárom szakaszra két-két lehetséges nyomvonalváltozatot adtak meg.
Közben lehetőség volt arra, hogy az elkerülő úttal kapcsolatos kérdőívet lehessen kitölteni, egészen június 10-ig. Ebben a lakosság véleményére voltak kíváncsiak. Információink szerint a kiértékelés még nem történt meg.
Ebben szerepe lehetett annak is, hogy civilek csoportja is beszállt az ügybe. Szerintük a városnak szüksége van egy elkerülő útra, de nem szabad még egyszer elkövetni azt a hibát, ami a Rákóczi és Vörösmarty utakra jellemző.
A petícióról szóló cikkünkben megemlítettük, hogy Mirkóczki Ádám polgármester a májusi rendes közgyűlésen arról beszélt, hogy a NIF különböző szakmai szempontok alapján a belső nyomvonalat preferálja, ő és a városvezetés azonban – noha értik ezeket a szakmai szempontokat – az egriek érdekeit, igényeit szeretnék képviselni, ami pedig a külső nyomvonal.
Bár ezek miatt a kijelentések miatt íródott, a NIF az Egri Ügyeknek eljuttatott reakciójában nem cáfolja a polgármester állítását, hanem inkább azt hangsúlyozza: még semmi sincs eldöntve. Azt egyébként, hogy a nyomvonalakkal kapcsolatban bármi is eldöntött lenne, sem a polgármester nem mondta, sem a mi cikkünk nem állította.
Megközelítőleg 1200-an töltötték ki a felmérést határidőig, időközben az Egri Kertvárosért Civil Társaság, akik a petíciót indították, felkarolták a kérdést, aláírásokat gyűjtöttek – 2600-nál is több aláírást, azonban hosszú csend telepedett az ügyre, igazából senki magasabb szinten nem foglalkozott kérdéssel.
Nagyjából ebben a helyzetben Keresztes Zoltán (Momentum) és Oroján Sándor (Fidesz) képviselők és az önkormányzat által kijelölt elkerülő-út biztosok felvették a elejtett szálat és kisvideóban számoltak be arról, hogy szerintük hogy áll a helyzet és milyen irányba lehet tovább menni.
Keresztes azt emeli ki, hogy „Az első benyomásaim alapján a belső nyomvonal alapjaiban jó, de néhány helyen vállalhatatlanul közel megy a lakóépületekhez. A külső viszont sokszor indokolatlanul távol megy a várostól.”
Oroján – aki szintén megosztotta a kisfilmet a közösségi oldalán – úgy fogalmazott, hogy Együtt dolgozunk azon, hogy az elkerülő út a lehető legjobb legyen az egrieknek, mert ez egy pártokon felül álló ügy, ami sok évtizedre meghatározza Eger közlekedését!